• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur är det att leva med löneutmätning?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej,
Jag har fått brev om skuld att betala nu. Som jag förstått det så ligger löneutmätningen bara runt hörnet. Lagom till skatten haha, men vet någon om man kan skjuta fram löneutmätningen på ngt sätt, vore inte helt fel att få skatten liksom innan löneutmätningen…
:)
Du behöver inte ha pågående löneutmätning för att skatteåterbäringen utmäts, det räcker med skulder som ligger för verkställighet där sista datum att betala har passerat.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag skulle säga att chansen är väldigt liten att du hinner få skatten. Skatteåterbäringen kommer i mitten av april och om du redan nu fått skuld att betala så kommer löneutmätningen hinna bli klar och börja redan från februarilönen.

Om du inte skrivit under ännu så kan du fördröja eller överklaga, dock rekommenderar jag inte överklaga som bara leder till massa onödigt för dig.
Chansen är noll att det får behållas någon skatteåterbäring, om man inte betalar skulden då.
 

Awz

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Okej, tack för svar hörrni. Har inte funderat på skuldsanering än. Kommer ha en skuld lite under 500k, jag tjänar just nu 30k efter skatt. Är 33 år, tänker att allt kanske är färdigbetalt innan jag fyller 40 år. Är det värt att tänkte på skuldsanering eller vad tror ni? :)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Okej, tack för svar hörrni. Har inte funderat på skuldsanering än. Kommer ha en skuld lite under 500k, jag tjänar just nu 30k efter skatt. Är 33 år, tänker att allt kanske är färdigbetalt innan jag fyller 40 år. Är det värt att tänkte på skuldsanering eller vad tror ni? :)
Det där borde du kunna lösa utan skuldsanering.
 

Awz

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag känner mig otroligt pepp på att få betala av mina skulder och leva ett skuldfritt liv. Försöker tänka att jag är någorlunda ung och kommer kunna bla resa och leva livet efter 40. Är så klart otroligt orolig och ledsen över situationen, hur ska pengarna räcka? Kommer man kunna ha ett drägligt liv osv haha (missförstå mig rätt). :)
Vill ha barn osv, vet inte riktigt hur jag ska tänka? Det kan ju inte ni svara på såklart, känns otroligt dumt och själviskt att skaffa barn i denna situation? Men om jag väntar kanske det blir försent, vemodigt :/
 

Lussebulle

Aktiv medlem
Poäng: 177
Blev medlem
5 Januari 2020
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
62
Poäng
177
Jag känner mig otroligt pepp på att få betala av mina skulder och leva ett skuldfritt liv. Försöker tänka att jag är någorlunda ung och kommer kunna bla resa och leva livet efter 40. Är så klart otroligt orolig och ledsen över situationen, hur ska pengarna räcka? Kommer man kunna ha ett drägligt liv osv haha (missförstå mig rätt). :)
Vill ha barn osv, vet inte riktigt hur jag ska tänka? Det kan ju inte ni svara på såklart, känns otroligt dumt och själviskt att skaffa barn i denna situation? Men om jag väntar kanske det blir försent, vemodigt :/
Jag blev klar med min löneutmätning i våras, och var lite yngre än dig när jag påbörjade min resa med löneutmätning. Hade runt 525K i total skuld hos kfm samt ett lån som jag betalade av samtidigt som löneutmätningen pågick.
Det går absolut att leva drägligt, beroende på hur villig man är att anpassa sig efter situationen. Sen vill jag vara noga med att poängtera att det var till stor hjälp att ha löneutmätning under pandemin. Det hände inte speciellt mycket under två år mer än att skulderna minskade.
Jag sålde först av allt jag hade av värde tex bil, TV, hemmabiosystem, soffa ja men allt jag kunde få pengar för. Sen köpte jag billigare TV och soffa. Genom kontakter fick jag även tag i en billigare lägenhet.
Mina kostnader var i stort sett minimala. Ville jag göra något speciellt nån månad, konsert eller idrottsevenemang så tog jag ut komp i betalning. Samma sak inför jul och semestern. Så de går absolut att leva drägligt.
Men jag har också mitt jobb att tacka extremt mycket. Dom hjälpte mig inte ekonomiskt men med mycket annat i form av extra arbetstillfällen och längre resor i tjänsten. Vilket gav mycket bonuspoäng på hotell och lön naturligtvis.
Jag är också en person som gillar naturen och dess resurser så jag plockar mycket svamp och bär och fiskar en del. Sen har jag också intresse av mat och bakning så jag köper sällan bröd och godsaker på affären.
33 är ingen ålder, jag är 35+ har inga barn och har inte speciellt bråttom att skaffa heller, även om önskan finns där.
Jag har inte heller haft fokus på barnfrågan under min löneutmätning utan varit fullt fokuserad på att bli av med skulderna i första hand.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp