• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Ses väl på det sättet att om huset inte "gavs" bort så hade det idag kunnat hjälpa eller lösa situationen.
Sen användes ju dem till att betala bort andra lån så jag ser inget fel i det men beror nog på vilket sätt dem väljer och se det på.. men en överklagan med andra ögon kanske hjälper med tanke på tiden med

Precis....förstår att det ses på olika sätt
Så egentligen är din nuvarande skuldsättning en indirekt konsekvens från att du skrev över huset 2012 och inte en direkt konsekvens? Av den anledningen hade jag väntat nåt år och sökt om skuldsanering igen men inte nämnt att du gav bort halva huset 2012.

Ja jag tänker också så...testar att överklaga annars avvaktar jag ett tag å testar igen....
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Precis....förstår att det ses på olika sätt

Ja jag tänker också så...testar att överklaga annars avvaktar jag ett tag å testar igen....
Jag insåg precis att jag gjorde något liknande vid en jobbig separation. Dåvarande sambon vägrade köpa ut mig till marknadspris så i princip skänkte jag bort en massa pengar och kort därefter satt jag i skiten ekonomiskt då jag fick skaffa nytt boende, nytt möblemang, nya cyklar till barnen osv eftersom han inte släppte iväg något till mig. Det muttrades lite om det i mitt skuldsaneringsbeslut, men konkluderades att det låg längre tillbaka i tiden ( typ 2 år) innan mina ekonomiska problem blev allvarliga.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag insåg precis att jag gjorde något liknande vid en jobbig separation. Dåvarande sambon vägrade köpa ut mig till marknadspris så i princip skänkte jag bort en massa pengar och kort därefter satt jag i skiten ekonomiskt då jag fick skaffa nytt boende, nytt möblemang, nya cyklar till barnen osv eftersom han inte släppte iväg något till mig. Det muttrades lite om det i mitt skuldsaneringsbeslut, men konkluderades att det låg längre tillbaka i tiden ( typ 2 år) innan mina ekonomiska problem blev allvarliga.
Då är det lindrigare, då är du inte eller kanske inte ens kunde befaras komma på obestånd
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Jag insåg precis att jag gjorde något liknande vid en jobbig separation. Dåvarande sambon vägrade köpa ut mig till marknadspris så i princip skänkte jag bort en massa pengar och kort därefter satt jag i skiten ekonomiskt då jag fick skaffa nytt boende, nytt möblemang, nya cyklar till barnen osv eftersom han inte släppte iväg något till mig. Det muttrades lite om det i mitt skuldsaneringsbeslut, men konkluderades att det låg längre tillbaka i tiden ( typ 2 år) innan mina ekonomiska problem blev allvarliga.

Skönt att höra ändå att fler gjort nåt liknande å ändå fått igenom en skuldsanering.
Jag kommer kämpa på...hade det varit för några år sedan hade jag nog gett upp totalt men kommit till det att det bara är å kämpa vidare....så småningom löser sig allt på ett eller annat sätt :)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Jag insåg precis att jag gjorde något liknande vid en jobbig separation. Dåvarande sambon vägrade köpa ut mig till marknadspris så i princip skänkte jag bort en massa pengar och kort därefter satt jag i skiten ekonomiskt då jag fick skaffa nytt boende, nytt möblemang, nya cyklar till barnen osv eftersom han inte släppte iväg något till mig. Det muttrades lite om det i mitt skuldsaneringsbeslut, men konkluderades att det låg längre tillbaka i tiden ( typ 2 år) innan mina ekonomiska problem blev allvarliga.
Ansökan om bodelning var inget du tänkte på? Har minst en bekant som bara tagit med sig sina kläder vid en separation, det blev i efterhand ganska dyrt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur mycket har du i skulder?

Du bör väl åtminstone få beslut senast imorgon kan jag tycka, allt annat hade förvånat mig.
Kom det beslutet igår eller fick du vara förvånad?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Fast i det här fallet hade ju personen ingenting hos KFM? Hur kan det bli tal om oredlighet mot borgenär när skribenten säljer sin del utav huset och sedan betalar av alla skulderna med dom pengarna?
För att han var eller kunde befara komma på obestånd.
Finns inget som säger att det behövs skulder hos kronofogden för det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Det var ju därför hon sålde sin del utav huset skrev hon ju. För att använda pengarna till att betala av alla sina skulder då.

Så vilken är borgenären i fråga menar du? Du verkar ju ha bättre koll på situationen än TS så du får hemskt gärna förtydliga.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det var ju därför hon sålde sin del utav huset skrev hon ju. För att använda pengarna till att betala av alla sina skulder då.

Så vilken är borgenären i fråga menar du? Du verkar ju ha bättre koll på situationen än TS så du får hemskt gärna förtydliga.

Det vill inte Lasseman ta till sig...bestämt sig för att jag gjort något olagligt. Hade jag haft skulder hos kfm eller varit där typ någon månad efter så hade jag köpt resonemanget. Nu dröjde det ett par år....med facit ihand skulle man gjort mycket annorlunda om man vetat hur allt skulle bli. Å eftersom gåvan publicerades i poit så borde ju nån ha reagerarat om det varit fel kan jag tycka. Allt har gått rätt till enligt konstens alla regler gällande gåvor mellan makar.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Det vill inte Lasseman ta till sig...bestämt sig för att jag gjort något olagligt. Hade jag haft skulder hos kfm eller varit där typ någon månad efter så hade jag köpt resonemanget. Nu dröjde det ett par år....med facit ihand skulle man gjort mycket annorlunda om man vetat hur allt skulle bli. Å eftersom gåvan publicerades i poit så borde ju nån ha reagerarat om det varit fel kan jag tycka. Allt har gått rätt till enligt konstens alla regler gällande gåvor mellan makar.
Kan det vara så här att just för att du valde betala av skulder i första hand (trots att du inte hade något hos KFM) då o nu igen har skulder som gör att du nu ansökt om sanering så ser man det som att du då var eller kunde befaras komma på obestånd med tanke på att du är på obestånd nu.
Jag lägger ingen värdering i vad nån skrivit, bara försöker förstå.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp