• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kära experter - Hur förbättrar vi mitt kreditbetyg.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
8.39% och 520 just nu.
Börjar dra ihop sig till dagen D.
Det som är extra intressant är att jag även några dagar senare även kommer vara på 2-3 UC-FF med.
Sen ska jag försöka betala av hela mitt lån hos Balanzia och Nystartfinans.

Sen om ett par månader bara försöka låna ihop 1-1.2 milj.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JesseTopp

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
31 Juli 2013
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Terry, följer din resa med spänning! :)

Ett helt sjukt sätt att förbättra sin UC är när man får sina lån uppsagda och skickade till inkassobolag - men att göra en deal med dessa bolag INNAN något ärende går till KFM. Dina betalningar till inkasso hamnar då utanför UC och de synliga lånen där försvinner efter 1 år. Efter det året går det helt plötsligt att låna igen... sjukt va? Men funkar.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Terry, följer din resa med spänning! :)

Ett helt sjukt sätt att förbättra sin UC är när man får sina lån uppsagda och skickade till inkassobolag - men att göra en deal med dessa bolag INNAN något ärende går till KFM. Dina betalningar till inkasso hamnar då utanför UC och de synliga lånen där försvinner efter 1 år. Efter det året går det helt plötsligt att låna igen... sjukt va? Men funkar.
Stämmer inte till 100%. Mitt Remember kreditkort "belastar" fortfarande min UC, fastän jag haft löneutmätning i 2,5 år. Saldo ligger kvar på UC om inte inkassobolaget köpt skulden, vilket inte händer så ofta när skulden är ny.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Terry, följer din resa med spänning! :)

Ett helt sjukt sätt att förbättra sin UC är när man får sina lån uppsagda och skickade till inkassobolag - men att göra en deal med dessa bolag INNAN något ärende går till KFM. Dina betalningar till inkasso hamnar då utanför UC och de synliga lånen där försvinner efter 1 år. Efter det året går det helt plötsligt att låna igen... sjukt va? Men funkar.

Detta hade inte hjälpt mig dock eftersom både Nystartfinans och Balanzia inte skickar till inkasso utan direkt KFM :(
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Betala av lite på kontokrediten, den spelade stor roll för min del iaf.

Har blancolån på ca 500k och en kontokredit på 20k(utnyttjat 19,3k

Betalade av 400:- på kontokrediten i december och mitt UC gick ner från 14,7 till 5,6...

Allt annat var oförändrat...

Betalade du av 400kr och UC gick ner från 14,7 till 5.6?

Nästan hela 10% Det är ungefär samma procentsats som min UC har gått ner på 5 månader utan nya förfrågningar och bara betala räkningarna samt att 6 av 13 FF försvunnit på dom 5 månaderna.

Har 2 kontokrediter varav en på MASH 10k. Ska ammortera vid första bästa tillfälle för att se resultat på UC
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Tror jag kan hamna under 10 snart.

1 anmärkning försvinner.
1 UC-Förfårgan.
2 av 4 månader med historiskt skuldsaldo
Betalade 1300 på kontokrediten.

Så inom ca 1 månad kan allt hända.
Hände det något med UC betyget när du ammorterade 1300? Det som Alex skrev ovan att procenten gick ner från 14.7 till 5.6 av att ammortera 400kr lät galet bra. Borde definitvt betala av min MASH på 10k som jag sa igår då denna räknas som kontokredit.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Hände det något med UC betyget när du ammorterade 1300? Det som Alex skrev ovan att procenten gick ner från 14.7 till 5.6 av att ammortera 400kr lät galet bra. Borde definitvt betala av min MASH på 10k som jag sa igår då denna räknas som kontokredit.

Det kan absolut vara så. Ju mer jag har amorterat på Mash desto bättre betyg har jag fått och ja det brukar göra mycket!
Ett kreditkort som är för mycket använt får sjuk inverkan på betyget!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Det kan absolut vara så. Ju mer jag har amorterat på Mash desto bättre betyg har jag fått och ja det brukar göra mycket!
Ett kreditkort som är för mycket använt får sjuk inverkan på betyget!
Tack för svar! :)

Terry, skulle du som följt och granskat din UC under en lång period och varit med i dom flesta trådarna på detta forum kunna sortera en lista på vad du har upplevt spelar mest roll och vad man bör prioritera för att få ner sitt UC betyg.

Sortera listan där du börjar med vad som du anser är viktigast till vad du anser är minst viktigt som kan påverka UC betyget (Få ner procenten).

Här kommer några faktorer jag kan komma på som spelar roll/ryktas spela roll i viss mån som påverkar UC betyget. Vore intressant om du kan sortera den i nämnd ordning.
  • Antal UC förfrågningar
  • FF 3 Senaste månaderna
  • FF 6 Senaste månaderna
  • FF Lendo/Advisa
  • FF Blanco
  • FF kontokrediter
  • Ammortering kreditkonton
  • 95% procent belåningsgrad på kontokredit
  • 90% belåningsgrad på kontokredit
  • Antal kreditgivare/
  • Antal Lån
  • Ammortering lån
  • Inkomst
  • Underskottsbelopp
  • Underskott i procent av inkomst
  • Ägande av bostad
  • Gift/ensam (är ej gift men kan vara intressant vart på listan det hamnar någon gång i framtiden :) )
  • Anställningstid (Över 6 månader, ex om det är 1år,2år,3år osv)
  • Anmärkningar
  • Gången tid för anmärkningar
  • Inkasso
  • Andra faktorer du kan komma på som påverkar UC betyg får gärna vara med i listan/ta bort faktorer som du anser inte spelar någon roll. (Tar givetvis hänsyn till att det är baserad på din personliga erfarenhet och mycket information i forumet men kanske inte stämmer till 100% eftersom vi inte har ett tydligt facit)
Ex: Om du anser att ammortering av kontokredit är viktigast står den högst upp, sen om du tycker underskott påverkar ditt kreditbetyg 2:a mest kommer den 2a. Tycker du att anställningstid påverkar UC betyg minst hamnar den längst ner på listan.

Förövrigt grattis till att sista anmärkningen försvinner snart! :)
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 050
Mottagna reaktioner
13 784
Poäng
9 547
Med UC vet man aldrig riktigt säkert, jag kan dock skriva imorgon hur jag upplever det samt vad jag tror har påverkat mest utifrån mitt betygs förändringar senaste par åren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp