• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Inkassobolag skickar brev om konkurs

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Ett inkassobolag (svenskt) skickade nyligen hem ett brev med en massa paragrafer om konkurs, och att de kommer att ansöka om det om 10 dagar om betalning uteblir. Det avser en skuld på ett maxat kreditkort från 2016. Någon som fått något liknande? Och vad är syftet med att vänta så många år med att hota/skicka sånt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Menar dom att dom vill sätta dig i personlig konkurs eller?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Det är Tingsrätten som beslutar om någon ska försättas i personlig konkurs. Antar att de "bara" vill skrämmas.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Det är Tingsrätten som beslutar om någon ska försättas i personlig konkurs. Antar att de "bara" vill skrämmas.
Jag tänkte det, men det känns inte som att man får hota med sånt enligt god inkassosed.
Och vad är syftet med att begära nån i konkurs, förutsatt att man inte sitter på dyrbar egendom?
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Jag tänkte det, men det känns inte som att man får hota med sånt enligt god inkassosed.
Och vad är syftet med att begära nån i konkurs, förutsatt att man inte sitter på dyrbar egendom?
Om du exempelvis har gett bort en fastighet i gåva till närstående i syfte att skydda fastigheten mot utmätning så kan ett alternativ vara att sätta dig i personlig konkurs. Och försätts du i personlig konkurs finns då möjligheten att återvinna gåvan.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
De kan ansöka om att ngn ska försättas i konkurs om de anser att man är på obestånd och inte klarar av att betala sina skulder/fakturor.
Att de hotar med det nu kanske kan bero på att det börja närma sig tiden för avskrivning (är väl 10 år?)

När var det senast du fick brev fr dem ang samma skuld innan det de skickat nu?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Jag tänkte det, men det känns inte som att man får hota med sånt enligt god inkassosed.
Och vad är syftet med att begära nån i konkurs, förutsatt att man inte sitter på dyrbar egendom?
Syftet kan vara att skulderna aldrig kan avskrivas, vilket sker under en skuldsanering. Sedan kan man ju tycka att det är kontraproduktivt att försätta någon i personlig konkurs - man får inte driva företag och man är i princip omyndigförklarad, många skulle nog helt tappa lusten att försöka göra rätt för sig. Vad jag förstår är det extremt ovanligt att det sker.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
De kan ansöka om att ngn ska försättas i konkurs om de anser att man är på obestånd och inte klarar av att betala sina skulder/fakturor.
Att de hotar med det nu kanske kan bero på att det börja närma sig tiden för avskrivning (är väl 10 år?)

När var det senast du fick brev fr dem ang samma skuld innan det de skickat nu?
De har skickat påminnelser, men nu krävde de även underskrift och att man skickade tillbaka brevet.
Dock är jag inte på obestånd och det vet de eftersom de nyligen gjorde kreditupplysning på mig och ser att jag har inkomster från näringsverksamhet.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Brevet är undertecknat av "Konkursavdelningen Firma XXX".
Det ger inga relevanta träffar på google. Firmans namn + konkurs ger inte heller nånting.
Känns som ett jävligt tvivelaktigt beteende. Blir intressant att se vad som händer när de 10 dagarna har gått.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kan vara effektivt sätt. Driver du enskild firma blir det ju lite stopp där.
Det är ju inga större avgifter kring kk ansökan, så ur det perspektivet är det inte så mycket mot god inkassosed. Har inte detaljläst något om att det vore i strid med god inkassosed att sätta gäldenären i konkurs men det kanske står någonstans
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp