• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

JohnDoe1

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag har idag följande skulder

Nordea 590k blanco
Ica Banken 170k blanco, medsökande mitt ex
Norwegian-kort 20K
Mastercard SAS 45k (har avslutat kortet, krediten var på 80k innan)
SEB kredit på 15k
Sevenday Bank 18k
GoodCash 24 27k
4finance 8k
Klarna 17k
Vivus 13k
Ferratum 6k
Lånbutiken 10k

Runt 900k tot.
Har inget som gått till fogden, utan betalar allting varje månad.
Inga förseningar eller inkassokrav.

Jag vill starta om mitt liv utomlands. Det är det eller självmord.
Det är för tungt att jobba röven av sig och ha 500kr eller 1000kr när allting är betalt.

Just det, har också ca 100k på csn.

Ponera att jag flyttar till Spanien, skaffar nytt jobb. Försöker hålla mig under radarn.
Bör jag "skriva mig på en random eller en kompis adress" här i Sverige. Så att fogden aldrig får reda på vart jag är.
Eller utvandra helt. Skriva någon random adress i Thailand tex.

Vilka institut kommer bita mig hårdast i röven?
Eller ska jag skita i att betala alla förutom Nordealånet? Tänker på att banker har en preskiberingstid på 10år.
CSN kan jag tänka mig betala också, då räntan är låg samt att preskiberingstiden är på 25 år.
Ica Banken kommer mitt ex få ta över. Men det är inte mer än rätt. Lånet var initialt på 300k, hon har fått ta del av hälften. Men aldrig behövt betala något.
Så det är inte mer än rätt att hon får ta över det.

Ni får gärna komma med tips, inga moralpoliser tack. Utan mer konkreta tips
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Jag vill starta om mitt liv utomlands. Det är det eller självmord.
Det är för tungt att jobba röven av sig och ha 500kr eller 1000kr när allting är betalt.

Just det, har också ca 100k på csn.

Ponera att jag flyttar till Spanien, skaffar nytt jobb. Försöker hålla mig under radarn.
Bör jag "skriva mig på en random eller en kompis adress" här i Sverige. Så att fogden aldrig får reda på vart jag är.
Eller utvandra helt. Skriva någon random adress i Thailand tex.

CSN kommer att anstränga sig för att hitta dig utomlands. Den skulden bör du nog fortsätta betala på. KFM gör inte så mycket i utlandet om det inte gäller skatteskulder, det KAN hända men min erfarenhet är att det är för mycket byråkratiskt krångel för att de ska jaga privatpersoner för privata skulder utomlands.
 

JohnDoe1

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Okej, då betalar jag CSN, och skiter i resten.
Vad rekommenderar du att jag gör med bostadsadressen. Skriva mig hos någon random, eller utvandra helt?
 

Jerry85

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
24 April 2020
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
27
Poäng
102
Har läst lite i tråden och har jag fattat det rätt att CSN - via inkassobolag - har det tufft att bevisa att en skuld finns i och med att det inte existerar ett skuldebrev på samma sätt som med en bank vid stämningar i vissa länder, t.ex Spanien och Frankrike?

CSN har en adress på mig som jag inte bor på längre, om dom skickar brev dit så kommer det bara gå i retur eller försvinna i en soptunna. Oftast finns ju inga namn på dörrar heller för den delen här nere.

Räknas det som en kontakt om jag kan bevisa att jag inte bott på den adressen unden tiden dom skickat brev till mig?

Jag kan inte lagarna här nere gällande vad som räknas som en delgivning. Försöker ta reda på det.

Om dom någonsin stämmer mig kommer jag bestämt hävda att ingen skuld finns om det stämmer det där med skuldebrev.

Jag vill gärna betala men livet tog en vändning som gör att jag inte har råd för en lång tid framöver och CSN är helt omöjliga att ha att göra med.
Jag är ingen expert på Spansk rätt, men vad jag kan säga är att sannolikheten är låg att CSN ska kunna bevisa studieskulden i Spansk domstol och vinna processen om de går vidare och stämmer dig. Anledningen till det är att dokument på studiemedelsansökningar och studieförsäkran i många länder inte räknas som giltigt skuldförbindelse. När man signerar studiemedelsansökan och studieförsäkran med elektroniskt Bank-ID så räknas det inte som en giltig i underskrift i många utländska domstolar, då de normalt efterfrågar underskrift på papper.

Det är helt rätt att du ska hävda att det inte existerar någon skuld om CSN stämmer dig i Spansk domstol. Det är ännu bättre om du svarar domstolen att det är bedrägeri vad CSN håller på med och förklarar att det inte finns något skuldbrev överhuvudtaget med din underskrift på. Du förklarar vidare att det inte finns något skriftligt betalningsavtal mellan dig och CSN, därmed kommer CSN automatiskt att förlora i domstolen. Du måste svara domstolen om de kontaktar dig via brev eller kallar dig till rätten. Om du inte svarar domstolen så kommer CSN automatiskt att vinna processen då det utfärdas ett tredskodom av domstolen dvs. man blir dömd utan att bli hörd.

Du ska inte svara på CSN:s kontaktförsök för då sker ett preskriptionsavbrott enligt Svensk rätt. Dessutom ska du skicka samtliga brev i retur till CSN och inkassobolaget (Intrum/Svea Ekonomi) om de hittar din utlandsadress. När breven går i retur så sker ingen preskriptionsavbrott enligt Svensk lag. Adressen blir ogiltig för CSN och inkassobolaget när breven går i retur.

Jag hittade mer information om CSN:s skuldindrivning i Spanien från 2010 i ett dokument från svenska riksdagen:

CSN har uppgett att myndigheten i många fall anser det meningslöst att inleda rättsliga processer i utlandet, eftersom dagens skuldsäkring uppvisar brister. CSN har därför i dag svårigheter att få till stånd en exekutionstitel i många utländska länder. Rättsliga processer har inletts i de länder som Intrum Justitia har rekommenderat CSN att processa i. Huvudsakligen har rättsliga processer förts i de nordiska länderna. Under 2009 inleddes 48 rättsliga processer i Norge, 95 i Finland och 9 i Danmark. Intrum Justitia har avrått CSN att inleda processer i Grekland, Spanien, Portugal och Italien med hänsyn till avsaknad av skuldförbindelse.

Källa: Sveriges Riksdag - Förbättrad återbetalning av studieskulder s. 38 https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ad-aterbetalning-av-studieskulder_GYB354/html
 

Jerry85

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
24 April 2020
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
27
Poäng
102
Jag har idag följande skulder

Nordea 590k blanco
Ica Banken 170k blanco, medsökande mitt ex
Norwegian-kort 20K
Mastercard SAS 45k (har avslutat kortet, krediten var på 80k innan)
SEB kredit på 15k
Sevenday Bank 18k
GoodCash 24 27k
4finance 8k
Klarna 17k
Vivus 13k
Ferratum 6k
Lånbutiken 10k

Runt 900k tot.
Har inget som gått till fogden, utan betalar allting varje månad.
Inga förseningar eller inkassokrav.

Jag vill starta om mitt liv utomlands. Det är det eller självmord.
Det är för tungt att jobba röven av sig och ha 500kr eller 1000kr när allting är betalt.

Just det, har också ca 100k på csn.

Ponera att jag flyttar till Spanien, skaffar nytt jobb. Försöker hålla mig under radarn.
Bör jag "skriva mig på en random eller en kompis adress" här i Sverige. Så att fogden aldrig får reda på vart jag är.
Eller utvandra helt. Skriva någon random adress i Thailand tex.

Vilka institut kommer bita mig hårdast i röven?
Eller ska jag skita i att betala alla förutom Nordealånet? Tänker på att banker har en preskiberingstid på 10år.
CSN kan jag tänka mig betala också, då räntan är låg samt att preskiberingstiden är på 25 år.
Ica Banken kommer mitt ex få ta över. Men det är inte mer än rätt. Lånet var initialt på 300k, hon har fått ta del av hälften. Men aldrig behövt betala något.
Så det är inte mer än rätt att hon får ta över det.

Ni får gärna komma med tips, inga moralpoliser tack. Utan mer konkreta tips
CSN kommer att anstränga sig för att hitta dig utomlands. Den skulden bör du nog fortsätta betala på. KFM gör inte så mycket i utlandet om det inte gäller skatteskulder, det KAN hända men min erfarenhet är att det är för mycket byråkratiskt krångel för att de ska jaga privatpersoner för privata skulder utomlands.

Ja, det stämmer att CSN och Skatteverket kommer att anstränga sig för att hitta dig utomlands om du struntar i att betala på dina studie- och skatteskulder. Det finns ett internationellt system för indrivning av skatteskulder (A-mål) som överstiger 1500 euro mellan de olika ländernas verkställande myndigheter och civilrättsliga domstolar vilket förenklar förfarandet för Skatteverket. CSN kommer att stämma dig i utländsk domstol och försöka bevisa studieskulden genom studiemedelsansökningar och studieförsäkran, men i många länder kommer det inte att räcka som bevisning på studieskulden då det inte räknas som ett giltigt skuldförbindelse.

Vad gäller bankerna och kreditbolagen så är det enligt min erfarenhet ovanligt att de kommer att anstränga sig för att hitta dig utomlands om du bor utanför Norden samt har en skuld som understiger 200.000 SEK eftersom det är väldigt krångligt och kostsamt att driva in E-mål i utländska domstolar utanför Norden. Det finns heller inget avtal mellan EU-länderna för indrivning av privata skulder, då medlemsländernas lagstiftning skiljer sig markant gällande indrivning och utmätning av bank- och kreditskulder. Vad gäller E-mål så kan du komma undan utomlands om du bor utanför Norden. Däremot så ska du veta att bankerna och kreditinstituten kan skicka vidare skulden till ett lokalt inkassobolag i det landet du är bosatt i syfte att försöka driva in skulden utan att vidta rättsliga åtgärder i domstolen för att på så sätt spara tid och resurser på att stämma dig i lokal domstol.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Blev inget svar på varför du skrev som sara75 och fink-kakan tydligen..
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Eller ska jag skita i att betala alla förutom Nordealånet? Tänker på att banker har en preskiberingstid på 10år.

De kommer förstås att påminna dig om att du har ett lån där, och då förlängs preskriptionstiden tio år framåt för varje gång de hindrar dig från att glömma din skuld. Du lär inte komma undan ett lån från Nordea så länge du lever.

Skriver du dig hos en kompis i Sverige så är det extra lätt för dem att förlänga tiden, för då räcker det att skicka brev dit. Att du läser din post förutsätter man.

Sådant här kan man kolla innan man lånar pengar...
 

JohnDoe1

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Maj 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
De kommer förstås att påminna dig om att du har ett lån där, och då förlängs preskriptionstiden tio år framåt för varje gång de hindrar dig från att glömma din skuld. Du lär inte komma undan ett lån från Nordea så länge du lever.

Skriver du dig hos en kompis i Sverige så är det extra lätt för dem att förlänga tiden, för då räcker det att skicka brev dit. Att du läser din post förutsätter man.

Sådant här kan man kolla innan man lånar pengar...

Om jag skriver ut mig från Sverige, och utvandrar?
Bara vänta ut preskriptionstiden?
Ett alternativ är att inte han någon folkbokföringsadress i Sverige?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Om jag skriver ut mig från Sverige, och utvandrar?
Bara vänta ut preskriptionstiden?
Ett alternativ är att inte han någon folkbokföringsadress i Sverige?
Så länge du har någon adress någonstans så räcker det att dem skickar ett brev till dig så förlängs tiden igen.
Sen om du får det eller läser det är inte deras problem då har dem gjort sitt
 

TheLawSister

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
5 April 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
As long as you have an address somewhere, it is enough for them to send you a letter and the time will be extended again.
Then if you get it or read it is not their problem then they have done their thing

Unfortunately not. The practice of just sending the letter to the address to the addressee and it then being assumed as received and acknowledged is not applicable everywhere, thus if they send a letter to a foreign address, and it gets send back, they have no recourse.


So in Sweden that principle works, but not in other countries, there the letter MUST be sent as a recommended signed for letter to be acknowledged. Besides the law is in many places different than in Sweden; he who demands needs to prove that you have received and read the contents of the letter. Without that signature you have no proof. That is why in many countries the incasso procedures run through recommended letters at a certain point, because otherwise they lose in court.


What counts under Swedish law, does not count everywhere ;-), and thank God for that.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp