• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lån efter Krypyoscam på 1.8 miljoner

StevieBoy

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej, vet inte var jag ska börja. Allt hände på två månader, men nu har jag ca 1.8 miljoner i lån varav 750.000 är på lägenheten och taget tillsammans med maken. Vill såklart hålla honom utanför mina lån, men han hjälpte mig. Fick aldrig ut mina vinster. Har inget hos inkasso eller KFM, men kommer att ligga back på lönen med flera tusen varje månad. Väntar på tid how kommunens skuldrådgivare. Vad kan de göra? Vad kan jag göra? Går detta till KFM kanske de tar lägenheten, som redan är belånad 2/3 pga detta samt vid ombildning. Jag har ett säkerhetsjobb där man inte får ha skulder, vad jag förstår. Livrädd att förlora det, men vet inte heller hur detfungerar. Vore otroligt tacksam för råd.
Mvh

StevieBoy
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cameltosis

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hur gick scammen till? Är ju bra att veta så att fler inte råkar ut för den.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 776
Poäng
9 547
Investerade du 1.8 miljoner i en kryptoscam?
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hej, vet inte var jag ska börja. Allt hände på två månader, men nu har jag ca 1.8 miljoner i lån varav 750.000 är på lägenheten och taget tillsammans med maken. Vill såklart hålla honom utanför mina lån, men han hjälpte mig. Fick aldrig ut mina vinster. Har inget hos inkasso eller KFM, men kommer att ligga back på lönen med flera tusen varje månad. Väntar på tid how kommunens skuldrådgivare. Vad kan de göra? Vad kan jag göra? Går detta till KFM kanske de tar lägenheten, som redan är belånad 2/3 pga detta samt vid ombildning. Jag har ett säkerhetsjobb där man inte får ha skulder, vad jag förstår. Livrädd att förlora det, men vet inte heller hur detfungerar. Vore otroligt tacksam för råd.
Mvh

StevieBoy
Till att börja med. Prata med din Chef i första hand och förklara din situation, då det låter som att du blivit utsatt för Investeringsbedrägeri samt kontakta din bank. Har du kontaktat polis och gjort en anmälan? Jag har svårt att tro, att du skulle bli avskedad på grund detta. Hur går en sådan "scam" till?
Får du skulder hos kfm så är Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (äktenskapsbalken 1 kap 3 §). Lös egendom, t ex en bostadsrätt, får utmätas om det framgår att egendom tillhör den skuldsatte (utsökningsbalken 4 kap. 17 § )
@Lasseman kan säkert svara på det här om bostaden.
 

StevieBoy

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Jag investerade först 1000, 10.000 sedan tog lån. Men de la på avgifter hela tiden för att få ut pengarna. Jag hade ju 5.000.000 på kontot och blev helt desperat att få ut dem så jag kunde betala av lån.
Ja halva lägenheten tillhör ju mig. Men det skulle göra honom bostadslös. Har även talat om skilsmässa om det kunde skydda honom men läst att konkursförvaltaren inte tar hänsyn till sådant.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Till att börja med. Prata med din Chef i första hand och förklara din situation, då det låter som att du blivit utsatt för Investeringsbedrägeri samt kontakta din bank. Har du kontaktat polis och gjort en anmälan? Jag har svårt att tro, att du skulle bli avskedad på grund detta. Hur går en sådan "scam" till?
Får du skulder hos kfm så är Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (äktenskapsbalken 1 kap 3 §). Lös egendom, t ex en bostadsrätt, får utmätas om det framgår att egendom tillhör den skuldsatte (utsökningsbalken 4 kap. 17 § )
@Lasseman kan säkert svara på det här om bostaden.
En halv egendom kan utmätas och hela egendomen kan säljas om någon sökande yrkar på det. Utsökningsbalken 8:8.
 

StevieBoy

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
En halv egendom kan utmätas och hela egendomen kan säljas om någon sökande yrkar på det. Utsökningsbalken 8:8.
Det bästa vore löneutmätning, jag kan förmodligen få jobb på ett annat ställe. Då spelar det väl mindre roll vad man tjänar. Avskriver de skulden någonsin då?
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Det bästa vore löneutmätning, jag kan förmodligen få jobb på ett annat ställe. Då spelar det väl mindre roll vad man tjänar. Avskriver de skulden någonsin då?
Inte så länge du betalar på skulden eller kommer överens om ackord.
 

StevieBoy

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Okej och då måste det bli inkasso och KFM först? Vad är ackord?
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Okej och då måste det bli inkasso och KFM först? Vad är ackord?
Ackorduppgörelser går till på så att du och din(a) borgenär(er) kommer överens om att du betalar en del av skulden och att resten sedan skrivs av. Vissa är dock omöjliga att uppnå en uppgörelse med... Hamnar skulder hos KFM och det går att göra löneutmätning varje månad minskar ens chanser rejält...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp