• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hjälp råd ang skulder.

Poppypoppy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
7 April 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej jag har lån på över miljonen. Från att vara en människa som kunde spara pengar på 14000 ut till ett bröllop la undan 5000 varje månad. Till att bli en galen spelberoende. Jag förstår fortfarande flera år efter inte hur jag kunde, eller hur jag tänkte.
Men jag vet att det är mitt fel. Jag tänker stå för mitt kast.
Det värsta kommer nu. Jag har tagit lån med min man som medlåntagare utan att han visste.
Nu är vi där det går inte längre.
Allt ligger hos kronofogden.
Min man vet om situationen och är helt otrolig han förlåter mig. Men han vill så klart inte bli drabbad.
Snälla inga dömande kommentarer jag vet vad jag gjort och jag hade kunnat ta mitt liv bara för att rädda min man men tyvärr hjälper det inte honom.
Mina frågor;
Vad kan vi göra? Är det någon som gått igenom samma sak?
Kan man skriva av sin medlåntagare rätt?
Eller är det endast polisanmälan som kommer få bort honom ?
Jag är helt beredd på att ta smällen med polisanmälan.
Min största rädsla är fängelse, men är det stor chans nät jag har ett helt prick fritt register?
Jag har även en fråga om kronofogden, min man största rädsla är att de tar hans bil, men bilen är köpt med ett lån som han skött och fortfarande betalar. Tar de bilen fast det är ett lån som inte är hos kronofogden?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Poppypoppy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
7 April 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Vill bara tillägga att jag vet hur hemsk jag är. Vill bara se om någon har råd tips om polisanmälan är det bästa att göra
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Kommer han till kronofogden med vilket han då gör om han med på lånen så ja dem kan ta bilen spelar ingen roll att det lånet är grönt.
Man kan inte heller ta bort han som medlånetagare nej, hur det funkar med polisanmälan vet jag dock inte. Vet inte om det är så lätt att göra en anmälan och han bara försvinner från lånen riktigt
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Om jag ser mig själv i er situation, hade jag nog haft svårt att se min partner skaka galler om det gäller ett spelberoende. Skulderna är ett symptom på andra större problem. Givetvis är det svårt att förutse hur man reagerar som partner.
Ditt spelberoende och kommunikationsproblem som sannolikt finns i er relation är nog något ni bör fokusera på och få professionell hjälp. Hur pass viktig är bilen för din sambo egentligen? Det är materiella ting och sådant kan man åter skaffa.
 

Gaming.Lars

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Du är inte hemsk. Spelmissbruk har inga gränser. Har sett det ena och andra under min tid som manager på spelbolag. Har haft samtal med kunder som man inte trodde sina öron.

Det primära fokuset för dig vore att fokusera på bli kvitt spelmissbruket. Vid eventuell rättegång angående det med fängelse är det viktigt du är tydlig med motivet bakom det och förklara att spelmissbruket ledde till dina handlingar ta på dig ansvaret visa ånger och påvisa vilja att söka hjälp för spelandet. Att du skulle få fängelse har jag svårt att se.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Din sambo kommer bli betalningsskyldig när det kommer till KFM. De kommer inte ta hänsyn till att "Du har tagit lånen i hans namn utan tillåtelse" Det är nog rätt vanligt att man är 2 om detta men att man försöker "lobba" över allting på en person för att det ska passa sig bättre ekonomiskt och man kan spara bla.bla...

Citerar följande: "Som andra steg är det viktigt att kontakta banken som givit lånet. Det ligger då på banken att kontrollera att banken haft skäl att tro att offret är den som ansökt om lånet. Om banken anser att lånet har uppkommit på ett trovärdigt sätt finns en presumtion om att avtalet har ingåtts med rätt person. Det är dock självklart möjligt att bryta denna presumtion. I de flesta fall räcker det att offret kan göra det antagligt att användandet av elektroniska underskriften skett obehörigen. Detta kan till exempel bevisas genom en polisanmälan."

Tror nig det bästa är att din partner gör en polisanmälan och så får ni ta det den vägen. Annars är ni nog båda ganska så skuldsatta för en lång tid framöver.

Problemet för dig blir dock att du kan i regel glömma dina chanser till någon skuldsanering om det visar sig att du skuldsatt dig genom brott.



Svår sits men NEJ, du är ingen hemsk människa. Du har gjort hemska handlingar men du är ingen hemsk människa.

Alla kan vi göra fel, det gäller bara att försöka lära sig ifrån sina misstag och inte göra om dom.
 

Poppypoppy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
7 April 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Tack snälla till alla som skrivit. !!

Jag har nu en annan fråga.
Min mans skulder ligger på 800 tusen. Han är med låntagare på 3 lån.
Hans pappa har räddat oss och kan lägga ut dem så vi avbetalar så min man blir fri från kronofogden.
Dock tänkte jag nu ringa runt och kolla med akorduppgörelser. Är det någon som har tips? Tycker ni att jag ska nämna att jag gjort detta utan hans medgivande eller ska jag bara försöka få bort honom??
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ackord har inte så mycket med han som låntagare att göra.
Dom har ju inte någon större anledning att ta bort honom. Vips ska du ha skuldsanering och då är det bättre att kunna kräva den andra på betalning.
Ackord är enklast på gamla skulder, gärna mer än 10år gamla. Med lite tur kanske du kan få bort en del av räntan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp