• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan man rädda situation/samlingslån

Matz76

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Februari 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej!

Jag har månadsinkomst på ca 27000 kr efter skatt. Är ensamstående far, 2 barn, har hyresrätt. Jag betalar ca 6500 kr i månaden för ränta och amortering. Efter alla räkningar är betalda har jag och mina 2 barn bara 8000 kr kvar att leva för. Vad kan jag göra för att minska månadskostnad för lån? Mina förutsättningar är inte alls bra, jag vet, har själv orsakat detta genom att ta på mig flera lån under de senaste åren. Vill bara höra om det är något jag kan göra för att rädda situationen innan det
blir aktuellt med kronofogden. Jag är mycket tacksam om någon kunde ge mig någon tips...

Jag har 250 000 kr i årsinkomst

UC betyg 4,8%
1 förfrågning, försvinner den 21 februari

Lån:
Samlingslån på Nordax 7,5% ränta, 228 000 kr
Samlingslån på Avida Finans 7 % ränta, 200 000 kr
Lån på Santander 7% ränta, 80 000 kr
Kreditkort tuicard 45 000 kr
Mastercard kreditkort 40 000 kr
Collector betalkoll 50 000 kr (var osynlig innan, men nu rapporterar de till UC)
Kontocredit 10 000 kr

Totalt: ca 650 000 kr

Plus 320 000 kr CSN (syns också på UC)

Jag vill inte ta på mig nya krediter utan vill hitta 2 st samlingslån med lite bättre ränta och längre återbetalningstid, men frågan är om man kan få någon samlingslån överhudtaget när jag är så överbelånad.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Det är inte omöjligt. Du får nog söka 350-500 k i omgångar. Kanske lån detta året och sen nytt nästa år
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Jobbar du deltid? Finns det isåfall möjlighet att gå upp till heltid?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
599
Mottagna reaktioner
378
Poäng
487
Har du något utrymme på Avida så du kan baka in någon av krediterna där? De ändrar ju inte månadskostnad då, den förlängs dock. Det kan förbättra kreditbetyg samt att det sänker din månadskostnad så klart.

För att få två lån med lägre ränta måste du få ett bättre kreditbetyg så det ska du jobba på. Du ska inte tänka att du ska hamna hos kronofogden!

Att ha två lån är mkt bättre så klart men det är inte alltid lätt att komma ned så mycket i månadskostnad med så stora belopp, då ska man få räntor på 4% på lång återbetalningstid.
Just nu vore det guld för dig att bli av med krediterna, iaf några. Både Nordax och Avida har ju betalningsfria månader men det vet du säkert. Blir ju dyrt på sikt, men kan hjälpa om du kan beta av några krediter.
Berätta hur det går!
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Hej!

Jag har månadsinkomst på ca 27000 kr efter skatt. Är ensamstående far, 2 barn, har hyresrätt. Jag betalar ca 6500 kr i månaden för ränta och amortering. Efter alla räkningar är betalda har jag och mina 2 barn bara 8000 kr kvar att leva för. Vad kan jag göra för att minska månadskostnad för lån? Mina förutsättningar är inte alls bra, jag vet, har själv orsakat detta genom att ta på mig flera lån under de senaste åren. Vill bara höra om det är något jag kan göra för att rädda situationen innan det
blir aktuellt med kronofogden. Jag är mycket tacksam om någon kunde ge mig någon tips...

Jag har 250 000 kr i årsinkomst

UC betyg 4,8%
1 förfrågning, försvinner den 21 februari

Lån:
Samlingslån på Nordax 7,5% ränta, 228 000 kr
Samlingslån på Avida Finans 7 % ränta, 200 000 kr
Lån på Santander 7% ränta, 80 000 kr
Kreditkort tuicard 45 000 kr
Mastercard kreditkort 40 000 kr
Collector betalkoll 50 000 kr (var osynlig innan, men nu rapporterar de till UC)
Kontocredit 10 000 kr

Totalt: ca 650 000 kr

Plus 320 000 kr CSN (syns också på UC)

Jag vill inte ta på mig nya krediter utan vill hitta 2 st samlingslån med lite bättre ränta och längre återbetalningstid, men frågan är om man kan få någon samlingslån överhudtaget när jag är så överbelånad.

Ursäkta om jag nyfiket frågar men du nämner du har månadsinkomst på 27k efter skatt men årsinkomst 250k. Du pratar olika årtal då med andra ord? Är det en avsevärd förbättring 2020 vs 2019Års inkomst tex?

Sen har jag också 2 barn och bor I hyres och dras med sjuhelsikes massa lån men för mig vore det en dröm att få ha kvar 8000kr efter räkningar. Jag har kvar 3-4k och det ska räcka till mat och bensin å eventuella nöjen. Vi lever alla olika men hur ser dina utgifter ut eftersom du oroar dig för kronofogden med såpass mycket å röra dig på?
 
F

Frövi

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Jag har månadsinkomst på ca 27000 kr efter skatt. Är ensamstående far, 2 barn, har hyresrätt. Jag betalar ca 6500 kr i månaden för ränta och amortering. Efter alla räkningar är betalda har jag och mina 2 barn bara 8000 kr kvar att leva för. Vad kan jag göra för att minska månadskostnad för lån? Mina förutsättningar är inte alls bra, jag vet, har själv orsakat detta genom att ta på mig flera lån under de senaste åren. Vill bara höra om det är något jag kan göra för att rädda situationen innan det
blir aktuellt med kronofogden. Jag är mycket tacksam om någon kunde ge mig någon tips...

Jag har 250 000 kr i årsinkomst

UC betyg 4,8%
1 förfrågning, försvinner den 21 februari

Lån:
Samlingslån på Nordax 7,5% ränta, 228 000 kr
Samlingslån på Avida Finans 7 % ränta, 200 000 kr
Lån på Santander 7% ränta, 80 000 kr
Kreditkort tuicard 45 000 kr
Mastercard kreditkort 40 000 kr
Collector betalkoll 50 000 kr (var osynlig innan, men nu rapporterar de till UC)
Kontocredit 10 000 kr

Totalt: ca 650 000 kr

Plus 320 000 kr CSN (syns också på UC)

Jag vill inte ta på mig nya krediter utan vill hitta 2 st samlingslån med lite bättre ränta och längre återbetalningstid, men frågan är om man kan få någon samlingslån överhudtaget när jag är så överbelånad.


Förmodligen dina kreditkort som tynger. Jag har 700 000 i lån och ett betyg på 0,4 men jag har jobbat bort krediterna. Du kan absolut få samlingslån. Jag hade börjat med att söka 300 000 och löst de tre krediterna du har på 40 45 och 10 och betalkoll och slantander. Sen resten på nordax. Det lär få ner ditt betyg avsevärt och då söker du om några mån igen ett nytt på 300 och samlar resten. Vill inte låneinstitutet lösa dina krediter sätter du in dessa på avisa där du kan ta ut? Och genom den vägen håller du plan 1.
Ser inga problem med att få lån. Varit oexakt samma situation.
 
F

Frövi

Gäst
Poäng: 0
Förmodligen dina kreditkort som tynger. Jag har 700 000 i lån och ett betyg på 0,4 men jag har jobbat bort krediterna. Du kan absolut få samlingslån. Jag hade börjat med att söka 300 000 och löst de tre krediterna du har på 40 45 och 10 och betalkoll och slantander. Sen resten på nordax. Det lär få ner ditt betyg avsevärt och då söker du om några mån igen ett nytt på 300 och samlar resten. Vill inte låneinstitutet lösa dina krediter sätter du in dessa på avisa där du kan ta ut? Och genom den vägen håller du plan 1.
Ser inga problem med att få lån. Varit oexakt samma situation.

inte avisa utan avida som du har.
 

Matz76

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Februari 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ursäkta om jag nyfiket frågar men du nämner du har månadsinkomst på 27k efter skatt men årsinkomst 250k. Du pratar olika årtal då med andra ord? Är det en avsevärd förbättring 2020 vs 2019Års inkomst tex?

Sen har jag också 2 barn och bor I hyres och dras med sjuhelsikes massa lån men för mig vore det en dröm att få ha kvar 8000kr efter räkningar. Jag har kvar 3-4k och det ska räcka till mat och bensin å eventuella nöjen. Vi lever alla olika men hur ser dina utgifter ut eftersom du oroar dig för kronofogden med såpass mycket å röra dig på?
Jag har ca 27000 kr efter skatt, får barnbidrag och barnpension och så bostadsbidrag. Årsinkomst på ca 250000 kr. Jag brukar handla i vanliga butiker, det blir ingen lyx mat eller något utöver. Spenderar mycket på bensin (ca 2000 kr i månaden), är beroende av bilen. Så det blir inte så mycket över. Man måste ju handla mat, kläder, hitta på aktiviteter med barnen.
 

Matz76

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Februari 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Förmodligen dina kreditkort som tynger. Jag har 700 000 i lån och ett betyg på 0,4 men jag har jobbat bort krediterna. Du kan absolut få samlingslån. Jag hade börjat med att söka 300 000 och löst de tre krediterna du har på 40 45 och 10 och betalkoll och slantander. Sen resten på nordax. Det lär få ner ditt betyg avsevärt och då söker du om några mån igen ett nytt på 300 och samlar resten. Vill inte låneinstitutet lösa dina krediter sätter du in dessa på avisa där du kan ta ut? Och genom den vägen håller du plan 1.
Ser inga problem med att få lån. Varit oexakt samma situation.
Tack för fitt svar! Är det möjligt att få ett samlingslån på 300 000 kr om man har årsinkomst på 250 000 kr. Hörde att man får avslag om man ansöker om mer än årsinkomst..
 
F

Frövi

Gäst
Poäng: 0
Tack för fitt svar! Är det möjligt att få ett samlingslån på 300 000 kr om man har årsinkomst på 250 000 kr. Hörde att man får avslag om man ansöker om mer än årsinkomst..

Det får du, har haft under 300 000 i årsinkomst varje gång jag sökt och blivit beviljad. Inga problem. Men du måste välja samlingslån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp