• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Eftersom min fråga ej besvarats mejlade jag KF och fick ett.. underligt svar.

"Om du får det sämre ekonomiskt kanske du får svårt att betala som du ska. Då kan du ansöka om omprövning för att få din skuldsanering ändrad så att du betalar mindre.

Om du skulle få en betydligt bättre ekonomi så kan borgenärerna vilja ha mer, eller så vill du själv betala in mer. Då kan både du och borgenärerna ansöka om en omprövning. Om borgenärerna ansöker om en ändring kan vi förlänga din betalningstid. Det gör vi däremot inte om du själv ber om en ändring. Du hittar mer information på vår webbplats"


Det har väl aldrig tidigare varit tal om att förlänga en skuldsanering?

Tolkar det iallafallsom att det inte är fel att jag ej begärt omprövning ännu. Pga av sämre ekonomi. Att inget kan hända.
Ber en borgenär om omprövning så blir de nog inte glada, när resultatet blir sämre än vad det är nu..
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Eftersom min fråga ej besvarats mejlade jag KF och fick ett.. underligt svar.

"Om du får det sämre ekonomiskt kanske du får svårt att betala som du ska. Då kan du ansöka om omprövning för att få din skuldsanering ändrad så att du betalar mindre.

Om du skulle få en betydligt bättre ekonomi så kan borgenärerna vilja ha mer, eller så vill du själv betala in mer. Då kan både du och borgenärerna ansöka om en omprövning. Om borgenärerna ansöker om en ändring kan vi förlänga din betalningstid. Det gör vi däremot inte om du själv ber om en ändring. Du hittar mer information på vår webbplats"


Det har väl aldrig tidigare varit tal om att förlänga en skuldsanering?

Tolkar det iallafallsom att det inte är fel att jag ej begärt omprövning ännu. Pga av sämre ekonomi. Att inget kan hända.
Ber en borgenär om omprövning så blir de nog inte glada, när resultatet blir sämre än vad det är nu..
Nej men så klart inget händer så länge du fortsätter betala avtalad summa varje månad fast du fått sämre ekonomi. Slutar du betala el betalar mindre o inte begär omprövning så kan du ju få problem.
När du däremot får väldigt mkt mer i inkomst och inte begär omprövning själv först som borgenärer kan begära omprövning o i det läget kan KFM välja förlänga saneringen. Däremot, begär du själv omprövning så kan du aldrig få förlängd sanering.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 166
Mottagna reaktioner
1 917
Poäng
1 247
1693597338309.png


Bild från 15e Mars, 3 Månader sen.

Bild från idag 3e Augusti.



1693597364606.png


Väntetiden/handläggningstiden för skuldsanering har på 3.5 månad gått från 45 dagar till 4 månader.
Har ingen bild som styrker det, men vet med säkerhet att det stog 34 dagar i Januari.




Januari: 34 dagar väntetid
Mars: 45 dagar väntetid
Augusti: 4 månader väntetid
1693597263027.png

Nu är vi på 5 månaders väntetid. Snart ett halvårs väntetid
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Vet inte riktigt vart jag ska fråga så testar här :) hur mycket kan/får man tjäna över sin års inkomst innan de drar åt sig öronen? Vi får nämligen jobba lite övertid nu och hade behövt en extra slant för att laga bilen innan den går sönder helt! Eller om man ser att de bli högre än tänkt kan man göra omprövning i nov när man vet ungefär vad årslönen blir iår!?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Vet inte riktigt vart jag ska fråga så testar här :) hur mycket kan/får man tjäna över sin års inkomst innan de drar åt sig öronen? Vi får nämligen jobba lite övertid nu och hade behövt en extra slant för att laga bilen innan den går sönder helt! Eller om man ser att de bli högre än tänkt kan man göra omprövning i nov när man vet ungefär vad årslönen blir iår!?
Det brukar pratas om 4000-5000 kr i ökat betalutrymme, alltså NETTO per månad, då ska man ompröva. Men det ska vara en varaktig ökning och inte enstaka tillfällen.
Här kan du läsa lite:
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 166
Mottagna reaktioner
1 917
Poäng
1 247
Ja det är lång tid men det har varit samma tid ( 7 månader) innan man får ett beslut i över ett år så det är ju positivt.
Betyder det att man får inledande efter ca 5 månader, sen slutgiltigt besked ca 2 månader senare?
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Det brukar pratas om 4000-5000 kr i ökat betalutrymme, alltså NETTO per månad, då ska man ompröva. Men det ska vara en varaktig ökning och inte enstaka tillfällen.
Här kan du läsa lite:
Aha okej! Fick en löneökning med tusen kronor i maj den vanliga ökningen via facket. Skrev till min handläggare och hon sa då att jag alltid skulle ansöka om omprövning om min lön ändrades så jag gjorde en omprövning på 1000kr :rolleyes: Får läsa lite, kommer inte komma upp fullt till års inkomsten detta år vad jag tror då jag varit sjuk och lite obetalt semester m.m
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp