• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur är det att leva med löneutmätning?

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Jag skulle förespråka förhöjt förbehåll upp till ett visst belopp en månad, troligen december.
Betalningsfritt i löneutmätning skulle i vissa fall kunna bli rent stötande.
Du menar normalbeloppet, som nu höjs till 6090:- ? För det ska väl inte bero på vilken hyra man har osv? Oavsett också ett bra förslag, bara man fick någon möjlighet till andrum någon gång för att klara det på sikt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

DiscoKjell

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Tjena!
Jag har utmätning sedan en tid tillbaka (inledande nu dock i väntan på skuldsanering).

Jag får behålla 15.500kr som minst och tjänar jag över 42.000kr så får jag behålla det som blir över.

Alltså, jag får MINST behålla 15.500kr oavsett om jag bara tjänar 31.500kr brutto eller 41.000kr..

För lite perspektiv: Jag lever ihop med sambo, 2 barn och en hyra på 11.800kr (som vi delar på)

Barnbidraget får jag behålla.
Vabbar jag får jag behålla pengarna från försäkringskassan men får fortsatt minst 15.500kr på lön utbetalt
Får du behålla det eller får ni behålla det? Låter väldigt generöst att du får behålla mer om du tjänar mer. Men när inledande eller fastställd skusa, så kommer du få betala mer. Räkna med 3000-4000 kr mer
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Du menar normalbeloppet, som nu höjs till 6090:- ? För det ska väl inte bero på vilken hyra man har osv? Oavsett också ett bra förslag, bara man fick någon möjlighet till andrum någon gång för att klara det på sikt.
Förbehållsbeloppet är oavsett vilken hyra du har. Hyran får du behålla till utöver det.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Förbehållsbeloppet är oavsett vilken hyra du har. Hyran får du behålla till utöver det.
Det här är onödig formalia. Men normalbeloppet är det som ändrats till 6090:- inför i år. Ens förbehållsbelopp är normalbelopp + hyra + eventuella tillägg (jag har sjukvård och kollektivtrafik). Står i mitt beslut exakt så.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det här är onödig formalia. Men normalbeloppet är det som ändrats till 6090:- inför i år. Ens förbehållsbelopp är normalbelopp + hyra + eventuella tillägg (jag har sjukvård och kollektivtrafik). Står i mitt beslut exakt så.
Vad menar du med onödig formalia ?
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Får du behålla det eller får ni behålla det? Låter väldigt generöst att du får behålla mer om du tjänar mer. Men när inledande eller fastställd skusa, så kommer du få betala mer. Räkna med 3000-4000 kr mer
Barn i bilden så får man lite mer. Jag skulle få lite över 11 som ensamstående. Så det låter korrekt.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Jag skulle förespråka förhöjt förbehåll upp till ett visst belopp en månad, troligen december.
Betalningsfritt i löneutmätning skulle i vissa fall kunna bli rent stötande.
Precis min tanke också.

Att ha betalningsfrimånad under utmätning kommer inte "bara" leda till 1 månads förskjutning per år.

Sen tror jag inte de som vill ha betalt bryr sig så mycket om vi har betalningsfritt 1 månad eller inte. De vill ju ha in degen de själva lånat i sin tur.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Onödigt petigt, från min sida, kanske. Men förbehållsbeloppet är totalen man får behålla.
Jag skulle förespråka förhöjt förbehåll upp till ett visst belopp en månad, troligen december.
Betalningsfritt i löneutmätning skulle i vissa fall kunna bli rent stötande.
Jättebra förslag för dom som kan jobba extra el kan ta ett extrajobb, dock inte för dom som inte har den möjligheten.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp