• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag fick avslag på inledande nu i veckan, på grund av egen klantighet får jag väl säga. Jag har ett fritidshus som jag håller på att göra mig av med, så länge det inte är sålt så kan jag inte få skuldsanering eftersom jag har en tillgång jag inte gjort mig av med.

Hade jag gått till skuldrådgivare innan så hade jag ju med största sannolikhet fått reda på att jag måste bli klar med husförsäljningen först och betala in ev övervärde till mina lån, innan jag söker. Nu får jag vänta in försäljningen och sedan söka om med minst 7 mån väntetid igen.

Lite segt, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (vilket gäller min skuldsättning också), men mitt råd till andra är att gå till en skuldrådgivare direkt.

Låter som ett ganska klockrent avslag där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

backtobasics

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 Maj 2019
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Låter som ett ganska klockrent avslag där.
Ja, det inser jag också så här i efterhand, när jag fick det förklarat för mig av handläggaren, jag hade en naiv tanke om att det skulle gå att hantera under processen eftersom jag har huset ute på annons just nu och inte hade någon tanke att kunna behålla huset. Men jag förstår nu att KFM inte tar hänsyn till det, utan att man ska ha gjort allt som är möjligt innan man söker.

Nu inväntar jag utmätning och då utgår jag från att huset mäts ut om jag inte lyckats sälja det som vanligt först, alternativt så kommer jag ju betala in ev vinst på försäljningen till KFM om jag hinner sälja det först. Oavsett vilket så kommer den biten hanteras på ena eller andra viset och då kan jag ju söka om, med en "onödig" fördröjning, men den är ju mitt eget fel.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja, det inser jag också så här i efterhand, när jag fick det förklarat för mig av handläggaren, jag hade en naiv tanke om att det skulle gå att hantera under processen eftersom jag har huset ute på annons just nu och inte hade någon tanke att kunna behålla huset. Men jag förstår nu att KFM inte tar hänsyn till det, utan att man ska ha gjort allt som är möjligt innan man söker.

Nu inväntar jag utmätning och då utgår jag från att huset mäts ut om jag inte lyckats sälja det som vanligt först, alternativt så kommer jag ju betala in ev vinst på försäljningen till KFM om jag hinner sälja det först. Oavsett vilket så kommer den biten hanteras på ena eller andra viset och då kan jag ju söka om, med en "onödig" fördröjning, men den är ju mitt eget fel.

Går det trögt att sälja kan du ju anvisa den till utmätning.
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Jag fick avslag på inledande nu i veckan, på grund av egen klantighet får jag väl säga. Jag har ett fritidshus som jag håller på att göra mig av med, så länge det inte är sålt så kan jag inte få skuldsanering eftersom jag har en tillgång jag inte gjort mig av med.

Hade jag gått till skuldrådgivare innan så hade jag ju med största sannolikhet fått reda på att jag måste bli klar med husförsäljningen först och betala in ev övervärde till mina lån, innan jag söker. Nu får jag vänta in försäljningen och sedan söka om med minst 7 mån väntetid igen.

Lite segt, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (vilket gäller min skuldsättning också), men mitt råd till andra är att gå till en skuldrådgivare direkt.
Hade du varit aktiv här på forumet då hade du säkert fått all information och hjälp. Jag följer dagligen forumet och fick all råd, tips, info innan jag sökte.
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
I samband med flytten tog hon kontakt med skuld- och budgetrådgivningen i sin nya hemkommun.

– Där fick jag det sämsta rådet jag kunde få. Rådgivaren sa att jag skulle sluta betala mina skulder, låta allt gå till Kronofogden och ansöka om skuldsanering.

Mia följde rådet och lät alla skulder förfalla. Men när hon ansökte om skuldsanering fick hon avslag.
I stället har hon fått större skulder och nya betalningsanmärkningar.

– Då hade jag skulder på knappt 200 000. Nu är saldot uppe i en halv miljon eftersom att räntorna är på mellan 24 och 28 procent.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp