• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kära experter - Hur förbättrar vi mitt kreditbetyg.

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
5.4% i UC-risk.
Min UC sjönk som fan nu när Nystartfinans (tro det eller ej) direkt tog bort deras "UC-förfrågan" nu när jag är i fas med mina betalningar.
Lägsta UC-betyget jag någonsin har haft.

Funderar på att ringa/maila "Hallon" för att se om dom också kan tabort sin förfrågning...
Då hade jag i sådana fall inför mina storartade planer haft 2-3 UC-FF när det vankas "ta storlån"
Tog dem bara bort FF utan att du sa något? :O
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Betalade av 30.000
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
UC steg till 6.4%

Det har & göra med en förfrågning jag tog.

Ska bli oerhört intressant att se vad som kommer att hända med betyget nu när två lån registreras på totalt ca 450.000-500.000
Uppåt 30% kanske?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
5 kreditgivare och ca 100% belåning gentemot inkomst kan knappast vara nyttigt.
Således innebär det i april/maj så måste jag nog åtminstone ner till 70-80% belåning för att kunna få bra ränta på lånen som ska tas.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Mitt steg till 5.5 % från 2.8?????

Hur??

Avslutat kreditkort och inget annat.
 
Senast ändrad:

krat

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
19 Augusti 2014
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
126
Poäng
337
Vet inte hur det är med mitt avidalån, om det hann reggas innan nyår. Kan vara det som gjorde höjningen.
 

Krister

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
13
Poäng
52
Så här skulle jag ranka dom. Tänk på att jag absolut inte har facit men så här har jag tolkat vikten utefter mina förutsättningar.

*Absolut värst är befintligt skuldsaldo hos KFM. Betyget har alltid varit över 30-40% när jag har haft detta historiskt.
*Antal UC-Förfrågningar beror mycket på. Har du över 20-30 så skulle jag ranka detta på plats två. Men jag har tidigare påtalat att efter tid så har antalet förfrågningar börjat ha en allt mindre betydelse i och med att det är så vanligt med det. Så alla punkter som du frågade om på förfrågningar kan man sammanfatta med - Betydelsen marginell. Så vida det inte springer iväg.
*En punkt du glömt är riktigt farlig - Blank UC-förfrågning. Tas ofta av inkassobolagen. Detta ger 10-15% ofta och är förödande. Se upp fr denna.
*Gällande anmärkningar vågar jag inte riktigt sia i än. I mitt fall har betyget i princip varit oförändrat ifrån 10 till nu 1 anmärkning. Knappt någon påverkan, några procentenheter bara.
*Kreditkortet är viktigt. MYCKET STOR PÅVERKAN. Så fort du passerar 50% och mer därtill så har det i mitt fall gjort mycket, övertrasserat har alltid lagt på ett par procent.
*Tiden på anmärkningar/förfrågningar. I mitt fal max 0.1-0.2% aldrig någon nämnverk skillnad. Början nästa spekulera i om det kan vara en urban myth ;)
* Gällande gift/ensam/skild så har många på forumet påtalat att det är riktigt farligt att skilja sig, det jag har märkt att flytt påverkar. Om jag flyttat mycket inom kort tid har mitt betyg faktiskt försämrats. Tänk på det.
*Anställningstid - Ingen påverkan.
*Blancolån som man betalar av. Denna är intressant men jag vet inte riktigt hur mycket det gör eftersom det i mitt fall inte minskat mer än med 1000 kr i månaden, någon annan borde veta detta bättre.
*Historiskt skuldsaldo - Detta vet jag på lördag. Då försvinner min anmärkning men det historiska skuldsaldot kommer ligga kvar 2-3 månader till efter det.
Nya lån som registreras på uc, gör det att betyget blir sämre? Som i mitt fall idag när cashbuddy helt plötsligt dök upp på min UC och mitt betyg gick från 16.5 till 19.6
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Mitt steg till 5.5 % från 2.8?????

Hur??

Avslutat kreditkort och inget annat.

Avslutat kreditkort kan slå negativ eftersom bankerna bedömer det som att du blivit av med en "Buffert"
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp