• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur tänka gällande att söka samlingslån

anyday

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 April 2023
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
22
Poäng
92
Förutsättningar:

0,7 % UC score
5 UC FF
Blanco 466.000 Remember
Blanco 245.000 Avida
Kreditkort 0 av 10.000

Inkomst 480.000

Funderar på om jag ska söka 245.000 (lösa Avida som är nästan 20%

eller söka 450.000 (lösa Remember också där nästan 20%

eller

Söka 350.000 2 gånger ( 1 gång nu och 1 gång om några månader)

Vad tror ni? Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Har du provat att ringa Remember och Avida o se om det går att förhandla räntan?
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Avida sa tvärnej, Remember sänkte med 0,5%…..
Det var inte särskilt förmånligt, vilka svin. Bra att du frågade ändå.

Jag låter någon annan yttra sig om dina chanser att lösa dina lån med andra lån till bättre ränta. Men om dina FF går ner till färre än 3 så hade det nog gynnat dig i förhandling med nya långivare. Var försiktigt så att du inte samlar på dig fler FF, för då sjunker dina chanser att i framtiden förhandla lån eller ta nya ordentligt.

Det bästa är alltid att betala av lånen så fort du kan, det gäller oavsett om räntan är 20% eller 9%. Har du möjlighet att skattejämka eller jobba extra för att öka takten på avbetalning? Varje 1000 kr du amorterar på din skuld sänker månadskostnaden med 17 kr, vilket efter ett år blir en signifikant summa.
 

anyday

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 April 2023
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
22
Poäng
92
Det var inte särskilt förmånligt, vilka svin. Bra att du frågade ändå.

Jag låter någon annan yttra sig om dina chanser att lösa dina lån med andra lån till bättre ränta. Men om dina FF går ner till färre än 3 så hade det nog gynnat dig i förhandling med nya långivare. Var försiktigt så att du inte samlar på dig fler FF, för då sjunker dina chanser att i framtiden förhandla lån eller ta nya ordentligt.

Det bästa är alltid att betala av lånen så fort du kan, det gäller oavsett om räntan är 20% eller 9%. Har du möjlighet att skattejämka eller jobba extra för att öka takten på avbetalning? Varje 1000 kr du amorterar på din skuld sänker månadskostnaden med 17 kr, vilket efter ett år blir en signifikant summa.
Går precis runt så har inte råd att amortera mer. De 2 lånen kostar mig ca 11-12.000 i månaden (det mesta till ränta).
Tänker också på att enbart ”använda” 1 UC FF (Lendo) och får jag inget så avvaktar jag ett halvår. Men svårt att veta vilken summa jag ska söka på
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Går precis runt så har inte råd att amortera mer. De 2 lånen kostar mig ca 11-12.000 i månaden (det mesta till ränta).
Tänker också på att enbart ”använda” 1 UC FF (Lendo) och får jag inget så avvaktar jag ett halvår. Men svårt att veta vilken summa jag ska söka på
När går dina befintliga UC FF ut?

Jag vill återigen slå ett slag för att öka inkomst/skattejämka - det gör jättestor skillnad. Varje krona gör stor skillnad för din situation. Vet att det är lättare att säga än att göra, dock.
 

anyday

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 April 2023
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
22
Poäng
92
När går dina befintliga UC FF ut?

Jag vill återigen slå ett slag för att öka inkomst/skattejämka - det gör jättestor skillnad. Varje krona gör stor skillnad för din situation. Vet att det är lättare att säga än att göra, dock.

De går ut i nov/dec/jan.
Ja det vore ju det bästa sättet, men tror det just nu är för svårt :/
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Kan du hålla ut så vänta till 0 UC FF

Även om du blir beviljad med 5 FF så får du mycket sämre ränta än med 0 UC FF.

Just nu är det bara byta ut ett dåligt lån mot ett annat dåligt lån om du inte skaffar bättre förutsättningar först.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Om din senaste uc var i januari så tycker jag absolut att du ska ansöka nu. Sök på 500.000 först och får du inga erbjudanden så sänk till 400-350 och slutligen 245k (för att lösa Avida)

Tror faktiskt att du kommer få betydligt bättre erbjudanden än du har i dagsläget.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Du borde skattejämka. Jag har liknande lånesummor fast med lägre ränta. Jag betalar 17% skatt året ut från maj månad. Har tagit extra pass och den lägre skatten gör väldigt mycket på lönerna. Överskottet från jämkningen kör jag 50/50 på sparande för eventuell restskuld. Andra hälften amortering
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp