• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Väntetiden till avslag eller beslut av inledande har ökat till fyra månader.

Ja idag har dom äntligen uppdaterat väntetiderna.


Lägg där till alla ärenden som har vällt in under sommaren samtidigt som det har varit semestrar.

Jag tror att 5-6 månader från ansökan till samtal är att vänta.

Tradigt som fan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
189
Poäng
357
Ja idag har dom äntligen uppdaterat väntetiderna.


Lägg där till alla ärenden som har vällt in under sommaren samtidigt som det har varit semestrar.

Jag tror att 5-6 månader från ansökan till samtal är att vänta.

Tradigt som fan.
Jo, fast de måste väl fortfarande ta ansökningar efter datum? Så jag förväntar mig att det blir oktober för mig som skickade in i början av juni. Plågsam väntan, speciellt som jag hade önskat att det skulle hinnas innan löneutmätning OM det skulle gått vägen. Riktigt jobbigt detta.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det närmar sig för min del....dom är på 3 april nu och jag skickade in 27 april. Förhoppningsvis månadsskiftet augusti/september eller början på september
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
189
Poäng
357
Det närmar sig för min del....dom är på 3 april nu och jag skickade in 27 april. Förhoppningsvis månadsskiftet augusti/september eller början på september
Håller tummarna att det går vägen för dig!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
1691097034545.png


Bild från 15e Mars, 3 Månader sen.

Bild från idag 3e Augusti.


1691097089087.png



Väntetiden/handläggningstiden för skuldsanering har på 3.5 månad gått från 45 dagar till 4 månader.
Har ingen bild som styrker det, men vet med säkerhet att det stog 34 dagar i Januari.




Januari: 34 dagar väntetid
Mars: 45 dagar väntetid
Augusti: 4 månader väntetid
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Avslag på ansökan…

KFM motiverar avslaget med att jag inte gjort vad som kan förväntas av mig för att betala så mycket som möjligt på mina skulder. Den enskilda händelsen som KFM pekar på är en försäljning av en bil för en MINDRE slant där pengarna gick till en anhörig. KFM menar att det talar starkt emot en skuldsanering.

De skriver också att en skuldsanering talar starkt emot mig eftersom jag skuldsatt mig med stora belopp som inte är nödvändiga för hushållets försörjning.

De skriver också att jag, trots en tidigare löneutmätning (10 år sen), tagit nya krediter för att investera på börsen. Detta talar starkt emot en skuldsanering. Det stämmer till fullo även om det var länge sen jag investerade på börsen (en huvudanledning till varför var jag är idag)

Antar att det bara är att fortsätta traggla med löneutmätning. Med KFM:s motiveringar känns det som jag aldrig kommer att få en ansökan beviljad. Antingen det eller köra in i en bergvägg och avsluta det här miserabla livet. Det väger jag emellan.
Tungt för dig kompis.

Vi är i exakt samma sits du och jag.
Dock trivs jag väldigt bra nu som det är och jag slipper stressen med pengapyssel.

Glad att du fortfarande är här kompis och kämpar på, det är allt vi kan göra.

Jag får behålla 16299kr med sambo och 2 barn (sambon drar runt 20k netto)

Jag jobbar även svart 1 gång i månaden och inbringar 3.000kr, så jag ska inte klaga.

men hoppas på en sanering i närtid så man kan börja kika lite på hus etc
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Ni som fått avslag men sen sökt igen, vilken skillnad var det som gjorde att ni sen fick det beviljat?
Jag har sökt min andra gång för några veckor sedan, efter mitt första avslag fick jag prata med en annan handläggare på kfm då den person som avslog inte fanns på plats, han sa då till mig att det inte är frågan om jag kommer få skuldsanering då det var klart tydligt att jag behöver ekonomisk rehabilitering och sa till mig att söka igen. Han sa att han inte fick ge råd men att jag kunde göra det inom en månad från mitt avslag.Kan det vara så att det spelar roll vilken handläggare man får? Han hade jobbat på kfm i 20 år sa han..
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Ni som fått avslag men sen sökt igen, vilken skillnad var det som gjorde att ni sen fick det beviljat?
Jag har sökt min andra gång för några veckor sedan, efter mitt första avslag fick jag prata med en annan handläggare på kfm då den person som avslog inte fanns på plats, han sa då till mig att det inte är frågan om jag kommer få skuldsanering då det var klart tydligt att jag behöver ekonomisk rehabilitering och sa till mig att söka igen. Han sa att han inte fick ge råd men att jag kunde göra det inom en månad från mitt avslag.Kan det vara så att det spelar roll vilken handläggare man får? Han hade jobbat på kfm i 20 år sa han..
Man får väl en orsak till avslaget? Det är väl det man får åtgärda tills nästa sökning.
 

Yoyo10

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Januari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Hej!
Vad är skillnaden om man söker själv eller med hjälp av en skuld rådgivning i kommunen?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp