• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Krypto, onlinespel och skulder på 1,8 miljoner SEK snälla hjälp

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Räknas crypto som spel? Trodde det sorterade in under investeringar?

Som lite okunnig från sidan tycker jag personligen det verkar mest som riskfullt spel (och detsamma gäller ju kortsiktig aktiehandel), men formellt borde du ju ha rätt :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

WEST-WESTMAN

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 September 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
vet någon att om jag inte betalar min kredit när denna kredit går till kronofogden ?
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Lika bra att säga det på en gång. Du har inte råd att amortera med 14000 i hyra och 40557 kr i månadsavgift för dina lån med en inkomst på 42000kr netto. Du kommer fortsätta gå back.
1.8 Miljoner är "bara" utan ränta. I verkligheten är detta säkert 4 miljoner med ränta. Ränteavdraget halveras dessutom nästa år och försvinner 2026.

Det enda du kan göra i denna situation är att släppa alla lån till Kronofogden och det är ingen idé att dra ut på det mer heller eftersom du bara kommer kasta pengarna i ett svart hål, som du säger: beloppen minskar inte.
Utan släpp (sluta betalar) på alla lån nu i september. Delvis betala ingen av dessa räkningar till Resurs, Marginalen, Bank Norweigan, Swedbank, Ferratum, Loanstep, Klarna, kreditkorten.

Processen kan skilja sig en del så dettar är ingen exakt vetenskap. Men det tar ca 3 månader till inkasso, 1 månad efter det till delgivning, 1 månad att skriva under delgivning om man vill, sen kanske 3-4-5 månader till innan löneutmätning startar.
Det kommer att komma massvis med brev, email och telefonsamtal närmaste halvåret. Bara att ignorera dom

Det är för tidigt att söka skuldsanering eftersom det bara är 6 månader sen du slutade spela. Men skuldsanering är förmodligen din väg att bli skuldfri på sikt.
Kanske sikta på att börja skicka in ansökan andra halvan 2025.

Det du kan slutbetala närmaste halvåret är om du har mobil eller liknande på delbetalning så att du har kvar lite mer när du börjar leva på förhållsbelopp.
Det du inte ska göra i detta skede är att dra på dig skatteskulder, bidragsskulder, skulder till försäkringskassan, csn eller liknande.
Är detta bestämt nu som du skriver?
Ränteavdraget halveras dessutom nästa år och försvinner 2026.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247

Skuldsatt22

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 December 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
17
Poäng
52

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Men tänker jag fel nu ? Deklarerar man inte för 2024 nästa år ? Eller blir det halva avdraget redan vid nästa deklaration?

Jag är nästan säker på att deklarationen för 2024 (som sker 2025) har 30 procents avdrag som vanligt, på 2025 års deklaration (alltså 2026) halveras det och på 2026s deklaration (2027) är de helt utfasade. Som förslaget ligger alltså, vi får se 19 september.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp