• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Hur många SMS-lån har du?

Hur många SMS-lån har du?

  • 1-3

    Röster: 4 9.1%
  • 4-6

    Röster: 8 18.2%
  • 7-10

    Röster: 8 18.2%
  • 11-15

    Röster: 7 15.9%
  • 16+ stycken. Berätta gärna omständigheterna.

    Röster: 12 27.3%
  • 0 / Annat.

    Röster: 5 11.4%

  • Totalt antal röstare
    44

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Jag skulle vilja bilda mig en uppfattning om hur många sms-lån folk här har. Dels för att jämföra hur många som har som en själv och hur stor andelen som har klara problem med detta är.

Välj ett alternativ ovan och dom som vill får gärna skriva mer detaljerat om exakt antal, summor, eventuell problematik osv.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Har nämligen 40 st sms lån hos de olika Bolagen sammanlagd närmare 267 000kr
Omständigheter ? ja inget och snacka om drog på mig och sambon de lånen när jag blev arbetslös under 2009 /2010 efter att har jobbat i 10år med ett årsinkomst på 470k, plötsligt satt man där med utgifter man har och allt annat man är van och göra, företaget jag jobbade på gick i omkull och jag vart arbetslös i 11 månader, fick jobb slutet på 2010 sen dess har kämpat med betala av de men det har tvärtom blivit mer skulder då jag har försökt undvika kronofogden och inkasso betald ränta på ränta, behövs det mer och säga !? Nej jag har själv mig och skylla på bara .
 

alex2

V.I.P
Poäng: 52
Blev medlem
14 Mars 2012
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Sms lån

Hej

Varför har du inte ansökt om skuldsanering, man har rätt till en gång i livet om man inte kan betala sina skulder och det är ingenting att bli rädd för.
Ansök om det och att hamna hos fogden är bättre i bland, man betalar ränta men lever utan bekymmer och man har pengar till hyran och mat.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Har nämligen 40 st sms lån hos de olika Bolagen sammanlagd närmare 267 000kr
Omständigheter ? ja inget och snacka om drog på mig och sambon de lånen när jag blev arbetslös under 2009 /2010 efter att har jobbat i 10år med ett årsinkomst på 470k, plötsligt satt man där med utgifter man har och allt annat man är van och göra, företaget jag jobbade på gick i omkull och jag vart arbetslös i 11 månader, fick jobb slutet på 2010 sen dess har kämpat med betala av de men det har tvärtom blivit mer skulder då jag har försökt undvika kronofogden och inkasso betald ränta på ränta, behövs det mer och säga !? Nej jag har själv mig och skylla på bara .

Ojdå. Men vem är jag att döma, har själv som mest haft uppemot 15 sms-lån och uppemot 100.000:- i såna skulder med all ränta och alla avgifter ända till kronofogden. Utan avgifter kanske det "bara" vore 75.000:- cirka max, men det är som det är.

Jag släppte allt till kronofogden. Jag har som mål att klara bort allt på 3 år. I september har det gått 1 år och jag ska ha klarat en tredjedel. Idag har jag kanske klarat 15-20%, så det är en bra bit kvar tyvärr. Men många lån som jag höll levande har jag betalat bort eller nästan betalat bort idag, har Onea och Cash2you kvar som levande som kommer ta dom här månaderna till september. Sen är det bara att beta av på det som ligger hos kronofogden, har 10 saker där och 3 som inte gått dit ens fortfarande. Allt detta är inte sms-lån, det är andra krediter eller kreditkort också, inräknat i detta.

Så det är fortsatt tungt och kommer vara åtminstone 1 år till innan jag ser ljusning åtminstone. Det är mellan hopp och förtvivlan man befinner sig. Det tråkiga är när man känner att man knappt orkar fortsätta, vad man ska få motivation ifrån...
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej

Varför har du inte ansökt om skuldsanering, man har rätt till en gång i livet om man inte kan betala sina skulder och det är ingenting att bli rädd för.
Ansök om det och att hamna hos fogden är bättre i bland, man betalar ränta men lever utan bekymmer och man har pengar till hyran och mat.

Måste man hamnat hos kronofogden för att söka om skuldsanering eller?! Sen att det måste var relativ gamla lån och skulder och att det är så många olika kreditgivare så knappas det
Blir beviljad, man ska då ta med alla skulder vad händer vid avslag?!
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Det måste mig veterligen inte vara gamla skulder och allt behöver inte ha hamnat hos kronofogden heller.

Men om du "bara" (det är inte bara, jag vet) har 267.000:- i skuld så tror jag inte du får det, eftersom du kan beräknas betala tillbaka mycket av det på 15 år som dom ibland verkar beräkna på.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Gör en lista på dina skulder om du vill så kan man se hur illa det är genom det.
 

mussepigg

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 Februari 2013
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
jag har så mycket skulder att jag är körd i sverige. 150.000 hos krono och 100.000 som bara ligger och tickar hos olika inkasso.

tänker aldrig betala tillbaka utan jag lever på bidrag, jobbar svart och sparar för att kunna flytta till sydamerika om nåt år. hoohoh
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
jag har så mycket skulder att jag är körd i sverige. 150.000 hos krono och 100.000 som bara ligger och tickar hos olika inkasso.

tänker aldrig betala tillbaka utan jag lever på bidrag, jobbar svart och sparar för att kunna flytta till sydamerika om nåt år. hoohoh

Blir det bättre då?! Hur gammal är du?! 250k är inga problem och klara av om du har ett jobb
Och lever vettigt några år .
 

mussepigg

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 Februari 2013
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Blir det bättre då?! Hur gammal är du?! 250k är inga problem och klara av om du har ett jobb
Och lever vettigt några år .

det går ja men det känns rätt onödigt att betala tillbaka en kvarts miljon om jag ändå inte ska bo i sverige mer än 2-3 år, sedan är jag borta för gott.
en kvarts miljon lever jag länge på i chile plus det jag kommer ha jobbat ihop under 5 års tid.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp