• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Inget besked än?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Det är också en jävla märklig grej, att skriva ihop ett avslag/inledande kan ju fan ta inte ta mer än en timme. Ändå verkar det för många dröja en dag, två eller en hel vecka innan dom får respons. Visar vilken jävla slapphet som råder.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Det är också en jävla märklig grej, att skriva ihop ett avslag/inledande kan ju fan ta inte ta mer än en timme. Ändå verkar det för många dröja en dag, två eller en hel vecka innan dom får respons. Visar vilken jävla slapphet som råder.
Ja det är fruktansvärt att dom inte har beslutet klart direkt.
Inledande tror jag inte det skrivs just något i, det meddelas väl bara beslut. Resten kommer i ev förslag till beslut.

Det kan också vara så att vissa ärenden diskuterar man igenom på gemensamma möten som hålls vid en viss tidpunkt, då blir det först efter man skrivit, och det efter ärendemötet.
Der vore såklart enklare att meddela inledande och ha i bakhuvudet att det lutar åt avslag, folk blir förstås besvikna i slutändan men dom fick det snabba beskedet i alla fall.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Ja du hade nog hittat förmildrade omständigheter hos den dysfunktionella myndigheten om det så tog 4 månader ifrån samtal till att man skriver ner ett par rader i ett beslut.

Men visst, det kanske är svårt att få till det där ärendemötet :D
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Ja du hade nog hittat förmildrade omständigheter hos den dysfunktionella myndigheten om det så tog 4 månader ifrån samtal till att man skriver ner ett par rader i ett beslut.

Men visst, det kanske är svårt att få till det där ärendemötet :D
Jag vet att dom har sådana, vet inte hur ofta, men det kan ju dra ut på tiden om handläggaren blir sjuk eller får vabba eller liknande, det känns inte så jättelångsökt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Jag vet att dom har sådana, vet inte hur ofta, men det kan ju dra ut på tiden om handläggaren blir sjuk eller får vabba eller liknande, det känns inte så jättelångsökt.

Det är ju dock helt andra rimliga argument som jag kan förstå för sådant händer i alla verksamheter,

Jag har bara fått ett beslut och mitt fall kanske var knepigt som man skulle diskutera på grund av skatt som inte blivit fastställt och dylikt. Det kunde jag köpa.

Men jag har ju sett mängder med folk här som bifogat sina beslut (positiva som negativa) och ofta har det ju varit ett par rader med motivering, det ska ju inte ta cirka en vecka att få på prent. Även om alla beslut är unika och man inte kan använda en mall rakt av så kan jag faktiskt tycka att man borde ha det klart på bra mycket kortare tid.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 949
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Det är ju dock helt andra rimliga argument som jag kan förstå för sådant händer i alla verksamheter,

Jag har bara fått ett beslut och mitt fall kanske var knepigt som man skulle diskutera på grund av skatt som inte blivit fastställt och dylikt. Det kunde jag köpa.

Men jag har ju sett mängder med folk här som bifogat sina beslut (positiva som negativa) och ofta har det ju varit ett par rader med motivering, det ska ju inte ta cirka en vecka att få på prent. Även om alla beslut är unika och man inte kan använda en mall rakt av så kan jag faktiskt tycka att man borde ha det klart på bra mycket kortare tid.
Ja det kan man tycka. Mycket tid går också åt till massa annat än att skriva beslut, långa samtal med folk upprepade gånger och diverse mail från gäldenärer med mer eller mindre orelevanta bilagor, får dagarna att flyga fort :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 781
Poäng
9 547
Ja det främsta problemet till den här enorma tidsåtgången (syftar kanske främst på 5 månader till samtal) är väl egentligen två saker.

1. Att många som inte är i närheten utav att kunna bli beviljade söker, ofta flera gånger om. Någon med klarnaskuld på 17.000 vill ha skuldsanering. Eller någon som ägnat sig åt bedrägerier.
2: Att man kanske inte har personalen som man hade behövt egentligen, här har väl kanske politiken ett ansvar.

Men jag tror verkligen att punkt 1 på något sätt måste kunna effektiviseras, hur vet jag inte. Man kanske skulle haft möjlighet att på kontor träffa en KFM-anställd där man pratar 30-45 minuter och att man först efter det samtalet tar ställning till huruvida man får inledande eller inte? Nu sköts ju det via telefon men det kanske hade gått fortare/enklare om detta sker på plats. Jag vet inte riktigt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp