• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Kan ju uppdatera igen om intresse finns, vet att vissa frågat mig på PM. Är inne på en ny skuldsaneringsansökan och hade samtalet häromdagen.

Förra gången rök jag för skulden för min försäljning utav bostad inte var fastställd i kombination med en hög skatteskuld.

Nu är det lite knepigare, jag har haft mitt möte med handläggaren på skuldsaneringen och hon vet inte riktigt hur hon ska resonera och måste ta det med sina jurister vilket sker i veckan.

Jag har flera flera miljoner i skuld (räntorna) vilket innebär att jag hade kunnat betala 250 år på mina skulder - skulderna hade ändå ökat eftersom att jag trots löneutmätning har en skuld som varje år ökar då räntan äter upp löneutmätningen.

Det finns också en tydlig brytpunkt och lånen som till 95% är banker/krediter/snabblån osv är tagna uteslutande till att finansiera en sjukdom. Dessutom med tanke på att jag aldrig blivit brottsdömd eller har skulder till underhållsbidrag osv så uppfyller jag alla kriterier.

Återstår gör skäligheten - Skatteskulden jag har utgör ungefär 2% utav totala beloppet men det handläggaren med sina jurister måste komma fram till (och kolla dels gamla domar i HD dels andra ansökningar) är hur KFM har hanterat större skatteskulder som utgör en promille utav totalen.

Det som hände i mitt fall var att jag jämkade - vilket jag skulle. Däremot 7-8 månader in i "jämkningsåret" så kraschade jag, psykiska besvär, sjukhusinlagd osv vilket gjorde att jag fortsatte få lön/sjukpenning medan jag "jämkade" men jag slutade betala på allt.

Detta var ju naturligtvis något jag kunde ha påtalat men eftersom jag inte ens var i skick att betala hyra eller lyfta telefonen så var det något som var omöjligt. Det gör skäligheten svår att besvara för handläggaren har slagit fast att jag gjort allt i min makt för att betala mina skulder och det under många många år - över tio år. Nu måste man väga allting detta emot skulden till SKV.

Frågan är hur KFM kommer resonera - allt annat givet hur hanterar man skatteskulden i fråga när det inte är fråga om rent fiffel. Hur har HD resonerat i dom få domar som finns? Har man beviljat ansökningar motsvarande situation jag har varit i?

Skulle jag få avslag nu så kommer min bror att betala hela min skatteskuld till nästa ansökan så det är ju inte hela världen om jag får avslag men det vore naturligtvis skönt att "komma igång" livet står ju lite på paus än så länge.
Hoppas innerligt att du får inledande då du kämpat hårt genom åren. <3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
385
Mottagna reaktioner
140
Poäng
327
Kan ju uppdatera igen om intresse finns, vet att vissa frågat mig på PM. Är inne på en ny skuldsaneringsansökan och hade samtalet häromdagen.

Förra gången rök jag för skulden för min försäljning utav bostad inte var fastställd i kombination med en hög skatteskuld.

Nu är det lite knepigare, jag har haft mitt möte med handläggaren på skuldsaneringen och hon vet inte riktigt hur hon ska resonera och måste ta det med sina jurister vilket sker i veckan.

Jag har flera flera miljoner i skuld (räntorna) vilket innebär att jag hade kunnat betala 250 år på mina skulder - skulderna hade ändå ökat eftersom att jag trots löneutmätning har en skuld som varje år ökar då räntan äter upp löneutmätningen.

Det finns också en tydlig brytpunkt och lånen som till 95% är banker/krediter/snabblån osv är tagna uteslutande till att finansiera en sjukdom. Dessutom med tanke på att jag aldrig blivit brottsdömd eller har skulder till underhållsbidrag osv så uppfyller jag alla kriterier.

Återstår gör skäligheten - Skatteskulden jag har utgör ungefär 2% utav totala beloppet men det handläggaren med sina jurister måste komma fram till (och kolla dels gamla domar i HD dels andra ansökningar) är hur KFM har hanterat större skatteskulder som utgör en promille utav totalen.

Det som hände i mitt fall var att jag jämkade - vilket jag skulle. Däremot 7-8 månader in i "jämkningsåret" så kraschade jag, psykiska besvär, sjukhusinlagd osv vilket gjorde att jag fortsatte få lön/sjukpenning medan jag "jämkade" men jag slutade betala på allt.

Detta var ju naturligtvis något jag kunde ha påtalat men eftersom jag inte ens var i skick att betala hyra eller lyfta telefonen så var det något som var omöjligt. Det gör skäligheten svår att besvara för handläggaren har slagit fast att jag gjort allt i min makt för att betala mina skulder och det under många många år - över tio år. Nu måste man väga allting detta emot skulden till SKV.

Frågan är hur KFM kommer resonera - allt annat givet hur hanterar man skatteskulden i fråga när det inte är fråga om rent fiffel. Hur har HD resonerat i dom få domar som finns? Har man beviljat ansökningar motsvarande situation jag har varit i?

Skulle jag få avslag nu så kommer min bror att betala hela min skatteskuld till nästa ansökan så det är ju inte hela världen om jag får avslag men det vore naturligtvis skönt att "komma igång" livet står ju lite på paus än så länge.
Håller tummarna att du kommer få igenom det denna gång.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Kan ju uppdatera igen om intresse finns, vet att vissa frågat mig på PM. Är inne på en ny skuldsaneringsansökan och hade samtalet häromdagen.

Förra gången rök jag för skulden för min försäljning utav bostad inte var fastställd i kombination med en hög skatteskuld.

Nu är det lite knepigare, jag har haft mitt möte med handläggaren på skuldsaneringen och hon vet inte riktigt hur hon ska resonera och måste ta det med sina jurister vilket sker i veckan.

Jag har flera flera miljoner i skuld (räntorna) vilket innebär att jag hade kunnat betala 250 år på mina skulder - skulderna hade ändå ökat eftersom att jag trots löneutmätning har en skuld som varje år ökar då räntan äter upp löneutmätningen.

Det finns också en tydlig brytpunkt och lånen som till 95% är banker/krediter/snabblån osv är tagna uteslutande till att finansiera en sjukdom. Dessutom med tanke på att jag aldrig blivit brottsdömd eller har skulder till underhållsbidrag osv så uppfyller jag alla kriterier.

Återstår gör skäligheten - Skatteskulden jag har utgör ungefär 2% utav totala beloppet men det handläggaren med sina jurister måste komma fram till (och kolla dels gamla domar i HD dels andra ansökningar) är hur KFM har hanterat större skatteskulder som utgör en promille utav totalen.

Det som hände i mitt fall var att jag jämkade - vilket jag skulle. Däremot 7-8 månader in i "jämkningsåret" så kraschade jag, psykiska besvär, sjukhusinlagd osv vilket gjorde att jag fortsatte få lön/sjukpenning medan jag "jämkade" men jag slutade betala på allt.

Detta var ju naturligtvis något jag kunde ha påtalat men eftersom jag inte ens var i skick att betala hyra eller lyfta telefonen så var det något som var omöjligt. Det gör skäligheten svår att besvara för handläggaren har slagit fast att jag gjort allt i min makt för att betala mina skulder och det under många många år - över tio år. Nu måste man väga allting detta emot skulden till SKV.

Frågan är hur KFM kommer resonera - allt annat givet hur hanterar man skatteskulden i fråga när det inte är fråga om rent fiffel. Hur har HD resonerat i dom få domar som finns? Har man beviljat ansökningar motsvarande situation jag har varit i?

Skulle jag få avslag nu så kommer min bror att betala hela min skatteskuld till nästa ansökan så det är ju inte hela världen om jag får avslag men det vore naturligtvis skönt att "komma igång" livet står ju lite på paus än så länge.
Dom hade inga frågor kring att du lämnat felaktiga uppgifter i jämkningen som syftade till att du skulle få ut 100 eller nära 100% netto och sen planerade att lösa skatteskulden när det skulle deklareras?
Fast dom frågorna dyker kanske upp senare vid eventuella synpunkter på förslaget, när skatteverket får yttra sig. Tror inte skuldsaneringsfolket ser exakt vad skatteskulderna beror på i detalj.

Jag avstår från att göra någon bedömning i hur det kan sluta faktiskt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Bra fråga.

Jag hade nästan 100% ut, jag tror att jag skattade 11% give or take vilket innebar att jag fick behålla nästan 90% utav lönen.

Men med tanke på att jag det året hade betalat cirka 400.000 i räntor baserat på typ 8 månader så hade jag i princip gått jämnt ut när man tar hänsyn till pendling och dylikt.

Så hade jag inte kraschat och fortsatt betala mina lån så hade jag haft en skatteskuld på kanske 20.000-25.000 vilket är en försumbar siffra givetvis och som jag helt enkelt hade betalat

Jag har varit ärlig i hela processen med skuldsaneringsdamen för jag vet ju att allting ändå kommer att komma fram i utredningen.

Sen TROR jag (nu spekulerar jag) att det kan delvis påverka att skatteskulden i fråga kommer preskriberas om fyra år, den som utgör 90% av totala skatteskulden.

Varför detta eventuellt kan påverka är för att handläggaren själv påtalade om preskribering på just denna skuld. Spontant kan jag dock tycka det inte borde påverka skäligheten om den så gick ut nästa år.

Frågade också om det hör till vanligheterna att Skatteverket som praxis alltid yttrar sig med deras skulder och så var enligt handläggaren inte fallet. Huruvida det beror på att merparten utav skulderna är lägre än mina eller att dom inte pallar låter jag vara osagt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Skatteverket yttrar sig i särskilt stor procent av de ärenden dom är borgenär i, dom skulle inte göra annat om dom yttrade sig på allt. Jag har sett dom yttrat sig på rätt låga summor någon gång i beslut jag läst, typ 12-15k.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 504
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Ska
Skatteverket yttrar sig i särskilt stor procent av de ärenden dom är borgenär i, dom skulle inte göra annat om dom yttrade sig på allt. Jag har sett dom yttrat sig på rätt låga summor någon gång i beslut jag läst, typ 12-15k.
Hade varit bra om Skatteverket yttra sig hur staten vaskar skattemedel också.

Bör rimligen vara ett av deras nya uppdrag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Ska

Hade varit bra om Skatteverket yttra sig hur staten vaskar skattemedel också.

Bör rimligen vara ett av deras nya uppdrag.
Jag tycker det räcker att dom yttrar sig när det är befogat vilket är rätt sällan.
Det skulle behövas rätt många huvuden hos skatten för att hantera alla. Bättre dom fokuserar där det ger något. Dom bör oftare sätta bolag i konkurs tex, i ställer för att dom ska få driva på verksamhet utan att betala skatterna.
Sen innebär ju ett yttrande att beslut om skuldsanering inte får tas av handläggare utan ska till jurist för beslut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp