• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Har tyvärr samma erfarenhet av dålig utredning med flera stora sakfel som jag påpekade inte stämmer men ändå finns med i beslutet. Jag överklagade till TR gick snabbt 3 veckor, men de bemötte inte heller de felaktiga uppgifterna jag förde fram. TR gick på KFMs linje trots uppenbara fel i beslutet.
Okej! Sjukt... Förstår att de kanske inte "beviljad skuldsanering" i Tingsrätten men de bör ju beakta att utredningen inte är korrekt gjord och således begära att en ny utredning görs. Eller? Men de håller väl KFM i händerna, varför ställa sig på en "jävla skuldsatt idiot"-s sida? <.<
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Har tyvärr samma erfarenhet av dålig utredning med flera stora sakfel som jag påpekade inte stämmer men ändå finns med i beslutet. Jag överklagade till TR gick snabbt 3 veckor, men de bemötte inte heller de felaktiga uppgifterna jag förde fram. TR gick på KFMs linje trots uppenbara fel i beslutet.
Okej! Sjukt... Förstår att de kanske inte "beviljad skuldsanering" i Tingsrätten men de bör ju beakta att utredningen inte är korrekt gjord och således begära att en ny utredning görs. Eller? Men de håller väl KFM i händerna, varför ställa sig på en "jävla skuldsatt idiot"-s sida? <.<
En tingsrätt prövar de juridiska aspekterna av beslutet. Finns det felaktigheter återförvisas målet för ny handläggning.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
En tingsrätt prövar de juridiska aspekterna av beslutet. Finns det felaktigheter återförvisas målet för ny handläggning.
Du verkar insatt! Enligt 9 § i skuldsaneringslagen ska ju hänsyn tas till personliga och ekonomiska förhållanden och hänsyn ska tas till hela situationen.

Finns detta finfördelat någonstans eller är det fritt för tolkning?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Om det är skälighet som är anledningen till avslaget, så får du angripa skäligheten.
Detaljer i utredningen gör antagligen varken till eller från.
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Om det är skälighet som är anledningen till avslaget, så får du angripa skäligheten.
Detaljer i utredningen gör antagligen varken till eller från.
I mitt fall var det just avslag på grund av skälighet efter inledande av sanering. KFM Menade att vissa skulder uppstått senare än de hade och att jag därför skuldsatt mig för nära inpå och även efter ansökan om sanering. Detta är inget annat än lögn men. Jag hade underlag som styrkte när lånen/krediterna var tagna och TR bemötte inte det överhuvudtaget. Det var en oerhört kort innehållslös dom.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
I mitt fall var det just avslag på grund av skälighet efter inledande av sanering. KFM Menade att vissa skulder uppstått senare än de hade och att jag därför skuldsatt mig för nära inpå och även efter ansökan om sanering. Detta är inget annat än lögn men. Jag hade underlag som styrkte när lånen/krediterna var tagna och TR bemötte inte det överhuvudtaget. Det var en oerhört kort innehållslös dom.
Det lär dock ha redovisats hur tingsrätten resonerat?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Verkar variera kraftigt beroende på vilken Tingsrätt och hur belastade de är. Men räkna med 1-2 månader iaf, de prioriterar andra ärenden före en överklagan tyvärr. Med lite tur kan det dock gå fortare.
Det är väl inte tyvärr att det prioriteras annat högre tycker jag. Att klara av mål med häktade personer så fort som möjligt är prioriterat, tex mord och våldtäktsrättegångar. Tycker det är ganska rimlig prioritet att ta det före överklaga skuldsaneringsbeslut.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Avslag på ansökan…

KFM motiverar avslaget med att jag inte gjort vad som kan förväntas av mig för att betala så mycket som möjligt på mina skulder. Den enskilda händelsen som KFM pekar på är en försäljning av en bil för en MINDRE slant där pengarna gick till en anhörig. KFM menar att det talar starkt emot en skuldsanering.

De skriver också att en skuldsanering talar starkt emot mig eftersom jag skuldsatt mig med stora belopp som inte är nödvändiga för hushållets försörjning.

De skriver också att jag, trots en tidigare löneutmätning (10 år sen), tagit nya krediter för att investera på börsen. Detta talar starkt emot en skuldsanering. Det stämmer till fullo även om det var länge sen jag investerade på börsen (en huvudanledning till varför var jag är idag)

Antar att det bara är att fortsätta traggla med löneutmätning. Med KFM:s motiveringar känns det som jag aldrig kommer att få en ansökan beviljad. Antingen det eller köra in i en bergvägg och avsluta det här miserabla livet. Det väger jag emellan.
Just den, att få skuldsanering för skulder som uppstått pga spekulation på börsen eller i fastigheter är en riktigt tung del, den kan ligga en i fatet rätt länge.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Just den, att få skuldsanering för skulder som uppstått pga spekulation på börsen eller i fastigheter är en riktigt tung del, den kan ligga en i fatet rätt länge.
"Skulder på grund av t.ex. lyxkonsumtion, misslyckad spekulation eller skadestånd på grund av brott kan tala emot en skuldsanering."
från: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.5/322268.html - under rubrik "Skuldernas tillkomst"

Dock ingen regel utan undantag. Därav helhetsbedömning där man väger in flera faktorer.
Och jag är inte avundsjuk på de handläggare som ska sitta och försöka göra bra bedömningar i varje fall de får. Det är en form av kombination av storlek på skuld, ålder på sökande, skulders uppkomst, typ av skulder, "ålder" på skulder, nivå av ansträngning från sökande för att klara upp situationen, nivå av samarbetsvillighet från sökande, osv.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
"Skulder på grund av t.ex. lyxkonsumtion, misslyckad spekulation eller skadestånd på grund av brott kan tala emot en skuldsanering."
från: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.5/322268.html - under rubrik "Skuldernas tillkomst"

Dock ingen regel utan undantag. Därav helhetsbedömning där man väger in flera faktorer.
Och jag är inte avundsjuk på de handläggare som ska sitta och försöka göra bra bedömningar i varje fall de får. Det är en form av kombination av storlek på skuld, ålder på sökande, skulders uppkomst, typ av skulder, "ålder" på skulder, nivå av ansträngning från sökande för att klara upp situationen, nivå av samarbetsvillighet från sökande, osv.
Varför svarar du mig detta?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp