• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kreditvärde efter skuldsaneringen

Snart Klar

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej!

Vill först bara säga att jag önskar bara svar/tankar på min fråga, inga pekpinnar.

Jag har nyss avslutat skuldsanering och pricken är borta samt att min kreditvärdighet står som "mycket bra", 0.3 och riskprognos 1,1%

Jag har låg inkomst 184000 per år, men inga skulder eller krediter aktiva nu som sagt.

Under min skuldsanering levde jag på socialtjänstens existensminimum och hade ett 0-beslut på skuldsaneringen. Således ingen buffert att spara eller betalningsfria månader.
Ingen möjlighet till spar.

Under denna tiden blev min katt kroniskt sjuk och blev många veterinärräkningar under denna tiden. Jag hade tur som hade en fin vän som hjälpte mig med dessa pengar, ca 40,000:-

Hon har ju fått legat ute med dessa pengar i flera år nu och jag vill verkligen betala tillbaka till henne så snart som möjligt.

Min tanke var att söka ett lån på detta (inga pekpinnar utan snälla läs vad jag skrev ovan innan isåfall)

Trots min kredit nu är helt grön så blir jag nekad överallt, även på smålån på tex 2000.

Har funderingar varför det blir så?
Någon som har erfarenhet av avslutad skuldsanering och kreditvärdighet?
Behöver det få någon speciell tid mellan?

Tacksam för svar/tankar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Är det inte möjligt att byta jobb och betala från det? 184.000 är 15000kr i månaden. Det är ca 20.000 kr under medianlön som ligger på ca 35000-36000 kr i månaden.
 

Snart Klar

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag är sjukskriven och har en fast tjänst på 29.000:- (visserligen också lågt)
Men har i nuläget inte möjlighet att arbeta.

Tänkte ändå att en inkomst på 184.000'-
Ändå borde räcka till ett mindre lån på 40.000:- Då jag oxå har låga fasta kostnader
Inget problem att betala 1500-2000:- i månaden på avbetalning.
Givetvis kan jag betala det till min vän varje månad förstås, men det kommer ju ändå att ta ca 2 år att betala allt till henne då. Och hon har ju redan legat ute med detta så länge....
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Jag skulle säga att det bästa vore att betala 2000 kr/mån till din vän, i a f är det en bra början. Sen vet man inte vad som händer om ett halvår, du kanske får möjlighet att betala mer.
Har din vän hjälpt dig så är det antagligen pengar hon har råd att vänta på. Prata med vännen och kolla vad hon tycker. Ska du låna 40 k med så låg inkomst kommer du inte få nån trevlig ränta så då kanske du får en månadskostnad på 4000 kr.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Om du kan betala 2000 kr/mån till din vän så är skulden återbetald efter 20 mån. Kan du vissa månader leva extremt snålt så kan du betala mer om du vill.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag är sjukskriven och har en fast tjänst på 29.000:- (visserligen också lågt)
Men har i nuläget inte möjlighet att arbeta.

Tänkte ändå att en inkomst på 184.000'-
Ändå borde räcka till ett mindre lån på 40.000:- Då jag oxå har låga fasta kostnader
Inget problem att betala 1500-2000:- i månaden på avbetalning.
Givetvis kan jag betala det till min vän varje månad förstås, men det kommer ju ändå att ta ca 2 år att betala allt till henne då. Och hon har ju redan legat ute med detta så länge....
Förstår, svårt läge.

Men jag hade gjort som Myra föreslaget. Träffa din vän över en kaffe och prata om det.
Kan du betala 1500-2000 kr i månaden så är ju det en bra början. Du slipper räntan och dyra avgifter då också.

Det är inte alls säkert att din vän att du ska ta ett dyrt lån för att betala. Kanske nöjer sig med en månadsplan.

Sen som sagt om förutsättningarna ändras i framtiden och du kan betala mer så ska du ju göra det.
 

Snart Klar

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 September 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja, det tror jag egentligen går bra för hennes del! Hon vet ju mitt läge.
Var kanske mer för min egen skull, då det skulle kännas bättre att vara skyldig en bank istället för henne ❤️

Tänkte om någon visste hur kreditvärdigheten ser ut överlag efter skuldsanering, det kanske tar ett tag innan man blir "värdig"? :)
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja, det tror jag egentligen går bra för hennes del! Hon vet ju mitt läge.
Var kanske mer för min egen skull, då det skulle kännas bättre att vara skyldig en bank istället för henne ❤️

Tänkte om någon visste hur kreditvärdigheten ser ut överlag efter skuldsanering, det kanske tar ett tag innan man blir "värdig"? :)
Börja med det spåret och säg att du vill börja betala henne varje månad och kom överens om hur mycket du har utrymme för. Är det en god vän som har det okej ekonomiskt själv så kommer hon absolut inte vilja att du belånar dig precis efter en skuldsanering.
Hade jag lånat ut 40.000 till en vän med skuldsanering och själv haft det bra hade jag inte ens tillåttit att min vän tar lån för att betala mig. efter den är avslutad. Det kommer kännas bättre efter du pratat med hon om det och kommit överens om en plan.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Nog svårt att låna idag när man sjukpenning, a-kassa, aktivitetsstöd etc. Bättre att betala din vän 2000 kr i månaden till skulden är betald. Prata med din vän om det. Tror inte hon vill att du blir skuldsatt igen till hög ränta.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Du ligger dessutom under fyra prisbasbelopp i årsinkomst och är sjukskriven. Sök fonder och stiftelser till ekonomisk förstärkning, en ny säng om du behöver det, tandvård m.m. Så du undviker att bli skuldsatt igen. Det finns även fonder och stiftelser att söka som går in och hjälper till med veterinärkostnader.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp