• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur kan man må bra igen?

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Sjukt egentligen, att de kunnat skratta när dr själv suttit värre till. Jag vet inte alls nu, jag kan ha fel men ibland tror jag att ni män är bättre att ta just dessa typer av situationer än oss kvinnor. Du vet, vi ska vara "de duktiga" veta bättre. Kanske låter gammaldags och fjantigt men kan det ligga något i det?
Hur har du det med dina skulder idag? Kommer du något framåt?
Medans en hel del män antagligen inombords känner att de ska se till att familjen har det bra och också ha en fin fasad. Tror det ligger rätt lika faktiskt.

Har inledande skuldsanering och väntar på besked inom nån månad. Insåg tillslut att ekorrhjulet inte fungerade och insåg att varken jag eller dem runtomkring mig mådde bra. Är redan nu en mycket lugnare person
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
328
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Jag säger skuldsanering eftersom det verkar att du kämpat i flera år och då tycker jag du ska skicka en ansökan. Du kommer att må mkt bättre
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
400 000 kr är inte särskilt mycket i skuld utan säkerhet givet att du har en vanlig inkomst och den inte är väldigt ofördelaktig (hög ränta, höga månadskostnader).

Gå rakryggad genom livet :) Jag tänker inte mindre om dig efter att ha läst detta iaf.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
I övrigt så verkar halva sverige leva kvar på 60talet när det var staten som kontrollerade lånemarknaden, och därför tror folk att det är staten/samhället man inte avtjänat sin plikt till när skuldbördan blir överväldig. Så ser det inte ut idag!

Sanningen idag är helt annorlunda, och låneföretagen är som rovdjur. Allting ska avbetalas, samlas, osv. Då får de leva med kreditförluster i de fall det är motiverat.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
400 000 kr är inte särskilt mycket i skuld utan säkerhet givet att du har en vanlig inkomst och den inte är väldigt ofördelaktig (hög ränta, höga månadskostnader).

Gå rakryggad genom livet :) Jag tänker inte mindre om dig efter att ha läst detta iaf.
Tack Efter att allt avslöjats för mina svärföräldrar nu och att de tycker att vi ska gå till banken och låta de sköta våra överföringar och skriva en överenskommelse så har jag skakat, gråtit och gråtit. Jag känner mig liten just nu med en väldigt liten självkänsla.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Tack Efter att allt avslöjats för mina svärföräldrar nu och att de tycker att vi ska gå till banken och låta de sköta våra överföringar och skriva en överenskommelse så har jag skakat, gråtit och gråtit. Jag känner mig liten just nu med en väldigt liten självkänsla.
Vad fint av dom att de vill lösa situationen, jag hoppas den här lärdomen verkligen fastnar hos dig och du inte fortsätter att använda krediter och lån oansvarigt.

Det är bara pengar ... det trycks miljoner nya varje dag : )
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Jag mår så dåligt över mina skulder. Skammen är total. Gick i terapi för skamkänslan för några år sedan. Blev bättre ett tag men nu mår jag sämre igen. Mår man någonsin bra igen? Försvinner skammen någonsin?
Kanske inte är någon som har att ge, men önskar att någon hade lite pepp att ge. Ca 400.000 i skulder på ingenting av värde.
Hade du 400 000 kr när du skrev din tråd för några år sedan också? Höga räntor är fruktansvärt. Skönt att du får hjälp av din sambo och att ni skriver ett kontrakt, både för hans och din skull.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Hade du 400 000 kr när du skrev din tråd för några år sedan också? Höga räntor är fruktansvärt. Skönt att du får hjälp av din sambo och att ni skriver ett kontrakt, både för hans och din skull.
Ja tyvärr har en del skulder ökat i ränta men inom kort slipper jag tänka på deras äckliga räntor och bara betala till ett ställe också.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Vad fint av dom att de vill lösa situationen, jag hoppas den här lärdomen verkligen fastnar hos dig och du inte fortsätter att använda krediter och lån oansvarigt.

Det är bara pengar ... det trycks miljoner nya varje dag : )
Det känns ibland som att vakna ur en dimma nu när jag tagit tag i det igen och bett om hjälp. Ett ekorrhjul av att lösa det ena med ett annat och bara hålla sig flytande. Det är inget värdigt liv. Jag kanske har mognat också, lidandet kanske hjälpt till också att få mig att mogna. Jag är egentligen en person som vill vara ganska fri och självständig och jag är trött på att sätta i skuldens kedjor nu. Det är det enda de gör, sätter en i kedjor som i ett fängelse. Men jag förstår nu också att det fungerar nog som ett beroende till alkohol eller vad som helst. Att efter detta kommer jag aldrig kunna ta något på avbetalning. Inget jag längtar efter att någonsin göra heller men jag tror man måste inse det. Det är nog samma mekanism som en alkolosr bara ska ta ett glas vin, det går inte därför är det bättre att hålla sig ifrån det. Jag måste alltid betala allt direkt i framtiden. Men jag är tacksam att jag fått möjligheten att börja om. En ny chans i livet att bli fri och att inte institut har makten över mitt liv. Jakten efter tillfällig lycka har förändrats till att finna en sannare lycka av frihet.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp