• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur gör man? 1,5m i blancolån

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Det vara samma för mig. Försökte och försökte och försökte betala, ville verkligen göra rätt för mig och komma ikapp själv.

Sen insåg jag några år för sent när jag gjorde en ärlig budgetering att allt jag åstadkommit med mina miljonskulder var att slösa tid av mitt liv på att betala något som aldrig kommer bli betalt, i varje fall inte de närmsta 30 åren.
Kom till insikt om att jag måste budgetera år, inte pengar. En mycket viktigare valuta för mig i detta fall.

Jag ville verkligen inte heller ge mig lätt. Men det var för dyrt helt enkelt att fortsätta betala hela mitt vuxna liv och slösa massvis av sina bästa år på att KANSKE en dag när jag är mellan 55-70 år bli skuldfri. När man får godkänd skuldsanering så vet man: Klarar jag 5 år så är det över. Vilket är mer än fullt möjligt med det förbehållsbelopp man får i betalplan. + att 2 månader per år är betalfria i en skuldsanering.

Just nu har KFM så mycket att göra, så släpper du alla lån idag så kommer ingen löneutmätning att starta det närmaste halvåret. Man får lite andrum - blir du dessutom beviljad inledande skuldsanering på första försöket så behåller du dom pengarna som du hunnit spara eftersom ingen utmätning kommer att ske.
En riktigt dum fråga, om man släpper. Hur länge kan man gå med utmätning. Låt säg att man inte får skuldsanering. Kan de bli resten av livet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Nej, du ansöker igen om skuldsanering , kanske efter 6-7 månader. Du får skuldsanering för eller senare om man ser på din situation
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hur ser budgeten ut om man går igenom rubbet?

Inkomst:

Nettolön: 30.000 kr

Utgifter:

Lån 1: 3800kr
Lån 2: 5500kr
Lån 3: 5349kr
Lån 4: 4600kr
Lån 5: 3300kr
Boendekostnad:
Kollektivtrafik/Transport/Resekostnader:
Mobil + Abonnemang:
Elnät + Elhandel:
Hemförsäkring:
Akassa och Inkomstförsäkring:
Facket:
Streamingtjänster:
Min UC:
Kundkostnad Bank:
Extra Lagring för Icloud/Android:
Livsförsäkring:
Bostadskö:
Frisör varje månad:
Gym:
Försäkring Bil:
Skatt Bil:
Parkerings och Tullavgift:
-----------------------------------------
Kvar (Inkomster minus utgifterna):
30000 - 3800-5500-5349-4600-3300-X

Kvar efter alla utgifter:

Om det inte går runt och du inte har några sätt att öka inkomsten så är det bara släppa rubbet till kronofogden och invänta på att du blir beviljad skuldsanering. Blir du nekad denna ansökan så skickar du en ny, blir du nekad nästa så skickar du en till. Tills du blir beviljad.

Man får tänka på 1.5 miljon är bara 1.5 miljon på papper om du betalar av allt idag. I verkligheten är det förmodligen 3-5 miljoner om man inte har råd att amortera extra.

Exempel: säg att lånet på 5500 kr i månaden är på 15 år. 5500 kr i månaden x 12 månader x 15 år = 1 miljon som lånet är på, även om det står 350.000 eller 500.000 på papper.

Oavsett så finns det ingen snabbare väg att bli skuldfri än skuldsanering 5 år. Vare sig du blir beviljad nu eller om du blir beviljad om 2 år.
Räknar man på att du inte kan betala dessa skulder på närmaste 15-20 åren så sparar du minst 10 år av ditt liv som skuldfri på att satsa allt på att bli beviljad så snabbt som möjligt. Minst 10 väldigt värdefulla år som skuldfri och med förhoppningsvis bra ekonomi.

Så går det inte betala dig fri så gör du bäst i att inse det så snabbt som möjligt och släpp allt. Finns ingen mening med att betala på något som inte kommer bli betalt, då är det bättre ta tjurna i hornen direkt och satsa allt mot sanering.

Ska tilläggas att om du inte blir beviljad skuldsanering första försöket och får gå på utmätning ett tag så tycker många att det är väldigt skönt att få allt samlat hos KFM och dom drar det dom kan från lönen som går till lånen, du behåller så du klarar dig så slipper du tänka på det. Sen bara fortsätta söka tills du blir beviljad skusan.
Extra lagring för iCloud tycker jag inte är motiverat med en skuldbörda som trådstartaren.
 

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Nej, du ansöker igen om skuldsanering , kanske efter 6-7 månader. Du får skuldsanering för eller senare om man ser på din situation
Såg någonstans att räntan va 28% hos fogden stämmer detta?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
En riktigt dum fråga, om man släpper. Hur länge kan man gå med utmätning. Låt säg att man inte får skuldsanering. Kan de bli resten av livet?
Man kan i teorin få utmätning resten av livet.

Men i praktiken om du är kvalificerad insolvent (vilket du är), gjort det du kan för att betala (vilket du verkar ha gjort) och tar hand om din skälighet så kommer du få skuldsanering inom max typ 2 år. En ansökan tar ca 6 månader att hantera. blir du nekad skickar man en ny. Så ca 2 ansökningar per år. Skicka även in via skuldrådgivningen på kommunen varje gång eftersom det ses som positivt att man sökt hjälp.

Med tar hand om sin skälighet så menar jag: inte får återfall för vad som ligger bakom skulderna. Är det spelberoende och du har slutat spela, se till att håll den brytpunkten och inte spela mera. se till att det går mer tid sen senaste spelet, är det shoppingberoende så slutar du shoppa. Varje dag du inte spelar eller shoppar så ökar skäligheten.

Ta inte ut nya lån eller krediter. Delvis: Det går tid sen brytpunkten senaste lånet och senaste krediten. Du har mer skälighet imorgon att få skuldsanering än idag eftersom det gått mer tid sen senaste lånet/krediten. Sluta även nyttja krediten.

Dra inte på dig onödiga skatteskulder. har du jämkning så avbryter du jämkningen när du släpper skulderna. Bara logga in på skatteverket och tryck avbryt jämkning, sen lämna beskedet till arbetsgivare att jämkning är avbruten.

Sen common sense. säg inte upp dig för att slippa utmätning, begå inte bidragsfusk, begå inte ekonomiska brott, brott etc, flytta inte utomlands - utan ha dina intressen i Sverige.

Så länge du sköter din skälighet så blir du beviljad inom max något år. När man blir beviljad så avbryts all utmätning.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Extra lagring för iCloud tycker jag inte är motiverat med en skuldbörda som trådstartaren.
Tanken var bara att göra en så korrekt budgetering som möjligt. Vet man att man har den räkningen på 13 eller 39 kr varje månad beroende på datamängd. Varför inte då bara bokföra den som en utgift i budgeten även om den är liten.
 

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Tanken var bara att göra en så korrekt budgetering som möjligt. Vet man att man har den räkningen på 13 eller 39 kr varje månad beroende på datamängd. Varför inte då bara bokföra den som en utgift i budgeten även om den är liten.
Kollat lite. Haft betydligt bättre inkomst med jämkning och övertid, iofs semesterersättning och arbetstidskonto i pengar och endel övertid. Jag har snittat i princip nästan 50000kr netto. Hade jag inte jämkat hade jag snittat ca 41000kr dessa 7 månaderna som varit av året. Men jobbat mkt övertid och jämkning. Har fasta utgifter för ca 30000kr. Men man får ju klart titta på om jag inte har möjlighet att jobba över och utan jämkning för de vet man ju inte hur de blir med. Så utan jämkning och övertid så blir de ca 35700kr snittlön med semester ersättningen inräknad. Semesterlönen har jag betalat in förskott så jag har två av mina lån betalade till januari. Så jag har fasta månads utgifter på 18700kr fram till januari
 

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Kollat lite. Haft betydligt bättre inkomst med jämkning och övertid, iofs semesterersättning och arbetstidskonto i pengar och endel övertid. Jag har snittat i princip nästan 50000kr netto. Hade jag inte jämkat hade jag snittat ca 41000kr dessa 7 månaderna som varit av året. Men jobbat mkt övertid och jämkning. Har fasta utgifter för ca 30000kr. Men man får ju klart titta på om jag inte har möjlighet att jobba över och utan jämkning för de vet man ju inte hur de blir med. Så utan jämkning och övertid så blir de ca 35700kr snittlön med semester ersättningen inräknad. Semesterlönen har jag betalat in förskott så jag har två av mina lån betalade till januari. Så jag har fasta månads utgifter på 18700kr fram till januari
Men är väll bara konstgjord andning man håller på med, man betalar ju knappt av nåt på skulderna säkert bara massa ränta
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp