• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kära experter - Hur förbättrar vi mitt kreditbetyg.

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
384
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Det har inte hänt så mycket med betyget det senast halvåret. Sjunker med 0,1 varje månad trots att 3 anmärkningar och mer än 4-5 ff har försvunnit. Hoppas jag får igen detta nu när anmärkningen försvinner. Uppdaterar den 3:e!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Det har inte hänt så mycket med betyget det senast halvåret. Sjunker med 0,1 varje månad trots att 3 anmärkningar och mer än 4-5 ff har försvunnit. Hoppas jag får igen detta nu när anmärkningen försvinner. Uppdaterar den 3:e!

Så var det för mig med. Jag har i princip samma betyg som när jag hade 7 anmärkningar och 10 förfrågningar.
Enda större rörelsen i mitt betyg sker i samband med att kreditkortet betalas av / utnyttjas...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Nu är det nära, spännande att följa hur du kommer agera efter att sista anmärkningen försvinner för att samla ihop vad och vart du söker :)

Hur går det med listan jag efterfrågade?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Nu är det nära, spännande att följa hur du kommer agera efter att sista anmärkningen försvinner för att samla ihop vad och vart du söker :)

Hur går det med listan jag efterfrågade?

Jag väntar medvetet in att sista anmärkningen ska försvinna så jag har torrt på fötterna ;)

@clyro86 lever du? Längesedan vi fick livstecken ifrån dig!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Jag väntar medvetet in att sista anmärkningen ska försvinna så jag har torrt på fötterna ;)

@clyro86 lever du? Längesedan vi fick livstecken ifrån dig!

Ja det har jag förstått Terry. :) Jag menade såklart att det blir spännande att följa din resa hur du agerar efter att anmärkningen försvinner.

Listan menade jag där jag efterfrågade dig i uppdrag att sortera alla faktorer vi känner till som påverkar UC i rangordning.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Tack för svar! :)

Terry, skulle du som följt och granskat din UC under en lång period och varit med i dom flesta trådarna på detta forum kunna sortera en lista på vad du har upplevt spelar mest roll och vad man bör prioritera för att få ner sitt UC betyg.

Sortera listan där du börjar med vad som du anser är viktigast till vad du anser är minst viktigt som kan påverka UC betyget (Få ner procenten).

Här kommer några faktorer jag kan komma på som spelar roll/ryktas spela roll i viss mån som påverkar UC betyget. Vore intressant om du kan sortera den i nämnd ordning.
  • Antal UC förfrågningar
  • FF 3 Senaste månaderna
  • FF 6 Senaste månaderna
  • FF Lendo/Advisa
  • FF Blanco
  • FF kontokrediter
  • Ammortering kreditkonton
  • 95% procent belåningsgrad på kontokredit
  • 90% belåningsgrad på kontokredit
  • Antal kreditgivare/
  • Antal Lån
  • Ammortering lån
  • Inkomst
  • Underskottsbelopp
  • Underskott i procent av inkomst
  • Ägande av bostad
  • Gift/ensam (är ej gift men kan vara intressant vart på listan det hamnar någon gång i framtiden :) )
  • Anställningstid (Över 6 månader, ex om det är 1år,2år,3år osv)
  • Anmärkningar
  • Gången tid för anmärkningar
  • Inkasso
  • Andra faktorer du kan komma på som påverkar UC betyg får gärna vara med i listan/ta bort faktorer som du anser inte spelar någon roll. (Tar givetvis hänsyn till att det är baserad på din personliga erfarenhet och mycket information i forumet men kanske inte stämmer till 100% eftersom vi inte har ett tydligt facit)
Ex: Om du anser att ammortering av kontokredit är viktigast står den högst upp, sen om du tycker underskott påverkar ditt kreditbetyg 2:a mest kommer den 2a. Tycker du att anställningstid påverkar UC betyg minst hamnar den längst ner på listan.

Förövrigt grattis till att sista anmärkningen försvinner snart! :)

Detta inlägg menade jag. Du sa ge mig ett par dagar :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Så här skulle jag ranka dom. Tänk på att jag absolut inte har facit men så här har jag tolkat vikten utefter mina förutsättningar.

*Absolut värst är befintligt skuldsaldo hos KFM. Betyget har alltid varit över 30-40% när jag har haft detta historiskt.
*Antal UC-Förfrågningar beror mycket på. Har du över 20-30 så skulle jag ranka detta på plats två. Men jag har tidigare påtalat att efter tid så har antalet förfrågningar börjat ha en allt mindre betydelse i och med att det är så vanligt med det. Så alla punkter som du frågade om på förfrågningar kan man sammanfatta med - Betydelsen marginell. Så vida det inte springer iväg.
*En punkt du glömt är riktigt farlig - Blank UC-förfrågning. Tas ofta av inkassobolagen. Detta ger 10-15% ofta och är förödande. Se upp fr denna.
*Gällande anmärkningar vågar jag inte riktigt sia i än. I mitt fall har betyget i princip varit oförändrat ifrån 10 till nu 1 anmärkning. Knappt någon påverkan, några procentenheter bara.
*Kreditkortet är viktigt. MYCKET STOR PÅVERKAN. Så fort du passerar 50% och mer därtill så har det i mitt fall gjort mycket, övertrasserat har alltid lagt på ett par procent.
*Tiden på anmärkningar/förfrågningar. I mitt fal max 0.1-0.2% aldrig någon nämnverk skillnad. Början nästa spekulera i om det kan vara en urban myth ;)
* Gällande gift/ensam/skild så har många på forumet påtalat att det är riktigt farligt att skilja sig, det jag har märkt att flytt påverkar. Om jag flyttat mycket inom kort tid har mitt betyg faktiskt försämrats. Tänk på det.
*Anställningstid - Ingen påverkan.
*Blancolån som man betalar av. Denna är intressant men jag vet inte riktigt hur mycket det gör eftersom det i mitt fall inte minskat mer än med 1000 kr i månaden, någon annan borde veta detta bättre.
*Historiskt skuldsaldo - Detta vet jag på lördag. Då försvinner min anmärkning men det historiska skuldsaldot kommer ligga kvar 2-3 månader till efter det.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Jag är lite småsugen på att ta betalkoll och alla liknande för att beta av min nystartfinans. Sen betala av dessa med ett bra samlingslån med bättre ränta.
Nystartfinans minskar inte ett dugg och jag får bättre UC om jag gör såhär?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Jag är lite småsugen på att ta betalkoll och alla liknande för att beta av min nystartfinans. Sen betala av dessa med ett bra samlingslån med bättre ränta.
Nystartfinans minskar inte ett dugg och jag får bättre UC om jag gör såhär?

Funderar också på att använda mig av betalkoll. Enbart i syfte att sänka krediterna och därav komma ner i UC score. Om ca 2 månader så har jag bara 2 UC kvar, varav 0 senaste 6 månaderna (7st kvar idag). Får jag ner krediterna (Avida och MASH) så kommer jag ha skapliga chanser till samlingslån för första gången på länge.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp