• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur tänka gällande att söka samlingslån

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Skulle alla gånger välja Ikano, då de har rak amortering. Om du tror/planerar att betala tillbaka lånet snabbare eller lösa med annat lån i framtiden är Ikano det bästa alternativet. Det enda negativa med Ikano enligt mig är att de inte erbjuder betalfri månad (men är egentligen positivt då det får en att betala av det snabbare) samt att de inte är öppna för att sänka räntan på befintligt lån.

Jag har två lån jag tog samtidigt 2017 -Ikano (200 000) och Nordax (300 000). Idag har jag 87000 kvar att betala på Ikano och 297000 (!!!!) att betala på Nordax.

Hur kan Nordax gått ner 3000 på 7 år ? Skojar du?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hur kan Nordax gått ner 3000 på 7 år ? Skojar du?
Det kallas ett annuitetslån, som finns i varianter äkta annuitet (månadsbeloppet ändras för att behålla återbetalningstiden om räntan ändras) och falsk annuitet (månadsbeloppet ändras ej, och återbetalningstiden kan därför förlängas om räntan ökar).

Till skillnad mot ett lån med rak amortering där månadskostnaden sjunker vartefter skulden betalas av så med en annuitet ökas andelen av den konstanta inbetalningen som går till sänka skulden successivt. I början betalas nästan inget på skulden, och i slutet går nästan hela månadsbeloppet till skulden.

Mvh
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Precis.
Det det kan inte stämma.

Det är vida känt att annuitetslån bara trampar igenom ränta i månadsbetalningarna men det är år 1 det sen faller det på mera kapital.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Precis.
Det det kan inte stämma.

Det är vida känt att annuitetslån bara trampar igenom ränta i månadsbetalningarna men det är år 1 det sen faller det på mera kapital.
Det beror helt på hur många år lånet är upplagt på. Givet samma återbetalningstid så kostar en annuitet mer, men har fördelen att den kostar mer först "senare", när man förhoppningsvis har högre lön - vilket är nästan alltid sant för gruppen 20-35 år även inflationsjusterat.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Det som gör så många av er förvånade över annuiteter är ju att ni tar nya samlingslån, så ni sitter och betalar bara ränta hela tiden och lägger de på så lång tid det går.

För någon med ansträngd likviditet så är en annuitet alltid att föredra då den är billigare just nu.
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
"när man förhoppningsvis har högre lön - vilket är nästan alltid sant för gruppen 20-35 år även inflationsjusterat."

bla bla bla, hur kan du gå på det? Är det den senaste bs som kreditföretagen kör med nu förtiden, jesus säger jag bara.
 

Småbarnspappa

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 Augusti 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Idag sökte jag 250.000 på 12 år för att lösa Avida där jag har 20% ränta (och de vägrar sänka räntan).
Fick en drös erbjudanden.

Lägst ränta:
Facit Bank 10,67% 200.000
Marginalen Bank 12,82% 243.000
Ikano Bank 14,67% 250.000

Nu funderar jag på om jag ska ta Facit med lägst ränta och sen försöka betala bort resterande 50.000 själv eller ta Marginalen eller Ikano. Men de känns som ”jobbiga” banker? Med massa strul och avslag i sista sekund eller har jag fel?
Här skulle jag valt Facit i och med att räntan ligger lägst. Du kan alltid kontakta dem/deras kundtjänst för att kolla om det går att ändra beloppet. Oftast enklast att ta kontakt direkt med banken än via låneförmedlaren om man vill justera något.
Lycka till!
 

anyday

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 April 2023
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
22
Poäng
92
Tog 250.000 på Ikano och fick det utbetalt och löste Avida. Ikano ringer sen upp och frågar om jag vill 100.000 till och sänkt ränta! Kanonbra bank ju! Ska ta det och amortera ner det större lånet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp