• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kan man ändra i sin ansökan om skuldsanering efter att den är inskickad?

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag vet inte vad som skickats in men ett så långt brev behöver ingen skicka in, det kommer mest bli svårt att försöka bena ut om eller vad som har betydelse för bedömningen.
Och stor risk att man bara lägger breven åt sidan och tar frågorna vid telefonsamtalet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Och stor risk att man bara lägger breven åt sidan och tar frågorna vid telefonsamtalet.
Inte åt sidan helt men det kommer ha en mycket begränsad betydelse.
Att skicka in en novell låter som råd från en dåligt uppdaterad budget och skuldrådgivare

Handläggaren kommer förstås säga att det var positivt ändå, men det är mest för att det inte ska bli tråkig stämning och att gäldenären ska känna att det jobbats en massa i onödan.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Jag vet inte vad som skickats in men ett så långt brev behöver ingen skicka in, det kommer mest bli svårt att försöka bena ut om eller vad som har betydelse för bedömningen.
Jag hade ett svagt minne av att personen hade skickat in ett långt personligt brev och mycket riktigt stämde det. Jag gick tillbaka och kollade tidigare inlägg som personen skrivit och i ett inlägg från i somras framgår det att hen skickat in ett personligt brev på 13(!) sidor.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Sa budget och skuldrådgivaren att du skulle skicka in brev igen?
Man tog tog ju bort den delen av ansökan av en anledning..
Yes. Frågade och dom sa att man kan komplettera ansökan med vad som helst.

Här tas inte bort något. Har trippelhäftat ansökningsformuläret mitt i personliga brevet som är på många sidor och fyllt i vissa grejer i ansökan felaktigt. Där jag hänvisar svaren till sida x i personliga brevet.

Har svarat på allt, men lagt upp det på så vis eftersom jag tycker att mitt personliga brev är relevant i ansökan och vill tvinga dom till att läsa det. Hört att en del handläggare inte bryr sig om personligt brev.

Men också är tanken att ha en rätt unik ansökan på papper till skillnad från vad dom rättar hela dagarna, samt visa att man vart engagerad och ansträngt sig.

Därför också jag planerat att skicka in ett ytterligare kompletterande personligt brev nu då jag uppdaterat vilka åtgärder jag tagit under senaste 4 månaderna. För att visa fortsatt engagemang, motivation, vilja och ökad skälighet till skuldsanering. Sälja in det så bra som möjligt
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag hade ett svagt minne av att personen hade skickat in ett långt personligt brev och mycket riktigt stämde det. Jag gick tillbaka och kollade tidigare inlägg som personen skrivit och i ett inlägg från i somras framgår det att hen skickat in ett personligt brev på 13(!) sidor.
Det stämmer bra.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Yes. Frågade och dom sa att man kan komplettera ansökan med vad som helst.

Här tas inte bort något. Har trippelhäftat ansökningsformuläret mitt i personliga brevet som är på många sidor och fyllt i vissa grejer i ansökan felaktigt. Där jag hänvisar svaren till sida x i personliga brevet.

Har svarat på allt, men lagt upp det på så vis eftersom jag tycker att mitt personliga brev är relevant i ansökan och vill tvinga dom till att läsa det. Hört att en del handläggare inte bryr sig om personligt brev.

Men också är tanken att ha en rätt unik ansökan på papper till skillnad från vad dom rättar hela dagarna, samt visa att man vart engagerad och ansträngt sig.

Därför också jag planerat att skicka in ett ytterligare kompletterande personligt brev nu då jag uppdaterat vilka åtgärder jag tagit under senaste 4 månaderna. För att visa fortsatt engagemang, motivation, vilja och ökad skälighet till skuldsanering. Sälja in det så bra som möjligt

Jaha. Jaja, det blir inte bättre för att handläggaren ska lägga en halvtimma-timma på att läsa brev man inte behövde ha.
Jag har förstått på dig i andra inlägg att det är viktigt att skicka in allt möjligt till myndigheter
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det är lite kul när man får läsa domar/beslut från domstolar när domaren ska formulera lite fint att "människan har skickat in mycket orelevant skit"
Brukar bli något i stil med "det har i målet förekommit omfattande skriftväxling. Såvitt är av intresse här har framgått att..."

Samt när någon skrivit så snurrigt överklagade att man inte riktigt fattat vad personen ville men man får anta att som ville få till någon ändring
"Xx överklagar, och som det får förstås, yrkar på att.."
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jaha. Jaja, det blir inte bättre för att handläggaren ska lägga en halvtimma-timma på att läsa brev man inte behövde ha.
Jag har förstått på dig i andra inlägg att det är viktigt att skicka in allt möjligt till myndigheter
Det jag har skickat in anser jag är relevant i min ansökan och är presenterat på ett ganska sofistikerat sätt, dessutom finns det en bra grund och förarbete där, för att överklaga ett nej som plan B, då tingsrätten måste ta hänsyn till det som står i ansökan/personliga brevet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det jag har skickat in anser jag är relevant i min ansökan och är presenterat på ett ganska sofistikerat sätt, dessutom finns det en bra grund och förarbete där, för att överklaga ett nej som plan B, då tingsrätten måste ta hänsyn till det som står i ansökan/personliga brevet.
Ja du får tro det då.
13 sidor eller vad det var låter helt otroligt. Det som faktiskt är relevant får man ihop på någon eller ett par sidor.
Jag får se brev när folk har åsikter om löneutmätning eller att skulder är felaktiga, dom är ofta på några sidor, gärna med bilagor av olika slag och som regel kan man möjligen hitta någon enstaka uppgift som man har användning av, typ uppgifter om ny hyra. Mycket tid och jobb för något som gått att löst på väldigt lite tid i ett telefonsamtal
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Det jag har skickat in anser jag är relevant i min ansökan och är presenterat på ett ganska sofistikerat sätt, dessutom finns det en bra grund och förarbete där, för att överklaga ett nej som plan B, då tingsrätten måste ta hänsyn till det som står i ansökan/personliga brevet.
Problemet är väl att det är helt omöjligt att ha 13 sidor som är relevanta som innehåller ren och rak fakta som är allt som behövs.
Men det visar sig med tiden, när bör samtalet komma?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp