• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inga erbjudanden alls.

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Hej.

Sitter med vad jag tycker ett obegripligt resultat efter en ansökan om samlingslån hos Zmarta.

Förutsättningar.
Fastanställning och lön: 32 000kr/m
Taxerad lön 2021: 314 000kr
Taxerad lön 2022: 230 000kr
Antal lån: 1
Summa lån: 37 000kr
Antal krediter: 0
Kreditbetyg innan ansökan: 1.8
Kreditbetyg efter ansökan: 2.4
Antal förfrågningar: 4
Senaste förfrågan: 2022-08-23

Antal låneerbjudanden från riktiga banker: 0
Högsta låneerbjudande: Moneygo 50 000kr följt av Tryggkredit 30 000kr.

Jag har gått igenom detta med Zmarta och de tycker likt mig att det är obegripligt. Fick tipset att ringa alla banker, orkade ej ringa alla men ringde Nordax, och även det tyckte att det var väldigt konstigt. Efter att ha kikat med deras kreditavdelning så är kreditbetyget som gått ut på kopian till bankerna i samband med ansökan hos zmarta på 24%, vilket då förklarar varför alla nekade att erbjuda mig lån. Det oförklarliga är således varför mitt kreditbetyg på kopian som gått ut till bankerna är på 24% när mitt egna EFTER ansökan är på 2.4%.
Jag ringer UC och de är ju helt hjälplösa i vanlig ordning. Säger att det har med infon som bankerna begärt ut. "Vi på uc ser ju allt och grundar därför ditt kreditbetyg efter det och det är 2.4, och bankerna begär ju bara ut viss information som då kan diffa mot denna". Men det är ju helt omöjligt, det skulle vara om bankerna begärde ut "endast förfrågningar, ingen lön ingenting annat".

Jag har även varit i kontakt med KFM = Ingenting där.
Zmarta för att gå igenom ansökan se om jag skrivit något idiotiskt = Ingenting. Fastlön, etc etc.

Eller är det något jag missar här? Kan någon mer kunnig kika på detta?
 

Bilagor

  • uc.jpg
    uc.jpg
    253 KB · Visningar: 182
  • kreditbetyg.jpg
    kreditbetyg.jpg
    151.9 KB · Visningar: 193
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Låter som fel hos zmarta
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Man tycker ju att efter 4 samtal med dem där man förklarat problemet att de själva ska säga att det är ett fel hos dem. De har hänvisat till bankerna, då "det är dem som nekar inte zmarta".
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tänker att om zmarta tappar ett kommatecken och gör 2.4 till 24 så bör dom kunna rätta till det .
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Det verkar vara något sådant som hänt. De har nu begärt in uc kopian som bankerna fick för att jämföra. Jag hade ingen aning om att det inte skedde automatiskt utan Zmarta själva fyllde i detta för hand. Det är för mig också obegripligt.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
446
Poäng
557
Det verkar vara något sådant som hänt. De har nu begärt in uc kopian som bankerna fick för att jämföra. Jag hade ingen aning om att det inte skedde automatiskt utan Zmarta själva fyllde i detta för hand. Det är för mig också obegripligt.
Då verkar kreditupplysning kopian som man får vara helt j*** meningslöst om det är så att låneförmedlare ändrar i ansökan? Tänker mer om man nu gör en ansökan så ska man fan få exakt allt i kopia dom skickas till banken.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det verkar vara något sådant som hänt. De har nu begärt in uc kopian som bankerna fick för att jämföra. Jag hade ingen aning om att det inte skedde automatiskt utan Zmarta själva fyllde i detta för hand. Det är för mig också obegripligt.
Va? Gör dom det för hand? No way
 

Erik1253

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 April 2021
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Jag förutsätter att de knappar om de råkar sätta ett kommatecken på min riskklass. Men jag har ingen aning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag förutsätter att de knappar om de råkar sätta ett kommatecken på min riskklass. Men jag har ingen aning.
Det är inte en möjlighet att det är så, det har blivit ett systemfel, en "bugg" som du drabbats av.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
UC score som visas på enskilda banker är baserade på deras kalkyl. Olika banker bedömer olika. Min teori, 2 olika möjligheter;
1. Att du inte minskat krediten under de åren du haft den.
2. Med tanke på bankernas bekymmer med hackerattacker kan en bug säkert kunna ställa till det.

Att det skulle vara någon manuell handlingsfel hos Zmarta är extremt osannolikt. Dessa bolag lever på automatiserade system.
Skulle avvakta inkomstuppdateringen och söka igen.
BTW, hur ser resten av utgifterna ut? (Hyra?)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp