• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har inte fått beviljat än. Fick betalplan i början på augusti och min handläggare ringde förra veckan och berättade b la att denne ”räknade” med att kunna fatta beslut i början/mitten av september och att min betalplan troligtvis skulle börja i oktober.

Vi får väl se..
Du börjar betala direkt vid inledande med en preliminär betalplan. Den börjar månaden efter inledande såvida det inte infaller i juni el december för då är det juli alt januari som är första månaden för betalning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalleanke

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
22 Mars 2024
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Har en vecka kvar tills lagen vinner kraft. Har dock en borgenär som har överklagat och vill dra tillbacka, eller avsluta sitt beslut.
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Du börjar betala direkt vid inledande med en preliminär betalplan. Den börjar månaden efter inledande såvida det inte infaller i juni el december för då är det juli alt januari som är första månaden för betalning.
Ja. Ursäkta förvirringen, menar att jag fick förslag inkl ny betalplan ^^
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Tänkte lite på en grej nu när man har lagakraft vunnen sanering. Borgenär kan sälja huller om buller sina skulder. Hur funkar det egentligen? De säljer en mini skuld de får genom en sanering. Men den nya borgenären blir det samma i övertagande skuld ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
En privat borgenär som vill inte vara med längre. Handläggaren sa att det kan dröja tills den vinner laga kraft då måste dem göra om betalningplan tror jag.
Eller förslaget till skuldsanering som det heter.
 

backtobasics

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 Maj 2019
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag fick avslag på inledande nu i veckan, på grund av egen klantighet får jag väl säga. Jag har ett fritidshus som jag håller på att göra mig av med, så länge det inte är sålt så kan jag inte få skuldsanering eftersom jag har en tillgång jag inte gjort mig av med.

Hade jag gått till skuldrådgivare innan så hade jag ju med största sannolikhet fått reda på att jag måste bli klar med husförsäljningen först och betala in ev övervärde till mina lån, innan jag söker. Nu får jag vänta in försäljningen och sedan söka om med minst 7 mån väntetid igen.

Lite segt, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (vilket gäller min skuldsättning också), men mitt råd till andra är att gå till en skuldrådgivare direkt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag fick avslag på inledande nu i veckan, på grund av egen klantighet får jag väl säga. Jag har ett fritidshus som jag håller på att göra mig av med, så länge det inte är sålt så kan jag inte få skuldsanering eftersom jag har en tillgång jag inte gjort mig av med.

Hade jag gått till skuldrådgivare innan så hade jag ju med största sannolikhet fått reda på att jag måste bli klar med husförsäljningen först och betala in ev övervärde till mina lån, innan jag söker. Nu får jag vänta in försäljningen och sedan söka om med minst 7 mån väntetid igen.

Lite segt, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (vilket gäller min skuldsättning också), men mitt råd till andra är att gå till en skuldrådgivare direkt.
Använd ev vinst från försäljningen till att betala dina skulder så har du större chans genom att visa att du gjort allt för att få en sanering.
Lycka till
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp