• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur göra vid eventuell skuldsanering

rex345

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 December 2023
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag har nyligen ansökt om skuldsanering.
Har ca 1.7 i skulder.
Tog ett lån på 30.000 i augusti för att ”klara” av räkningarna.

Min budget/skuldrådgivare hade också arbetat på KF inom bl.a. skuldsanering, hon tyckte att 6 månader från denna skuld t om beslut om inledande borde vara tillräckligt. Återstår att se om hon har rätt eller fel.
Hoppas det går igenom för dig. Jag har haft förhoppningar om en ljusning men efter att läsa trådar här så verkar det mer vara ett lotteri om man får det eller ej...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Som sagt ni ska ta vad skuldrådgivare säger med en stor nypa salt!
Sen betyder det inte att ni får avslag ändå så ge inte upp hoppet men räkna inte med ngt bara för att dem säger att det är lungt
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Hej alla. Mitt första inlägg här men känner efter att ha läst många trådar här att tips och råd finns att få.

Min situation är som så att jag har ca 800.000 i diverse skulder. Så som räntorna har skenat så finns det inte en möjlighet för mig att kunna betala av så därför har jag börjat fundera på skuldsanering.

Jag bor i dagsläget med min sambo i hennes hus. Vi har även 2 barn ihop. Jag har varit otroligt slarvig med min ekonomi genom åren men för några veckor sen så insåg jag att jag måste berätta hur det ligger till för sambo och föräldrar (har hållit alla skulder dolda under alla år)

Har haft ett första möte med en skuldrådgivare och han tror att jag har goda möjligheter att få en skuldsanering vilket även testet på KF hemsida säger.

Men om jag får igenom en skuldsanering så kommer det drabba min sambo och barn ekonomisk eftersom hon kommer få stå för ännu mer för boende och barnen och allt runtomkring.

Har en tanke på att skriva mig som inneboende hos en släkting som bor 14 mil bort men låna en husvagn och ställa på jobbet i staden vi bor i för att va nära jobb och barn. Hur tror ni KF ser på det och vad kan hända om jag är hemma hos min nuvarande sambo ofta och även sover och lever där. Finns det risk att KF smyger runt i buskarna för att se hur jag bor. Tänker att det kanske kan ses som folkbokföringsbrott eller likande. Min tanke är att eftersom jag inte kommer bo hos släktingen så kommer jag inte kosta nåt där, men kontrakt skrivs och hyra betalas som sen via släktingen går till min sambo för att fortsätta kunna få huset att gå runt med alla kostnader och barn.

Vill alltså få lite råd över vad som kan va bäst, fortsätta att vara sambos och min sambo får stå för ännu mer kostnader eller dela på oss under skuldsaneringen.

Och vid en eventuell skuldsanering, är det ett fast belopp som kommer gå till KF varje måndag? Har stora möjligheter att jobba en hel del övertid och är det isf pengar jag får behålla eller kollas mitt konto av KF varje mån?
Jag förstår inte vad fördelen skulle vara med att skriva dig hos din släkting? Vad har din släkting för inkomst och vad tjänar du respektive din sambo?
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Man ska stå skriven där man spenderat flest nätter. Så att skriva sig vid en släkting och inte bo där är ett brott.

Min "Sambo" jobbar natt och sover 4-5 nätter i veckan i en annan lägenhet, för att få sova ostört. Därav är han skriven där, detta enligt skatteverkets regler och rekommendation.

Var ärlig med detta till KFM, för jag tänkte att hyran för den lägenheten lär väl räknas in i våra kostnader om de anser oss som sambos. Dom sa att då ses vi ej som sambos, Då vi inte är skrivna på samma adress. Vi bor inte tillsammans och hur vi gör med våra pengar mellan oss är inget de har med att göra.

Jag står för alla kostnader här. Dvs hyra, försäkring osv.

Han för alla kostnader för sin lägenhet.

Enda vi delar är matkostnader.




Att fuska är aldrig bra. Skulle tro att du har mer över i månaden även om ni bor tillsamman än vad du har nu.
 

rex345

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 December 2023
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej alla. Har varit lite frånvarande överallt under december. Varit en jobbig månad med allt men tänkte uppdatera er och eventuellt få råd. Sambon vill att jag flyttar ut pga mina skulder. Har kollat på en 3a för 9000/mån (måste ha utrymme för barnen). Men jag äger ingenting. Med hyran så kommer jag inte kunna fortsätta att betala alla skulder så kommer släppa det till inkasso för vidare till fogden. Min förhoppning är att skuldsanering som snart ska sökas kommer gå igenom. Dock 5 mån väntetid nu innan handläggning.

Kommer behöva köpa ett helt nytt bohag. Hur ser kronofogden på detta att jag släpper skulder för att köpa möbler o allt som kan behövas? Nåt som är till nackdel för skuldsanering?

Ska ja släppa allt redan nu och börja spara undan pengar ända fram till löneutmätning eller skuldsanering för att kunna ha en bra buffert?

Är det en nackdel för att få skuldsanering att man släpper allt även fast man har möjlighet att betala lite eller är det bra att betala på vissa lån för att visa att man försöker?

Har räknat att blir det löneutmätning så kommer ca 1000 kr dras/månad vilket betyder att skulden kommer skena iväg och aldrig försvinna. Så min ända ljusning är en skuldsanering
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Hej alla. Har varit lite frånvarande överallt under december. Varit en jobbig månad med allt men tänkte uppdatera er och eventuellt få råd. Sambon vill att jag flyttar ut pga mina skulder. Har kollat på en 3a för 9000/mån (måste ha utrymme för barnen). Men jag äger ingenting. Med hyran så kommer jag inte kunna fortsätta att betala alla skulder så kommer släppa det till inkasso för vidare till fogden. Min förhoppning är att skuldsanering som snart ska sökas kommer gå igenom. Dock 5 mån väntetid nu innan handläggning.

Kommer behöva köpa ett helt nytt bohag. Hur ser kronofogden på detta att jag släpper skulder för att köpa möbler o allt som kan behövas? Nåt som är till nackdel för skuldsanering?

Ska ja släppa allt redan nu och börja spara undan pengar ända fram till löneutmätning eller skuldsanering för att kunna ha en bra buffert?

Är det en nackdel för att få skuldsanering att man släpper allt även fast man har möjlighet att betala lite eller är det bra att betala på vissa lån för att visa att man försöker?

Har räknat att blir det löneutmätning så kommer ca 1000 kr dras/månad vilket betyder att skulden kommer skena iväg och aldrig försvinna. Så min ända ljusning är en skuldsanering
Se till att du har ett förstahandskontrakt innan du släpper något. Blir svårt att få en bostad med betalningsanmärkning.
 

rex345

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 December 2023
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Se till att du har ett förstahandskontrakt innan du släpper något. Blir svårt att få en bostad med betalningsanmärkning.
Ska skriva papper till helgen eventuellt och inflytt i feb så är from feb som betalningar kommer börja halka efter isf
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Hej alla. Har varit lite frånvarande överallt under december. Varit en jobbig månad med allt men tänkte uppdatera er och eventuellt få råd. Sambon vill att jag flyttar ut pga mina skulder. Har kollat på en 3a för 9000/mån (måste ha utrymme för barnen). Men jag äger ingenting. Med hyran så kommer jag inte kunna fortsätta att betala alla skulder så kommer släppa det till inkasso för vidare till fogden. Min förhoppning är att skuldsanering som snart ska sökas kommer gå igenom. Dock 5 mån väntetid nu innan handläggning.

Kommer behöva köpa ett helt nytt bohag. Hur ser kronofogden på detta att jag släpper skulder för att köpa möbler o allt som kan behövas? Nåt som är till nackdel för skuldsanering?

Ska ja släppa allt redan nu och börja spara undan pengar ända fram till löneutmätning eller skuldsanering för att kunna ha en bra buffert?

Är det en nackdel för att få skuldsanering att man släpper allt även fast man har möjlighet att betala lite eller är det bra att betala på vissa lån för att visa att man försöker?

Har räknat att blir det löneutmätning så kommer ca 1000 kr dras/månad vilket betyder att skulden kommer skena iväg och aldrig försvinna. Så min ända ljusning är en skuldsanering
Hej
Jag arbetar då o då på en secondhand. Vi får in såå otroligt fina grejer, allt vad som behövs i ett hem. Så kolla secondhand o likn. Finns många som lämnar in nästa nya möbler mm. Där kan du göra fynd o samtidigt spara pengar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Hej
Jag arbetar då o då på en secondhand. Vi får in såå otroligt fina grejer, allt vad som behövs i ett hem. Så kolla secondhand o likn. Finns många som lämnar in nästa nya möbler mm. Där kan du göra fynd o samtidigt spara pengar.
Håller med om detta tips. Med lite tålamod kan man verkligen fynda. Och göra en insats för miljön! :)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Håller med om detta tips. Med lite tålamod kan man verkligen fynda. Och göra en insats för miljön! :)
Många saker (stort o smått) är ett i ett jättefint skick. FÖrmodligen haft det max 3 år..Man funderar hur de har råd köpa nytt hela tiden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp