• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Från samtalet till beslut inledande

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Hej!
Ni som fick första samtalet,
Min handläggare ställde mig 6 frågor, jag besvarade allihopa och fick följd frågor besvarade även de frågorna, sen passerar det en vecka utan att jag får ett besked tar kontakt med handläggaren via mejl då får jag ytterligare en följdfråga.
Har ni också haft en jobbig handläggare eller hur var er handläggare på skuldsaneringen ?
På din beskrivning låter det mer som en noggrann handläggare än en jobbig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
På din beskrivning låter det mer som en noggrann handläggare än en jobbig.
Absolut en noggrann handläggare då ställer man alla frågor på en gång och inte en vecka emellan så får man ytterligare en fråga som är besvarad nu. Många här på forumet hat fått ett svar samma dag som telefonsamtalet
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Absolut en noggrann handläggare då ställer man alla frågor på en gång och inte en vecka emellan så får man ytterligare en fråga som är besvarad nu. Många här på forumet hat fått ett svar samma dag som telefonsamtalet
Jag hade flera samtal o mailkontakt med min handläggare innan det vart inledande. Samtal 1 i februari o inledande maj. Men, det var 6 år sen o saker verkar ha ändrats. Jag blir lika förvånad varje gång då jag läser här att man får ett samtal o sen besked samma dag.
 

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Jag hade flera samtal o mailkontakt med min handläggare innan det vart inledande. Samtal 1 i februari o inledande maj. Men, det var 6 år sen o saker verkar ha ändrats. Jag blir lika förvånad varje gång då jag läser här att man får ett samtal o sen besked samma dag.
Om jag också förstått det rätt så får de flesta besked samma dag eller dagen efter samtalet.

Jag menar vad är handläggarens uppgift egentligen ?

Skall de utreda hur skulderna uppkommit eller skall de göra en skälig bedömning att skulderna aldrig kan betalas tillbaka.

Normalt startar en utredning efter en inledande skuldsanering eller hur ?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Om jag också förstått det rätt så får de flesta besked samma dag eller dagen efter samtalet.

Jag menar vad är handläggarens uppgift egentligen ?

Skall de utreda hur skulderna uppkommit eller skall de göra en skälig bedömning att skulderna aldrig kan betalas tillbaka.

Normalt startar en utredning efter en inledande skuldsanering eller hur ?
Alltså, isf skulle alla automatiskt få inledande. Det utreds ju redan innan såklart om det ens är aktuellt att inleda. Och beroende på vilka uppgifter som kommer in så tar det förstås olika lång tid. En del fall kan ju vara soklara, andra inte.
Anses dit inte skäligt så kommer de heller inte räkna på insolvens.
Sen har ju handläggarna många ärenden att ta hand om o kanske de själva varit borta från jobb.
Bara för att det tar tid behöver det inte vara dåligt. Tvärtom nästan, då utgår jag från att man varit väldigt noga. Så tänker jag..
 

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Alltså, isf skulle alla automatiskt få inledande. Det utreds ju redan innan såklart om det ens är aktuellt att inleda. Och beroende på vilka uppgifter som kommer in så tar det förstås olika lång tid. En del fall kan ju vara soklara, andra inte.
Anses dit inte skäligt så kommer de heller inte räkna på insolvens.
Sen har ju handläggarna många ärenden att ta hand om o kanske de själva varit borta från jobb.
Bara för att det tar tid behöver det inte vara dåligt. Tvärtom nästan, då utgår jag från att man varit väldigt noga. Så tänker jag..
Får jag fråga vad är det de utreder innan ?
Kronofogden utreder ingenting, de ställer några frågor hur skulderna uppkommit och vad du har gjort åt saken och sen om det är skäligt.
Så jävla trött på handläggare som inte kan sitt jobb.

Jag fick avslag på inledande på grund av en handläggare som inte kan sitt jobb och förstår sig på aktier
Jag sa till henne i början att skulderna uppstod på grund av 90% spelmissbruk och 10 % aktieförluster

Hon ställde några frågor jag besvarade frågor via mejl efter en vecka kontaktar jag hon så får jag ytterligare en följdfråga på aktieköpet jag besvarar henne med en redovisning .
Att endast 10 % av skulderna gick aktieköp och resten gick till spel men hon uppfattar omsättning av aktierna som förluster

Så här skrev hon till mig

Anledningen till att vi har ställt frågor till dig är att utreda om det är skäligt att du får skuldsanering med hänsyn till hur dina skulder har uppkommit. Du har mejlat oss uppgifter om att du har skuldsatt dig genom att investera i aktier. Kronofogden har bedömt att en stor del av dina totala skulder har uppstått på detta sätt och nära i tiden. Det var därför du fick ett avslagsbeslut på din ansökan denna gång.

Jag besvarade henne igen att hon verkar inte förstå sig på aktier.

Att endast 10 % gick till aktieförluster och resterande 90 % till spel och det sa jag till henne i början och hon ville veta när de köptes

Jag gav henne en redovisning men hon verkar inte förstå sig på aktier och det sa jag till henne efter avslaget. Hon verkar uppfatta omsättningen som förlust.

Frågan är om man skall överklaga beslutet eller skicka in en ny ansöka ?

Tacksam för råd.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp