• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur går processen till ? (KFM)

panik

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej
Jag har läst runt lite men vill gärna ha ett samlat svar.

Mitt första brev från kfm är mottaget och delgivningen skickades in den 27:e Januari.
vad händer nu?
Kommer det ett nytt brev där jag ska fylla i min inkomst?
när startar löneutmätning?
klarar jag mig ifrån det denna månaden?


All information uppskattas!
(Har beslutat om att alla lån ska gå vidare. detta var första på c:a 10.000. nu kommer en efter en att åka dit. har ca 20 långivare.) hoppas att ingen utmätning sker denna månaden så jag kan betala bort de minsta skulderna vid löning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Så snabbt går det inte, det kommer igång först efter du redogjort för inkomsterna. Så tidigast nästa månad. Det ska först bli ett utslag, det får du brev om och begäran om verkställighet, där KF utreder inkomsterna. Du kan läsa om allt det här på KF:s hemsida
https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
För mig tog det 2-3 månader innan jag fick beslut om löneutmätning.
Gjorde precis som du, släppt alla skulder till kfm och det känns faktiskt mycket bättre.
Att sitta timme efter timme i slutet varje månad och försöka få ihop det men det slutar alltid med att det inte går ihop.

Gör en budget när du vet hur mycket då får behålla varje månad så får du koll på allt.
Bättre att ha en usel ekonomi men lite koll och pengar över än att ha kaos och gå minus varje månad.

Kommer ordna sig för dig ska du se!
Kämpa på bara, vi är många som är i samma situation.
 

panik

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
11 Februari 2016
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hur fungerar det egentligen när man släpper allt?
Har fått totalt 3 brev hem från kfm (än så länge)
tillslut kommer väll ca 20 stycken till. allt ifrån 2000kr till 100.000kr.
ska jag fylla i min inkomst vid varje utslag?
jag är även sjukskriven fram till hösten. så nu är min inkomst mycket låg. men till hösten kommer den att 3 dubblas. och kommer då byta att få utbetalning från f-kassan till arbetsgivaren. vet du hur det funkar? kontaktar de bara f-kassan fram tills jag är tillbaka på arbetet igen, så gör man en ny titt då och meddelar min arbetsgivare när det sker? rörigt kanske? hoppas du fattar ur jag menar.
 

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Du kommer få fylla i den en gång, de skulder som sen inkommer ingår i utmätningen. såg på KF sida att de numera inte skickar ut blanketter en gång om året utan de räknar själva om, är det nåt som inte stämmer får man kontakta dem. När det inte går att dra från f-kassan, så kollar de upp om du arbetar och kontaktar då din arbetsgivare för att få reda på din inkomst där, då kan det bli ett hopp i utmätningen igen.
 

Archatos

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
12 December 2014
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
69
Poäng
187
Pass på at du håller koll på hur många som skickar til KF. Dom som inte skickar till KF borde du kontakta och be om å få fryst räntan. Många bolag vill ta en kreditupplysning, se at du har utmätning och därefter sitta på ärendet i 1-2 år mens skulden blir större och större. Dom avbryter så preskribtionstiden med en påminnelse, och så går det fram till några ärenden försvinner från KF. Så skickar dom ärendet videre till KF, men nu kanske flera tusen kronor mer pga tiden som har gått.
 

Hero

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Januari 2016
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Väntar just nu på besked om löneutmätning, men hur går det till? Får jag besked från KF eller syns det bara på lönespecifikationen?

Skickade in min redogörelse för inkomst 25 januari och har ännu inte hört något. Funderar på om de drar från lönen denna månad?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 945
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Väntar just nu på besked om löneutmätning, men hur går det till? Får jag besked från KF eller syns det bara på lönespecifikationen?

Skickade in min redogörelse för inkomst 25 januari och har ännu inte hört något. Funderar på om de drar från lönen denna månad?

Du ska få ett beslut från KF.
Har du inte fått det kan man anta att din arbetsgivare inte heller fått det, då kommer inget att dras.
Ring KFs kundtjänst och fråga om beslutet är fattat än.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp