• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Imorgon är jag äntligen 5 år gjorda!

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Alltså jag blir inte klok på det här!
Allektum svarade mig vid 10 , vi ser att din skuldsanering är slut vi tar nu bort samtliga skulder. 10 minuter senare var det bort.
Sergel svarar fortfarande inte.
Intrum hade jag ett intressant samtal med. Dom har egna datum dom går efter, det påverkar dock inte min kreditvärdighet enligt dom eftersom dessas skulder inte syns. Dom kommer fortsätta ta micro kreditupplysningar på mig tills dom avslutat detta i 30/4. När jag sa att ni har ingen anledning att göra detta då min skuldsanering var slut 20/2, sa han bara jo men vi kommer ta frekventa upplysningar för att hålla oss uppdaterade. Uppdaterade om vad ville han inte svara på.

Så vad hoppas dom på att jag har några miljoner gömda som jag tänkte ta fram nu så dom kan överklaga min skuldssanering eller vad???
Om du orkar borde du kontakta det bolag som Intrum tar upplysningar igenom. Så om det är creditsafe kontakta dem på [email protected] eller 031-725 50 00.
Det är det enda jag uppfattar att man som privatperson kan göra när jag läser här:
Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FrkFräken76

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
3 Juni 2019
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
111
Poäng
287
Om du orkar borde du kontakta det bolag som Intrum tar upplysningar igenom. Så om det är creditsafe kontakta dem på [email protected] eller 031-725 50 00.
Det är det enda jag uppfattar att man som privatperson kan göra när jag läser här:
Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?
Läste oxå det där, kanske få höra av mig och fråga , frågan har dom rätt att ta kreditupplysningar när dom är inkasso i det här läget? Men det verkar ju vara flera dom gör så här mot.
Jag tror dom vill hålla koll på om man tar nya krediter eller liknande. Men även om jag skulle göra det kan dom ju ändå inte göra något åt det eller hur?? Dom kan väll inte hävda några konstigheter i det? Ja menar hade dom något att invända så hade dom väll varit tvungna att göra det innan 2024-02-20.
Det enda jag vill göra är att ta över mobil och internet i mitt namn.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Läste oxå det där, kanske få höra av mig och fråga , frågan har dom rätt att ta kreditupplysningar när dom är inkasso i det här läget? Men det verkar ju vara flera dom gör så här mot.
Jag tror dom vill hålla koll på om man tar nya krediter eller liknande. Men även om jag skulle göra det kan dom ju ändå inte göra något åt det eller hur?? Dom kan väll inte hävda några konstigheter i det? Ja menar hade dom något att invända så hade dom väll varit tvungna att göra det innan 2024-02-20.
Det enda jag vill göra är att ta över mobil och internet i mitt namn.
Avslutad skuldsanering innebär ju att deras premisser för att hålla koll på dig inte längre finns. Dvs de har absolut ingenting med att göra om huruvida du tar nya lån och/eller krediter. Den/de enda som har med det att göra är ju de du söker hos.
Men jag ska vara ärlig och säga att jag har svårt att hitta lagstöd i att vad Intrum håller på med skulle vara emot lagen. Nu har de angett ett datum till dig - är det månne det datumet din skuldsanering vann laga kraft? Alltså inte ditt inledningsdatum?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Avslutad skuldsanering innebär ju att deras premisser för att hålla koll på dig inte längre finns. Dvs de har absolut ingenting med att göra om huruvida du tar nya lån och/eller krediter. Den/de enda som har med det att göra är ju de du söker hos.
Men jag ska vara ärlig och säga att jag har svårt att hitta lagstöd i att vad Intrum håller på med skulle vara emot lagen. Nu har de angett ett datum till dig - är det månne det datumet din skuldsanering vann laga kraft? Alltså inte ditt inledningsdatum?
Det spelar ingen roll då det är inledande datum som gäller. De får inte ta upplysningar hur som helst när de känner för bara för att kolla. Vad ska dom kolla? Dom kan inte komma m någon omprövning pga om ekonomin har förbättrats efter saneringens slut som är på inledande datum. Det måste finnas ett legitimt skäl till det.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Läste oxå det där, kanske få höra av mig och fråga , frågan har dom rätt att ta kreditupplysningar när dom är inkasso i det här läget? Men det verkar ju vara flera dom gör så här mot.
Jag tror dom vill hålla koll på om man tar nya krediter eller liknande. Men även om jag skulle göra det kan dom ju ändå inte göra något åt det eller hur?? Dom kan väll inte hävda några konstigheter i det? Ja menar hade dom något att invända så hade dom väll varit tvungna att göra det innan 2024-02-20.
Det enda jag vill göra är att ta över mobil och internet i mitt namn.
Förlåt men Intrum har ju hål i huvet....

"Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Detta innebär att frågeställaren ska ha ingått eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med den person kreditupplysningen handlar om eller att man i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning. Om så inte är fallet ska kreditupplysningen inte lämnas ut."
Intrum har ju i detta fallet inte någon anledning att göra någon ekonomisk riskbedömning på dej då din skuldsanering är slut, oavsett vad dom själv har för hittepå-datum.
Du ska verkligen gå till botten med detta. Kanske ARN/konsumentombudsmannen är något du skulle kunna kontakta. Detta har ju drabbat flera stycken. Dom behöver sättas på plats ordentligt!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Om du orkar borde du kontakta det bolag som Intrum tar upplysningar igenom. Så om det är creditsafe kontakta dem på [email protected] eller 031-725 50 00.
Det är det enda jag uppfattar att man som privatperson kan göra när jag läser här:
Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?
Mycket bra info ! Detta ska ja tänka på när min sanering är över nu i mars, för mest troligt kommer jag gå igenom samma j-a helvete med Intrum :wicked:
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Läste oxå det där, kanske få höra av mig och fråga , frågan har dom rätt att ta kreditupplysningar när dom är inkasso i det här läget? Men det verkar ju vara flera dom gör så här mot.
Jag tror dom vill hålla koll på om man tar nya krediter eller liknande. Men även om jag skulle göra det kan dom ju ändå inte göra något åt det eller hur?? Dom kan väll inte hävda några konstigheter i det? Ja menar hade dom något att invända så hade dom väll varit tvungna att göra det innan 2024-02-20.
Det enda jag vill göra är att ta över mobil och internet i mitt namn.
Men det kan du ju göra nu !!
Intrum har inte med ditt liv att göra !! Dom kan inte göra ett skit längre vad dom än påstår… Dom har ingen rätt att försöka kolla om du tar nya krediter/lån…whatever!
Du är inte omyndigförklarad… Lev ditt liv nu. Ta över dina abonnemang i helgen!
Låt inte dessa obegåvade/inkompetenta sk. tjänstemän hos Intrum skrämma dig !!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Mycket bra info ! Detta ska ja tänka på när min sanering är över nu i mars, för mest troligt kommer jag gå igenom samma j-a helvete med Intrum :wicked:
De är hemska men har nu plockat bort de ärenden jag hade hos dom. På UC låg två krediter kvar som ingick i min skuldsanering men även de två har försvunnit så nu har jag 0 lån/krediter bortsett från mitt bolån som betalas ut i slutet av maj.
 

FrkFräken76

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
3 Juni 2019
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
111
Poäng
287
Förlåt men Intrum har ju hål i huvet....

"Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Detta innebär att frågeställaren ska ha ingått eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med den person kreditupplysningen handlar om eller att man i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning. Om så inte är fallet ska kreditupplysningen inte lämnas ut."
Intrum har ju i detta fallet inte någon anledning att göra någon ekonomisk riskbedömning på dej då din skuldsanering är slut, oavsett vad dom själv har för hittepå-datum.
Du ska verkligen gå till botten med detta. Kanske ARN/konsumentombudsmannen är något du skulle kunna kontakta. Detta har ju drabbat flera stycken. Dom behöver sättas på plats ordentligt!
Har ställt frågan till intrigitetsskyddsmyndigheten som dock hade 3-4 v svarstid. Men har även ställt frågan till creditsafe, om det är Oki att inkasso håller sig uppdaterade om min ekonomi på preskriberade ärenden .
 

FrkFräken76

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
3 Juni 2019
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
111
Poäng
287
De är hemska men har nu plockat bort de ärenden jag hade hos dom. På UC låg två krediter kvar som ingick i min skuldsanering men även de två har försvunnit så nu har jag 0 lån/krediter bortsett från mitt bolån som betalas ut i slutet av maj.
När var du klar ? Åh hur länge tog det innan dom hade plockat bort allt ?
Hade intrum sagt som dom andra det kan ta 2-3 v innan det försvinner så absolut . Men när dom skriver vi har våra egna datum och vi kommer ta upplysningar för att hålla oss uppdaterade blir jag fan irriterad .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp