• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag fick idag förslag till beslut på skuldsanering med 4 års betalplan. Jag är så jäkla lycklig. Nu ska det bara gå till beslut också
Stort grattis! Så jäkla skönt att få ett slutdatum på sina skulder.

Antar att första betalning är först i Juli eftersom du fått inledande besked i Maj och Juni alltid är betalfri månad.
Min rekommendation är att spara allt du kan, oavsett om du har hög eller låg inkomst. Köp ingenting under dessa månader om det inte är superviktigt och försök verkligen leva snålt dessa 2 månader.

Det är så mycket mer värt att börja skuldsaneringen med ett bra startkapital och lite ekonomisk trygghet än att ex köpa något du känner att du vill ha.
Sen rekommenderar jag verkligen om du har fått förhållsbelopp + budget typ 700-1000 kr att verkligen göra ett budgetkonto och sätta undan det beloppet varje månad på budgetkontot.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Du bör få tillbaka från KFM om det hinner dras. Jag fick själv inledande 22 maj-17 o lön den 27/5. Det hann dras till KFM men jag fick igen den summan inom en

Stort grattis! Så jäkla skönt att få ett slutdatum på sina skulder.

Antar att första betalning är först i Juli eftersom du fått inledande besked i Maj och Juni alltid är betalfri månad.
Min rekommendation är att spara allt du kan, oavsett om du har hög eller låg inkomst. Köp ingenting under dessa månader om det inte är superviktigt och försök verkligen leva snålt dessa 2 månader.

Det är så mycket mer värt att börja skuldsaneringen med ett bra startkapital och lite ekonomisk trygghet än att ex köpa något du känner att du vill ha.
Sen rekommenderar jag verkligen om du har fått förhållsbelopp + budget typ 700-1000 kr att verkligen göra ett budgetkonto och sätta undan det beloppet varje månad på budgetkontot.
Under skuldsanering kan man ha mer pengar på kontot till skillnad från löneutmätning?Finns det någon gräns hur mycket pengar får man ha?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Under skuldsanering kan man ha mer pengar på kontot till skillnad från löneutmätning?Finns det någon gräns hur mycket pengar får man ha?
Eftersom ingenting utmäts under en skuldsanering så det finns inget som hindrar att man har mkt pengar på sitt konto. Man har ju dessutom två betalfria månader per år plus en buffertsumma som man kan spara om man har möjlighet till det.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Eftersom ingenting utmäts under en skuldsanering så det finns inget som hindrar att man har mkt pengar på sitt konto. Man har ju dessutom två betalfria månader per år plus en buffertsumma som man kan spara om man har möjlighet till det.
Vad bra!Tack!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Under skuldsanering kan man ha mer pengar på kontot till skillnad från löneutmätning?Finns det någon gräns hur mycket pengar får man ha?
Finns inga hinder att spara - tvärtom så uppmuntras det att spara eftersom skuldsanering ses som ekonomisk rehabilitering.

Tog det med min handläggare samtidigt som jag godkände betalplanen: Sa att jag alltid har en månad per år när jag kommer tjäna ca 15-20.000 mer på grund av semestersättning från året innan.
Dom 2 betalfria månaderna (juni och december) där jag istället för att betala 15000 kr som jag gör på betalplanen kan spara 15000 kr, Kanske en skatteåterbäring nästa år om borgenärerna rapporterar in ränta under saneringen. Samt en budget på 800 kr per månad utöver förhållsbeloppet i betalplanen.

Hon tyckte bara det är bra om jag kan spara så mycket som möjligt av dessa pengar - Lära mig budgetering och långsiktigt sparande.

Har satt upp som personligt mål att spara på mig 100.000 till efter 3 år på skuldsaneringen, då blir år 4 och år 5 i princip smärtfritt och jag kan leva som vanligt dom åren.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Finns inga hinder att spara - tvärtom så uppmuntras det att spara eftersom skuldsanering ses som ekonomisk rehabilitering.

Tog det med min handläggare samtidigt som jag godkände betalplanen: Sa att jag alltid har en månad per år när jag kommer tjäna ca 15-20.000 mer på grund av semestersättning från året innan.
Dom 2 betalfria månaderna (juni och december) där jag istället för att betala 15000 kr som jag gör på betalplanen kan spara 15000 kr, Kanske en skatteåterbäring nästa år om borgenärerna rapporterar in ränta under saneringen. Samt en budget på 800 kr per månad utöver förhållsbeloppet i betalplanen.

Hon tyckte bara det är bra om jag kan spara så mycket som möjligt av dessa pengar - Lära mig budgetering och långsiktigt sparande.

Har satt upp som personligt mål att spara på mig 100.000 till efter 3 år på skuldsaneringen, då blir år 4 och år 5 i princip smärtfritt och jag kan leva som vanligt dom åren.
Är tanken att sprätta de sparade pengarna eller? Förvisso lätt gjort på två längre resor eller att köpa en bättre bil...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Är tanken att sprätta de sparade pengarna eller? Förvisso lätt gjort på två längre resor eller att köpa en bättre bil...
Nej, har nog inga planer på att sprätta dom bara så. Men kanske gå från att leva på 5000 kr i månadern efter alla räkningar, till säg 8000 kr i månaden sista åren. Göra bort 3 år på diciplin, sen utöka standarden till något mer normal levende. Kanske ha råd med en normal utlandsresa år 4 och 5 också (kommer ju även ha 2 betalfria månader sista åren utöver sparande). Men tanken är att göra bort skuldsaneringen på existensminimum på 3 år och leva mer normalt sista 2 åren
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Nej, har nog inga planer på att sprätta dom bara så. Men kanske gå från att leva på 5000 kr i månadern efter alla räkningar, till säg 8000 kr i månaden sista åren. Göra bort 3 år på diciplin, sen utöka standarden till något mer normal levende. Kanske ha råd med en normal utlandsresa år 4 och 5 också (kommer ju även ha 2 betalfria månader sista åren utöver sparande). Men tanken är att göra bort skuldsaneringen på existensminimum på 3 år och leva mer normalt sista 2 åren
Ja, leva "normalt" är ju högst beroende på situationen.
Kändes helt normalt att betala närmare 10K i ränta per månad när jag köpte bostad, trots mycket sämre inkomst än idag.
När bundna räntan löper ut kommer kanske 3K i ränta per månad kännas som rena rånet.
Under värnplikten hade man väl 21 kr om dagen första sex månaderna, även det kändes då normalt...
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Finns inga hinder att spara - tvärtom så uppmuntras det att spara eftersom skuldsanering ses som ekonomisk rehabilitering.

Tog det med min handläggare samtidigt som jag godkände betalplanen: Sa att jag alltid har en månad per år när jag kommer tjäna ca 15-20.000 mer på grund av semestersättning från året innan.
Dom 2 betalfria månaderna (juni och december) där jag istället för att betala 15000 kr som jag gör på betalplanen kan spara 15000 kr, Kanske en skatteåterbäring nästa år om borgenärerna rapporterar in ränta under saneringen. Samt en budget på 800 kr per månad utöver förhållsbeloppet i betalplanen.

Hon tyckte bara det är bra om jag kan spara så mycket som möjligt av dessa pengar - Lära mig budgetering och långsiktigt sparande.

Har satt upp som personligt mål att spara på mig 100.000 till efter 3 år på skuldsaneringen, då blir år 4 och år 5 i princip smärtfritt och jag kan leva som vanligt dom åren.
Det motiverar en också att sköta skuldsanering felfritt eftersom om man förlorar det och går tillbaka (rent hypotetiskt)till löneutmätning kan dem sparade pengar utmätas, eller hur?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp