• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp! Gigantiska skulder igen...

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Just nu litar han inte alls på mig och jag förstår honom. Ska söka hjälp men skuldrådgivare i min kommun har tydligen semester och är tillbaka 19 augusti...
Skuldrådgivare hjälper inte dig mot ditt beroende! Under tiden du väntar på mötet med denne så boka terapitid o kontakta beroendeenheten på din ort.
Du kan även kontakta VC och be de slussa dig vidare.
Anteckna allt du gör och visa för sambon så han ser att du menar allvar med att ta tag i ditt beroende. Terapi kan hjälpa dig att förstå orsakerna bakom ditt beteende och dig verktygen du behöver för att bli frisk. Det är inget som händer över en natt.
Det som är bra nu är att sambon vet, väljer han att stanna så jobbar ni tillsammans framåt. Men pengarna får han ta hand om under en tid framöver.
 
Senast ändrad:

FinurligFunderare

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
27 Juni 2024
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
8
Poäng
31
Skattejämkning gör så att din arbetsgivare betalar in rätt mängd skatt m.a.p reseavdrag till jobb (om applicerbart) men främst ränteavdrag. Dvs du får ut mer varje månad istället för att vänta ett år på skatteåterbäringen.
 

Joppson

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Juli 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Någon som vet vad Klarnas Hardship program innebär och om det är värt att gå med i det? Fick det förslaget från Klarna...

"Du samtycker till att stoppa dina betalningar enligt vårt hardship-program. Du förstår att din beställning kommer att pausas i 30 dagar, och om 30 dagar kommer din beställning att återupptas enligt din vanliga betalningsplan. Dessutom kommer din möjlighet att genomföra nya köp med Klarnas betalmetoder att avbrytas tills alla dina utestående skulder hos Klarna har reglerats. Om du väljer att delta i vårt hardship-program kan det också påverka din möjlighet att använda Klarnas betalmetoder i framtiden. Att gå med på detta hardship-program påverkar inte din kreditvärdighet, det kommer inte att rapporteras till några kreditbyråer. Det är viktigt att förstå att när du väl har accepterat denna policy är den inte reversibel. Vänligen bekräfta att du har läst och förstått ovanstående och att du vill fortsätta."
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
223
Poäng
407
Låter som ett sätt att hantera en mer eller mindre akut situation. Att stoppa betalningar borde innebära att skulderna ökar då räntekostnaden blir högre om man inte betalar av sin skuld enligt plan. Ytterligare lite intjänade pengar till Klarna för en gammal skuld.
 

Sommar25

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Mars 2024
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Om du har ork och möjlighet så kan du ju jobba i stort sett hur mycket övertid som helst som sjuksköterska. Jobbar du ett extra pass veckan så har du ut runt 10 tusen extra i månaden. Men då behöver sambon vara med på det och dra ett tyngre lass hemma. Eller börja arbeta på ett bemanningsföretag och få 60-70 tusen i månadslön. Minst. Kan kännas tufft att åka till främmande arbetsplatser men funkar väldigt bra för många jag känner.
 

Joppson

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Juli 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Nu är man ju dock reglerad av den nya arbetstidslagen. Jag brukar jobba extra på mitt gamla jobb, tog ett pass där i fredags bl.a. Eftersom jag redan jobbar 100% blir allt jag jobbar extra övertid, men jag måste som sagt förhålla mig till arbetstidslagen med 11 h dygnsvila osv. Håller dock på att ordna bemanningsjobb jag kan köra på semestern (i annan region), den branschen har ju dock oxå blivit hårdare reglerad och man tjänar inte lika mycket, men är bättre än ingenting. Skulle kunna dra in en 30-35000 på 3 veckors jobb.

Jag byter redan jobb i september, lämnar regionen och går upp några 1000-lappar i lön. Jag är ju dock fri då att jobba extra inom regionen. Väntar jag ut karensen på 6 månader kan jag dessutom jobba bemanning inom regionen.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Om du har ork och möjlighet så kan du ju jobba i stort sett hur mycket övertid som helst som sjuksköterska. Jobbar du ett extra pass veckan så har du ut runt 10 tusen extra i månaden. Men då behöver sambon vara med på det och dra ett tyngre lass hemma. Eller börja arbeta på ett bemanningsföretag och få 60-70 tusen i månadslön. Minst. Kan kännas tufft att åka till främmande arbetsplatser men funkar väldigt bra för många jag känner.
Många som jag känner och som jobbar på ett bemanningsföretag har långt under 60-70 tusen i månadslön. Det vet jag, jobbar tillsammans med mig. Får en genomsnittlig lön där de jobbar.
 

FinurligFunderare

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
27 Juni 2024
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
8
Poäng
31
Nu är man ju dock reglerad av den nya arbetstidslagen. Jag brukar jobba extra på mitt gamla jobb, tog ett pass där i fredags bl.a. Eftersom jag redan jobbar 100% blir allt jag jobbar extra övertid, men jag måste som sagt förhålla mig till arbetstidslagen med 11 h dygnsvila osv. Håller dock på att ordna bemanningsjobb jag kan köra på semestern (i annan region), den branschen har ju dock oxå blivit hårdare reglerad och man tjänar inte lika mycket, men är bättre än ingenting. Skulle kunna dra in en 30-35000 på 3 veckors jobb.

Jag byter redan jobb i september, lämnar regionen och går upp några 1000-lappar i lön. Jag är ju dock fri då att jobba extra inom regionen. Väntar jag ut karensen på 6 månader kan jag dessutom jobba bemanning inom regionen.
Låter som att du har en bra plan. Med 5000 eller något sånt till ut i handen varje månad som går till den faktiska skulden och inte räntor så börjar det gå fort att få ner skuldbördan. Och för varje krona betald så kommer du betala mindre i räntor, och kunna betala av mer på skulden... etc etc :)

De största riskerna för dig som jag ser det är:
1. att du av någon anledning tillfälligt inte kan jobba, t.ex. sjukdom och därför hamnar efter.
2. Återfaller i lånecirkusen med nya lån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp