• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur man ska gå vidare?

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tack igen!
Vi tänker kämpa gott vi kan med betalningsfria månader samt jobba extra.
Absolut inga nya lån , sista var 2024/01.

Men undrar vad ska vi säga till skuldgivare, vi betalar räkningar och söker saneringen?
Hur dom ställer sig till det ?
Typ varför ni söker när ni "kan"betala ?

Jag tänkte ringa imorgon och boka ett möte.
Har ni fått tid för möte med kommunens skuldrådgivare nu? Hur länge får ni vänta på att komma in och skicka iväg ansökan?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Har ni fått tid för möte med kommunens skuldrådgivare nu? Hur länge får ni vänta på att komma in och skicka iväg ansökan?
Hej!
Jag är ledig imorgon så kommer att ringa kommun o boka för ett möte. Känns skit jobbigt men vi måste ta ett steg framåt. Min sambo tvekar och svårt att bestämma sig för det så jag försöker bearbeta med honom också att vi måste göra det.

Jag undrar bara om skuldrådgivare skickar ansökan efter första möte eller bedömer typ nej det går ej att ansöka om skuldsanering tex , ni måste släppa skulderna till KFM för löneutmatning.
Som jag nämnt tidigare har jag dagligen kontakt genom jobbet med lönekontor så jag skulle inte orka att dom får veta jag har hamnat också hos KFM.

Har förberett under tiden alla info samt UC utskrifter har jag skrivit ut idag.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Hej!
Jag är ledig imorgon så kommer att ringa kommun o boka för ett möte. Känns skit jobbigt men vi måste ta ett steg framåt.
Jag undrar bara om skuldrådgivare skickar ansökan efter första möte eller bedömer typ nej det går ej att ansöka om skuldsanering tex , ni måste släppa skulderna till KFM för löneutmatning.
Som jag nämnt tidigare har jag dagligen kontakt genom jobbet med lönekontor så jag skulle inte orka att dom får veta jag har hamnat också hos KFM.

Har förberett under tiden alla info samt UC utskrifter har jag skrivit ut idag.
Kändes jobbigt för mig med. Men efteråt så kommer ni vara glada att ni gjorde det.

Du lägger fram alla inkomster och utgifter sen skickar ni in ansökan tillsammans på första mötet.
Man behöver inte släppa några skulder för att få skuldsanering eller för att skicka ansökan, så det kommer inte vara några hinder.
När dom ser er budget (inkomst minus utgifter och vad ni har kvar) kommer dom starkt rekommendera att skicka in ansökan istället oavsett om ni betalar eller inte fram till svar.

Din arbetsgivare får inte veta att ni hamnar hos KFM med skuldsanering. Endast om ni får utmätning (delvis släpper allt under en lång tid). Mötet med kommunen är också under sekretess så inget att känna oro för.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Hade en färdig mall. Fyllde i den snabbt för den information som jag hade i tråden.

Det finns 2 sidor i exceldokumentet, en för budget och andra sidan är för att sammanställa skulderna.
Bör gå rätt snabbt att fylla i den klart och sen ta med till mötet eller skicka till handläggare.
 

Bilagor

  • Budgetmall - JoliePetite.xls
    39 KB · Visningar: 7

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Kändes jobbigt för mig med. Men efteråt så kommer ni vara glada att ni gjorde det.

Du lägger fram alla inkomster och utgifter sen skickar ni in ansökan tillsammans på första mötet.
Man behöver inte släppa några skulder för att få skuldsanering eller för att skicka ansökan, så det kommer inte vara några hinder.
När dom ser er budget (inkomst minus utgifter och vad ni har kvar) kommer dom starkt rekommendera att skicka in ansökan istället oavsett om ni betalar eller inte fram till svar.

Din arbetsgivare får inte veta att ni hamnar hos KFM med skuldsanering. Endast om ni får utmätning (delvis släpper allt under en lång tid). Mötet med kommunen är också under sekretess så inget att känna oro för.
Tack igen !
Måste vi vara båda två på möte eller räcker det att det är bara jag som är med ?

Jag orkar inte längre tänka på skulderna, första som jag tänker på när jag lägger mig är skulderna och när jag vaknar första tanke är skulderna och hela dagar tänker jag om skulderna. Inte alls kul leva så.
Jag hinner inte njuta av livet alls utan lever med oro jämt.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Hade en färdig mall. Fyllde i den snabbt för den information som jag hade i tråden.

Det finns 2 sidor i exceldokumentet, en för budget och andra sidan är för att sammanställa skulderna.
Bör gå rätt snabbt att fylla i den klart och sen ta med till mötet eller skicka till handläggare.
Tusen tack !
Den är jättebra fil och tack för din tid du fyllde i! Ska bara justera den lite gran. Ska man fylla ursprungliga belopp på lån ?

Sevenday ligger nu på 12.15% ! Helt galet!

Tror du man får möte snabbt ?
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tusen tack !
Den är jättebra fil och tack för din tid du fyllde i! Ska bara justera den lite gran. Ska man fylla ursprungliga belopp på lån ?

Sevenday ligger nu på 12.15% ! Helt galet!

Tror du man får möte snabbt ?
Yes, bara fylla i allt som saknas eller ändra om
Ändringar behövs.

Hur länge det tar att få möte är jättestor skillnad mellan kommuner. Kan ta någon dag att få möte. Men också upp till en månad i några få kommuner.

Jag rekommenderar att båda går på möte samtidigt om båda ska skicka in ansökan. Tror inte du får skicka in ansökan åt din man. Han måste vara med

Alternativt att han skriver på en fullmakt. Men skulle nog ändå föredra att båda går på mötet samtidigt.

Om man fyller i ursprungligt belopp eller inte är upp till er. Du kan ta bort den spalten om du inte tycker den är relevant.
Kom ihåg att det är 2 sidor på filen också som man väljer där nere

1726762037620.png
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp