• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frågor om inledande skuldsanering, betala bort ett lån direkt efter

lollos87

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Okej, kortfattat: Jag har uppgett alla mina lån i ansökan, förutom en som är en räkning från kommunen där jag fick en avbetalningsplan för drygt 6månader sedan, jag har endast 900kr kvar att betala där och tänkte slutbetala den med lönen som kommer i april.

Jag inväntar samtal från en handläggare ang min skuldsanering ansökan, efter samtalet så har jag förstått att det kan ta allt från 1h till några veckor innan man får besked om inledande eller avslag.

Min undran är: Måste jag uppge min skuld till kommunen för handläggaren? Hinner jag betala bort den? Ska betala den 25:e april. Får jag däremot inledande bekräftat innan den 25 april så tänkte jag hosta upp dessa 900kr och betala bort det samma dag. Men jag har egentligen inte råd men jag kommet göra det.

Men min fråga är om jag betalar bort den samma dag jag får inledande (om jag får det) ser dom då att jag inte tog med den i ansökan/att jag undanhöll den?

Känner att det blev trassligt inlägg men jag vill göra allt rätt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Du får inte betala på skulder efter inledandet. Alla skulder ingår o inledandet även om du inte vill det.
 

Donkel

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
28 November 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
19
Poäng
47
Kan man inte betala samma dag man får inledande beslut?
Jag skulle göra liknande var min tanke. Men fick inledande innan jag hann betala och hörde av mig till min handläggare och hen sa att om jag betalar in något alls nu så är risken att dom ger avslag enbart pga det.
 

lollos87

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag skulle göra liknande var min tanke. Men fick inledande innan jag hann betala och hörde av mig till min handläggare och hen sa att om jag betalar in något alls nu så är risken att dom ger avslag enbart pga det.
Jaha, ajdå. Jag får försöka betala in den nu så fort som möjligt då, innan dem börja handlägga min ansökan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp