• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden: ”Skulderna ökar med 50 miljoner om dagen”

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Visst påverkar det, det har du rätt i. Men huvudorsaken är inflationen och räntehöjningarna till följd med både konkurser, högre arbetslöshet och att folk inte har råd som konsekvens.
Men vad lånar folk till då som inte klarar räntehöjningar?

Hur många av dem som söker sanering har inte konsumtionsmissbruk eller spelmissbruk bakom.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Men vad lånar folk till då som inte klarar räntehöjningar?

Hur många av dem som söker sanering har inte konsumtionsmissbruk eller spelmissbruk bakom.
För mig var det avslutad spelmissbruk som låg bakom min skuldsättning och anledning till att jag behövde skuldsanera. Före räntehöjningarna kunde jag betala mina räkningar. Men jag hade lite över 2 miljoner i lån.

När riksbanken höjde från 0% till 4% så höjde bankerna ca 5%. Vilket var över 8000 kr mer i månaden + högre hyra pga belånat bostadsbolag som fick omförhandla + inflationen som gjorde levnadskostnaderna någon tusenlapp dyrare. Det var inget som jag klarade av. Kostnaderna gick säkert upp 11000 kr netto i månaden pga inflation + högre ränta. Det är över 15000 kr mer brutto i månaden. fick väll 1000 kr mer brutto, 700 kr mer netto i månaden i årlig facklig löneökning. Så om jag levde nära gränsen innan blev det totalt omöjligt

Det finns jättemånga som har levt på eller nära gränsen, med allt från bostadslån (typ 25%? av sverige) på några miljoner, kanske en bil eller 2 i familjen, något annat lån eller ett kreditkort till det på ett hushåll. Då ska det in ett 5 siffrigt belopp netto till i räkningar. Till föreningar som vart tvungna höja hyra, företag som konkat och folk blivit arbetslösa, uppsägningar, till folk i min sits. allt möjligt egentligen. Dessutom hade husägare och många företag en energikris att ta överleva efter Ryssland gick in i Ukraina.

Även i denna tråd från vad KFM skrev senast idag

”Det ringer hushåll som aldrig trodde att de skulle ha med Kronofogden att göra och är oroliga. De kan vara familjer med två inkomster som haft bra inkomst och levt gott. Men när pandemin, inflationen och räntehöjningarna slog till räckte pengarna inte till.”

Men det är klart som du säger att konsumtionsmissbruk eller spelmissbruk ligger bakom många skuldsaneringar. Men det gjorde det även för 3 år sen, 5 år sen och 10 år sen.

Idag är dock många många fler kvalificerade insolventa och kan söka skusan när man behöver över 15000 kr mer brutto för att gå runt om man var högt belånad innan inflation och räntehöjningar eller om man gått i konkurs/tappat jobbet. Många fler lever under existensminimum.
 
Senast ändrad:

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Undra hur många som skulle kunna lösa sina skuldkriser om de fick lösa ut premiepensionen + ev. tjänstepensionen tidigt (gärna då inte skattat som vanlig löneinkomst). Vad är poängen att ha den liggandes om man ändå har en löneutmätning som kommer äta upp den men först om X antal år.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Undra hur många som skulle kunna lösa sina skuldkriser om de fick lösa ut premiepensionen + ev. tjänstepensionen tidigt (gärna då inte skattat som vanlig löneinkomst). Vad är poängen att ha den liggandes om man ändå har en löneutmätning som kommer äta upp den men först om X antal år.
Detta är en lagändring som jag också tänkt på och skulle lösa det för många. En liknande process som skuldsanering. Om man är skälig att använda tjänste och premie pension för att lösa sina skulder.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Undrar om den nya lagen som är på gång om nedtrappning av ränteåterbäring . Gäller det retroaktivt eller bara nya lån som tas från 1/1-25?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Undrar om den nya lagen som är på gång om nedtrappning av ränteåterbäring . Gäller det retroaktivt eller bara nya lån som tas från 1/1-25?
I förslaget gäller det i princip alla lån utom dom med säkerhet.

Det vill säga betalar du som exempel i blancolån/smslån/krediter 100.000 i ränta så får du tillbaka 30.000 kr på skatten eller kan jämka för det idag.

Det blir följande om förslaget slås igenom

  • Från 2024 så får du då 30000 kr i mars/april 2025 på skatteåterbäring för dina räntekostnader
  • Från 2025 så får du då 15000 kr i mars/april 2026 på skatteåterbäring för dina räntekostnader
  • Från 2026 och framåt så du då 0 kr i mars/april 2027 på skatteåterbäring för dina räntekostnader

Runt 20 September presenteras höstbudgeten för 2025. Då får vi veta nästa månad hur det blir med nationellt skuldregister, ränteavdragen etc för 2025
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Undra hur många som skulle kunna lösa sina skuldkriser om de fick lösa ut premiepensionen + ev. tjänstepensionen tidigt (gärna då inte skattat som vanlig löneinkomst). Vad är poängen att ha den liggandes om man ändå har en löneutmätning som kommer äta upp den men först om X antal år.
Poängen är att man ska ha en drägligare pension?
 

Krediternasjudas

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
130
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
I förslaget gäller det i princip alla lån utom dom med säkerhet.

Det vill säga betalar du som exempel i blancolån/smslån/krediter 100.000 i ränta så får du tillbaka 30.000 kr på skatten eller kan jämka för det idag.

Det blir följande om förslaget slås igenom

  • Från 2024 så får du då 30000 kr i mars/april 2025 på skatteåterbäring för dina räntekostnader
  • Från 2025 så får du då 15000 kr i mars/april 2026 på skatteåterbäring för dina räntekostnader
  • Från 2026 och framåt så du då 0 kr i mars/april 2027 på skatteåterbäring för dina räntekostnader

Runt 20 September presenteras höstbudgeten för 2025. Då får vi veta nästa månad hur det blir med nationellt skuldregister, ränteavdragen etc för 2025
Riktigt många som redan nu kämpar men håller sig flytande tack vare avdraget, KFM kommer behöva rekrytera fler...
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Undra hur många som skulle kunna lösa sina skuldkriser om de fick lösa ut premiepensionen + ev. tjänstepensionen tidigt (gärna då inte skattat som vanlig löneinkomst). Vad är poängen att ha den liggandes om man ändå har en löneutmätning som kommer äta upp den men först om X antal år.

Där hade jag velat haft en förändring. Att man faktiskt kan ta ut allting i förskott i en klumpsumma men du får betala skatt på dom. Tar du allting, ja då minskar såklart pensionen också eller så försvinner den helt och hållet. Det är ett val man får göra själv.

I mitt fall 450 000 kr, jag kan välja att ta ut allting men då får jag betala säg 35 procent i skatt och då är jag nollad i penionspengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp