• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inga erbjudanden alls.

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
Du skriver att din månadslön är 32 kkr, men taxerad inkomst senaste året är bara 230 kkr (nedåtgående från året innan).
Klurar på om det kan vara din taxerade inkomst som stör ut och att ingen seriös långivare nappar? Bara en fundering
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Jag tror det kan bero på flera uppgifter med betoning tror.

1. Kredit hos Thorn, dessa brukar inte personer med god kreditvärdighet ta lån hos.

2. Krediten är relativt färsk.

3. Krediten har inte minskat sedan Juni, negativ betalningsförmåga.
 
Senast ändrad:

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Du skriver att din månadslön är 32 kkr, men taxerad inkomst senaste året är bara 230 kkr (nedåtgående från året innan).
Klurar på om det kan vara din taxerade inkomst som stör ut och att ingen seriös långivare nappar? Bara en fundering
Min taxerade inkomst som syns på uc förra året är 314 000kr, som du ser på bilden. År 2020 var den 230k.
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Jag tror det kan bero på flera uppgifter med betoning tror.

1. Kredit hos Thorn, dessa brukar inte personer med god kreditvärdighet ta lån hos.

2. Krediten är relativt färsk.

3. Krediten har inte minskat sedan Juni, negativ betalningsförmåga.

1. Det vet jag inget om, i sådant fall ska alltså "större" banker ha kalkylerat in Thorn som ett riskmoment i sin egna kalkyl. Tillräckligt stort för att ett lån om 35 000kr på en inkomst om 314 000kr ska vara tillräckligt för att neka.
2. Det är ett blancolån, ej en kredit, och påverkar således uc som ett lån och inte en maximalt utnyttjad kredit.
3. Blanco fortfarande.
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
UC score som visas på enskilda banker är baserade på deras kalkyl. Olika banker bedömer olika. Min teori, 2 olika möjligheter;
1. Att du inte minskat krediten under de åren du haft den.
2. Med tanke på bankernas bekymmer med hackerattacker kan en bug säkert kunna ställa till det.

Att det skulle vara någon manuell handlingsfel hos Zmarta är extremt osannolikt. Dessa bolag lever på automatiserade system.
Skulle avvakta inkomstuppdateringen och söka igen.
BTW, hur ser resten av utgifterna ut? (Hyra?)
Jag vet att bankerna sätter sin egna risk beroende på information som inhämtas. Men vad gäller min uc så finns det ingen information som rättfärdigar en ökning från under 2% till över 20%. Om nu inte alla banker suttit kista som ett riskområde som automatiskt nekas. Vad gäller lånet jag har hos Thorn är det alltså inte en kredit, utan ett lån.
Zmarta har begärt in upplysningskopior från bankerna för att titta på detta. Zmartas egna kopia visar ett kreditbetyg runt 2%.
För att jämföra så ansökte min vän ett lån igår hos zmarta. Förutsättningar:
Taxerad inkomst 166 000kr.
Lån: 400 000kr.
Kreddy: 3.8%

Erbjudanden: 5-6st om 200-250k.
Skrattretande.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
Min taxerade inkomst som syns på uc förra året är 314 000kr, som du ser på bilden. År 2020 var den 230k.

Ok, jag läste ditt första inlägg i tråden, där jag hämtade siffrorna.
Då borde det inte vara detta som spökar.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Jag vet att bankerna sätter sin egna risk beroende på information som inhämtas. Men vad gäller min uc så finns det ingen information som rättfärdigar en ökning från under 2% till över 20%. Om nu inte alla banker suttit kista som ett riskområde som automatiskt nekas. Vad gäller lånet jag har hos Thorn är det alltså inte en kredit, utan ett lån.
Zmarta har begärt in upplysningskopior från bankerna för att titta på detta. Zmartas egna kopia visar ett kreditbetyg runt 2%.
För att jämföra så ansökte min vän ett lån igår hos zmarta. Förutsättningar:
Taxerad inkomst 166 000kr.
Lån: 400 000kr.
Kreddy: 3.8%

Erbjudanden: 5-6st om 200-250k.
Skrattretande.
Hur kan Thorn vara ett lån när det inte minskat? Att det tom ökat? Isf är det helt klart det som spökar. Att ha en övertrasserat kredit/lån är väldigt negativt för ditt betyg. Att det dessutom är väldigt ny, talar oxå emot ett bra betyg. Jag vet inte vad anledningen är till att skuldbeloppet ökat men tror att det har att göra med varför vissa banker ger betydligt högre risk.
Jag hoppas för din skull att det istället är en bugg och att de löser det.
Att jämföra andra förutsättningar är inte så roligt pga det spelar många olika parametrar in på score. Från ålder, kön, statistik, ditt område till löne och skuldutveckling. Man inte bara rakt av jämföra andras förutsättningar med ens egen.
Sedan spelar roll hur bankernas strategi ser ut vid det tillfället. Vissa kanske har utlåningsstop eller lånar bara ut till vissa med score under 1 (exempel ). Det är helt upp till bankerna att bestämma vem de vill låna ut till.
Som sagt håller tummarna!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp