• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur gör man? 1,5m i blancolån

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Alltså finns så många aspekter på det här. Och frågar du 10 personer kommer du antagligen få 10 olika svar.


Hade kanske underlättat att kollat upp situationen helt innan ansökan men det funkar säkert.

Sen har det med skuldbild, inkomst, andra utgifter, tillgångar, ålder, vad lånen gått till etc etc etc.

Risken finns om inte skuldsanering så utmätning. Kanske läge att kolla info angående det.

Men en bra start är att få full kontroll över inkomster/utgifter och börja där
Jag kommer ju såklart göra allt i min makt för att bli av med min skuld på ett elr annat sätt. Och kommer göra allt för att undvika löneutmätning. Utmätning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Strulpelle

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
13 Augusti 2018
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Är i liknande sits. Har lappat och lagat i över 10 år och bara satt mig djupare i skiten pga psykiskt mående och spelmissbruk.
Blev varslad från ett välbetalt arbete samtidigt som räntan sköt. Tjänar nu två tredjedelar av vad jag tidigare gjort, dvs den tredjedelen som gick till betalning av lånen försvann.
Har alltid varit supernoga med att alltid betala mina skulder.
Men nu är det kört, har kastat in handduken och går i möte varje vecka på spelberoende förening.
För min del har spelet alltid varit ett symptom på mitt mående, ett sätt att fly mitt normal tillstånd vilket är helt skevt.
Ska träffa en psykolog nästa vecka ang adhd utredning.
Har alltid skött arbete men min impulsivitet och konsekvenstänk är helt off och har alltid varit.
Har barn som är diagnostiserade och medicinerar för adhd.
Testade en dos för min sambo har alltid tjatat på mig och få mig att inse att jag är exakt likadan som barnen, dvs dysfunktionell på vissa sätt.
När jag provade barnens medicin så förstod jag hur livet kan vara, det var en ögonöppnare av rang. Samma dag som sambon sitter och gråter och jag lagt alla korten på bordet så har jag samtidigt den bästa mentala dagen i hela mitt liv, surrealistiskt.
Typiskt mig att skriva om mig själv istället för att svara på dina frågor, men vill bara nämna det att det är inte normalt att dra på sig dessa massiva skulderna som vi gör, ibland kan det vara något annat som ligger bakom.
Alkohol, Hazardspel, Droger, brudar, otrohet, ta det närmsta halmstrået trots att du lovat i förrgår, många fler än man tror har psykiska åkommer som inte passar in att ha 2024 med alla jävla telefoner och snabba fixar till höger och vänster.
Kasta in handduken, det har jag gjort och brevlådan är proppfull med betalningskrav men jag har aldrig kännt mig friare. Nu är det slutlånat.
Jag kommer enbart att leva för mina barn och inget annat. Leda dom in på rätt väg.
Sen skulle jag hemskt gärna bara vilja be resten av hur vårt samhälle är byggt med banker och skit som hänger ihop med spelbolag osv att dra långt åt helvete och tyvärr inse att jag är född i fel århundrade.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Löneutmätning är inte alltid något negativt. Läst många här som släppt allt och mår mycket bättre. Att hålla i alla trådar, få allt att gå ihop, stressen, ångesten, oron och det eviga pusslandet är ofta så jäkla tärande. Då är en löneutmätning mycket bättre.

Att vara ensamstående är många gånger så fruktansvärt tufft ekonomiskt. Använd inte kreditkorten mer, klipp sönder dom.. Ju mer dom används ju svårare att få beviljat en skuldsanering.
 

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Att man har nåt att man ska se till att alla har vad dom behöver, och gör allt för de, sätter sig själv i skiten. Till och med kaninen och katten före är väll ett av mina problem. Man är verkligen dum i huvudet. Och nu får man lida men fått ett rejält uppvaknade. Synd de skulle gå så här långt bara. Ska ge de en match iaf. Känner inte för att ta repet ännu iaf
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Hur ser budgeten ut om man går igenom rubbet?

Inkomst:

Nettolön: 30.000 kr

Utgifter:

Lån 1: 3800kr
Lån 2: 5500kr
Lån 3: 5349kr
Lån 4: 4600kr
Lån 5: 3300kr
Boendekostnad:
Kollektivtrafik/Transport/Resekostnader:
Mobil + Abonnemang:
Elnät + Elhandel:
Hemförsäkring:
Akassa och Inkomstförsäkring:
Facket:
Streamingtjänster:
Min UC:
Kundkostnad Bank:
Extra Lagring för Icloud/Android:
Livsförsäkring:
Bostadskö:
Frisör varje månad:
Gym:
Försäkring Bil:
Skatt Bil:
Parkerings och Tullavgift:
-----------------------------------------
Kvar (Inkomster minus utgifterna):
30000 - 3800-5500-5349-4600-3300-X

Kvar efter alla utgifter:

Om det inte går runt och du inte har några sätt att öka inkomsten så är det bara släppa rubbet till kronofogden och invänta på att du blir beviljad skuldsanering. Blir du nekad denna ansökan så skickar du en ny, blir du nekad nästa så skickar du en till. Tills du blir beviljad.

Man får tänka på 1.5 miljon är bara 1.5 miljon på papper om du betalar av allt idag. I verkligheten är det förmodligen 3-5 miljoner om man inte har råd att amortera extra.

Exempel: säg att lånet på 5500 kr i månaden är på 15 år. 5500 kr i månaden x 12 månader x 15 år = 1 miljon som lånet är på, även om det står 350.000 eller 500.000 på papper.

Oavsett så finns det ingen snabbare väg att bli skuldfri än skuldsanering 5 år. Vare sig du blir beviljad nu eller om du blir beviljad om 2 år.
Räknar man på att du inte kan betala dessa skulder på närmaste 15-20 åren så sparar du minst 10 år av ditt liv som skuldfri på att satsa allt på att bli beviljad så snabbt som möjligt. Minst 10 väldigt värdefulla år som skuldfri och med förhoppningsvis bra ekonomi.

Så går det inte betala dig fri så gör du bäst i att inse det så snabbt som möjligt och släpp allt. Finns ingen mening med att betala på något som inte kommer bli betalt, då är det bättre ta tjurna i hornen direkt och satsa allt mot sanering.

Ska tilläggas att om du inte blir beviljad skuldsanering första försöket och får gå på utmätning ett tag så tycker många att det är väldigt skönt att få allt samlat hos KFM och dom drar det dom kan från lönen som går till lånen, du behåller så du klarar dig så slipper du tänka på det. Sen bara fortsätta söka tills du blir beviljad skusan.
 
Senast ändrad:

MaestroMan87

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
4 Augusti 2024
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
8
Poäng
31
Hur ser budgeten ut om man går igenom rubbet?

Inkomst:

Nettolön: 30.000 kr

Utgifter:

Lån 1: 3800kr
Lån 2: 5500kr
Lån 3: 5349kr
Lån 4: 4600kr
Lån 5: 3300kr
Boendekostnad:
Kollektivtrafik/Transport/Resekostnader:
Mobil + Abonnemang:
Elnät + Elhandel:
Hemförsäkring:
Akassa och Inkomstförsäkring:
Facket:
Streamingtjänster:
Min UC:
Kundkostnad Bank:
Extra Lagring för Icloud/Android:
Livsförsäkring:
Bostadskö:
Frisör varje månad:
Gym:
Försäkring Bil:
Skatt Bil:
Parkerings och Tullavgift:
-----------------------------------------
Kvar (Inkomster minus utgifterna):
30000 - 3800-5500-5349-4600-3300-X

Kvar efter alla utgifter:

Om det inte går runt och du inte har några sätt att öka inkomsten så är det bara släppa rubbet till kronofogden och invänta på att du blir beviljad skuldsanering. Blir du nekad denna ansökan så skickar du en ny, blir du nekad nästa så skickar du en till. Tills du blir beviljad.

Man får tänka på 1.5 miljon är bara 1.5 miljon på papper om du betalar av allt idag. I verkligheten är det förmodligen 3-5 miljoner om man inte har råd att amortera extra.

Exempel: säg att lånet på 5500 kr i månaden är på 15 år. 5500 kr i månaden x 12 månader x 15 år = 1 miljon som lånet är på, även om det står 350.000 eller 500.000 på papper.

Oavsett så finns det ingen snabbare väg att bli skuldfri än skuldsanering 5 år. Vare sig du blir beviljad nu eller om du blir beviljad om 2 år.
Räknar man på att du inte kan betala dessa skulder på närmaste 15-20 åren så sparar du minst 10 år av ditt liv som skuldfri på att satsa allt på att bli beviljad så snabbt som möjligt. Minst 10 väldigt värdefulla år som skuldfri och med förhoppningsvis bra ekonomi.

Så går det inte betala dig fri så gör du bäst i att inse det så snabbt som möjligt och släpp allt. Finns ingen mening med att betala på något som inte kommer bli betalt, då är det bättre ta tjurna i hornen direkt och satsa allt mot sanering.

Ska tilläggas att om du inte blir beviljad skuldsanering första försöket och får gå på utmätning ett tag så tycker många att det är väldigt skönt att få allt samlat hos KFM och dom drar det dom kan från lönen som går till lånen, du behåller så du klarar dig så slipper du tänka på det. Sen bara fortsätta söka tills du blir beviljad skusan.
Fantastiskt bra skrivet ! ❤️
 

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Hur ser budgeten ut om man går igenom rubbet?

Inkomst:

Nettolön: 30.000 kr

Utgifter:

Lån 1: 3800kr
Lån 2: 5500kr
Lån 3: 5349kr
Lån 4: 4600kr
Lån 5: 3300kr
Boendekostnad:
Kollektivtrafik/Transport/Resekostnader:
Mobil + Abonnemang:
Elnät + Elhandel:
Hemförsäkring:
Akassa och Inkomstförsäkring:
Facket:
Streamingtjänster:
Min UC:
Kundkostnad Bank:
Extra Lagring för Icloud/Android:
Livsförsäkring:
Bostadskö:
Frisör varje månad:
Gym:
Försäkring Bil:
Skatt Bil:
Parkerings och Tullavgift:
-----------------------------------------
Kvar (Inkomster minus utgifterna):
30000 - 3800-5500-5349-4600-3300-X

Kvar efter alla utgifter:

Om det inte går runt och du inte har några sätt att öka inkomsten så är det bara släppa rubbet till kronofogden och invänta på att du blir beviljad skuldsanering. Blir du nekad denna ansökan så skickar du en ny, blir du nekad nästa så skickar du en till. Tills du blir beviljad.

Man får tänka på 1.5 miljon är bara 1.5 miljon på papper om du betalar av allt idag. I verkligheten är det förmodligen 3-5 miljoner om man inte har råd att amortera extra.

Exempel: säg att lånet på 5500 kr i månaden är på 15 år. 5500 kr i månaden x 12 månader x 15 år = 1 miljon som lånet är på, även om det står 350.000 eller 500.000 på papper.

Oavsett så finns det ingen snabbare väg att bli skuldfri än skuldsanering 5 år. Vare sig du blir beviljad nu eller om du blir beviljad om 2 år.
Räknar man på att du inte kan betala dessa skulder på närmaste 15-20 åren så sparar du minst 10 år av ditt liv som skuldfri på att satsa allt på att bli beviljad så snabbt som möjligt. Minst 10 väldigt värdefulla år som skuldfri och med förhoppningsvis bra ekonomi.

Så går det inte betala dig fri så gör du bäst i att inse det så snabbt som möjligt och släpp allt. Finns ingen mening med att betala på något som inte kommer bli betalt, då är det bättre ta tjurna i hornen direkt och satsa allt mot sanering.

Ska tilläggas att om du inte blir beviljad skuldsanering första försöket och får gå på utmätning ett tag så tycker många att det är väldigt skönt att få allt samlat hos KFM och dom drar det dom kan från lönen som går till lånen, du behåller så du klarar dig så slipper du tänka på det. Sen bara fortsätta söka tills du blir beviljad skusan.
Ja är kanske så, är väll enda utvägen
Hur ser budgeten ut om man går igenom rubbet?

Inkomst:

Nettolön: 30.000 kr

Utgifter:

Lån 1: 3800kr
Lån 2: 5500kr
Lån 3: 5349kr
Lån 4: 4600kr
Lån 5: 3300kr
Boendekostnad:
Kollektivtrafik/Transport/Resekostnader:
Mobil + Abonnemang:
Elnät + Elhandel:
Hemförsäkring:
Akassa och Inkomstförsäkring:
Facket:
Streamingtjänster:
Min UC:
Kundkostnad Bank:
Extra Lagring för Icloud/Android:
Livsförsäkring:
Bostadskö:
Frisör varje månad:
Gym:
Försäkring Bil:
Skatt Bil:
Parkerings och Tullavgift:
-----------------------------------------
Kvar (Inkomster minus utgifterna):
30000 - 3800-5500-5349-4600-3300-X

Kvar efter alla utgifter:

Om det inte går runt och du inte har några sätt att öka inkomsten så är det bara släppa rubbet till kronofogden och invänta på att du blir beviljad skuldsanering. Blir du nekad denna ansökan så skickar du en ny, blir du nekad nästa så skickar du en till. Tills du blir beviljad.

Man får tänka på 1.5 miljon är bara 1.5 miljon på papper om du betalar av allt idag. I verkligheten är det förmodligen 3-5 miljoner om man inte har råd att amortera extra.

Exempel: säg att lånet på 5500 kr i månaden är på 15 år. 5500 kr i månaden x 12 månader x 15 år = 1 miljon som lånet är på, även om det står 350.000 eller 500.000 på papper.

Oavsett så finns det ingen snabbare väg att bli skuldfri än skuldsanering 5 år. Vare sig du blir beviljad nu eller om du blir beviljad om 2 år.
Räknar man på att du inte kan betala dessa skulder på närmaste 15-20 åren så sparar du minst 10 år av ditt liv som skuldfri på att satsa allt på att bli beviljad så snabbt som möjligt. Minst 10 väldigt värdefulla år som skuldfri och med förhoppningsvis bra ekonomi.

Så går det inte betala dig fri så gör du bäst i att inse det så snabbt som möjligt och släpp allt. Finns ingen mening med att betala på något som inte kommer bli betalt, då är det bättre ta tjurna i hornen direkt och satsa allt mot sanering.

Ska tilläggas att om du inte blir beviljad skuldsanering första försöket och får gå på utmätning ett tag så tycker många att det är väldigt skönt att få allt samlat hos KFM och dom drar det dom kan från lönen som går till lånen, du behåller så du klarar dig så slipper du tänka på det. Sen bara fortsätta söka tills du blir beviljad skusan.
Får väll göra så om den inte går igenom, sån skam bara vad man ställt till med för sig själv. Vill ju försöka göra om och göra rätt. Brukar inte ge mig så lätt men här kanske man får göra de.Skäms nåt fruktansvärt. Tack för insikten .
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Ja är kanske så, är väll enda utvägen

Får väll göra så om den inte går igenom, sån skam bara vad man ställt till med för sig själv. Vill ju försöka göra om och göra rätt. Brukar inte ge mig så lätt men här kanske man får göra de.Skäms nåt fruktansvärt. Tack för insikten .

Ja, är sunt att titta på de alternativ man har utifrån sina förutsättningar. Räkna skarpt på vad respektive alternativ kostar kommande 5-7 år och vad de leder till. Att fortsätta ”kämpa” är troligen det allra dyraste alternativet, om det inte går runt - och släpp skam och skuld, bara att tänka framåt, hitta rätt väg ut problemen.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja är kanske så, är väll enda utvägen

Får väll göra så om den inte går igenom, sån skam bara vad man ställt till med för sig själv. Vill ju försöka göra om och göra rätt. Brukar inte ge mig så lätt men här kanske man får göra de.Skäms nåt fruktansvärt. Tack för insikten .
Det vara samma för mig. Försökte och försökte och försökte betala, ville verkligen göra rätt för mig och komma ikapp själv.

Sen insåg jag några år för sent när jag gjorde en ärlig budgetering att allt jag åstadkommit med mina miljonskulder var att slösa tid av mitt liv på att betala något som aldrig kommer bli betalt, i varje fall inte de närmsta 30 åren.
Kom till insikt om att jag måste budgetera år, inte pengar. En mycket viktigare valuta för mig i detta fall.

Jag ville verkligen inte heller ge mig lätt. Men det var för dyrt helt enkelt att fortsätta betala hela mitt vuxna liv och slösa massvis av sina bästa år på att KANSKE en dag när jag är mellan 55-70 år bli skuldfri. När man får godkänd skuldsanering så vet man: Klarar jag 5 år så är det över. Vilket är mer än fullt möjligt med det förbehållsbelopp man får i betalplan. + att 2 månader per år är betalfria i en skuldsanering.

Just nu har KFM så mycket att göra, så släpper du alla lån idag så kommer ingen löneutmätning att starta det närmaste halvåret. Man får lite andrum - blir du dessutom beviljad inledande skuldsanering på första försöket så behåller du dom pengarna som du hunnit spara eftersom ingen utmätning kommer att ske.
 
Senast ändrad:

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Det vara samma för mig. Försökte och försökte och försökte betala, ville verkligen göra rätt för mig och komma ikapp själv.

Sen insåg jag några år för sent när jag gjorde en ärlig budgetering att allt jag åstadkommit med mina miljonskulder var att slösa tid av mitt liv på att betala något som aldrig kommer bli betalt, i varje fall inte de närmsta 30 åren.
Kom till insikt om att jag måste budgetera år, inte pengar. En mycket viktigare valuta för mig i detta fall.

Jag ville verkligen inte heller ge mig lätt. Men det var för dyrt helt enkelt att fortsätta betala hela mitt vuxna liv och slösa massvis av sina bästa år på att KANSKE en dag när jag är mellan 55-70 år bli skuldfri. När man får godkänd skuldsanering så vet man: Klarar jag 5 år så är det över. Vilket är mer än fullt möjligt med det förbehållsbelopp man får i betalplan. + att 2 månader per år är betalfria i en skuldsanering.

Just nu har KFM så mycket att göra, så släpper du alla lån idag så kommer ingen löneutmätning att starta det närmaste halvåret. Man får lite andrum - blir du dessutom beviljad inledande skuldsanering på första försöket så behåller du dom pengarna som du hunnit spara eftersom ingen utmätning kommer att ske.
Tacksam för råden, man har så dålig kunskap. Och även att det finns andra som varit är i samma situation man tror man är helt ensam om dom
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp