• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inledande skuldsanering

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
OK. Jag förstår det. Men förstår kronofogden att förutsättningarna kan förändras under tiden som gått mellan handläggning på 6 månader +? Eller vart jag körd nu precis?

slitit som ett jä*la arsel med extra jobb på nätter tillsammans med mitt vanliga jobb och sjukskrivning som legat i bagaget. Bara för att komma hit? - Tanken med extra jobbet i sommar Juli månad är ju för att kunna beta av det jag slaktade på krediten..

Utan den vart jag körd för länge sen.
Behöver inte vara helt kört dock är det inte till din fördel att du utnyttjar en redan tagen kredit dom kollar alltid helheten.Undrar om du tagit upp med din handläggare att du har varit tvungen att ta 32 000 kr extra i kredit från att du gjorde ansökan till inledande är det något som handläggaren vet om eller kommer hen få reda på det under utredningen är frågan?

Samt att du har försökt att betala på alla dina lån fram tills nu när du fick inledande?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Om skulden uppstått efter inledande så ingår den väl inte i en eventuell sanering, då kanske det är skillnad med gynnande av borgenär?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Krediten hade legat där sen gammalt. - Hade 40.000 men endast utnyttjat 8000.
Flyttade till lägenhet i November (hyres)

Har 27500kr in i lön.
ut går:
Hyra: 8300
Lån hos remember/santander: 6300 månad
Lån blanco: 2460
Norweigian kredit: avbetalning idag: 1200kr månad
Telia internet: 399kr
Mobil: 300 månad
Övrigt: 500kr

Där är mina ungefärliga utgifter sedan November 2023.
2 barn på det.

Har jobbat en hel del övertid och klarat mig vissa månader på kronan. Men senaste året har jag inte varit mig själv.
sjukskriven deluxe och läkare vill ha långtidsjukskrivning. Det går inte
Så du har använt krediten för att kunna betala på andra lån efter att du ansökt om skuldsanering??
 

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Så du har använt krediten för att kunna betala på andra lån efter att du ansökt om skuldsanering??
Ja delvis, men även köpa mat, betala fakturor och bensin. Efter lön, betalda räkningar och mat + bensin så ligger jag i snitt på 24-25 per månad. Utan minst 3 dagars extra jobb per månad har jag vart rejält med minus per månad. Haft en bil som gick sönder med kostnader om nästan 7000kr inklusive flyttat efter en skilsmässa och hade i princip inga egna möbler. Så mycket strö shopping på marketplace.
 

brossan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 April 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej

jag har fått beslut om inledande skuldsanering.
Beslutet tar ca 6-7 veckor innan det är fastställt.
Min ekonomi har förändrats sen ansökan i början av December.

dels har jag dragit på mig 32. 000 extra på en kredit

min lön har ökats 1000kr

Min hyra höjts med 495 kronor

Och nu i Juli månad ska jag jobba under hela min semester 5 veckor för att på så vis få en rejäl lön att betala på den sista skulden jag drog på mig.

vill tillägga att den inte gick till massa ”onödigt” utan det var pengar som under December - till maj helt enkelt gått åt för att överleva.

Jag har inga nya lån och har 1500kr att klara mig månaden ut på med 2 barn varannan vecka.

haft höga skulder sedan 2015 och min handläggare upplevde att jag borde sökt för länge sen.

Hur ska jag resonera kring detta? Står att jag inte ska betala mer på mina nuvarande skulder och börja betala preliminärt i Juli månad (Juni) betalfri.

jag är bokstavligt talat 1 månad från totalt förfall.

Du har alltså inga skulder till kronis i dagsläget utan har sökt sanering i årsskiftet och beslut om inledande nu?

Och sedan du ansökte har du ökat på din skuldbörda med 32.000.
Vad är din totala skuld?

Om det ovan stämmer så undrar jag varför du inte bara accepterat ditt nederlag och skickat aktuella skulder till kronis, inte behöva ta en till kredit, inte jobba extra pass och haft mer tid till barnet? Om man är så nära förfall tänker ja.
 

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Du har alltså inga skulder till kronis i dagsläget utan har sökt sanering i årsskiftet och beslut om inledande nu?

Och sedan du ansökte har du ökat på din skuldbörda med 32.000.
Vad är din totala skuld?

Om det ovan stämmer så undrar jag varför du inte bara accepterat ditt nederlag och skickat aktuella skulder till kronis, inte behöva ta en till kredit, inte jobba extra pass och haft mer tid till barnet? Om man är så nära förfall tänker ja.
Jag har verkligen försökt jobba ikapp skulderna och inte velat hamna hos kronofogden. Skickar man skulder till kronis sitter man ju där och får betala skiten tids nog ändå. Total skuld idag. Ca 600.000 kr
 

MaestroMan87

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
4 Augusti 2024
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
8
Poäng
31
Om man söker om skuldsanering nu , å i typ november - December får försäkringspengar utbetalt å riktar dem mot vi säger 3 st borgenärer för å göra en slutbetalning via mina sidor på KFM , är de å gynna enskild borgenär fast ej inledande påbörjat ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp