• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga om privata skulder vid skuldsanering

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Halloj,

jag har fått inledande och uppgett att jag har privata skulder till min mamma samt min sambo. De båda har fått brev från KFM och ska inkomma med sina krav. De har både lånat ut privata pengar samt tagit lån i sitt namn för min räknings skull. Cirka 800 000SEK från båda, allt som allt.

För mig känns det lite märkligt och konstigt att min sambo skulle få pengar via skuldsaneringen, hon får ju redan pengar av mig från det jag får behålla, likaså min mamma. Det jag har över går till dem redan för dessa skulder. Under inledande ska jag ju inte heller betala på mina skulder, detta borde ju inkludera min mor och min sambo, men givetvis får de fortsatt pengar av mig.

Hur som helst... Både min mamma och min sambo känner inte att de "måste" finnas med i skuldsaneringen och att jag kan reglera dessa skulder när jag blivit skuldfri, samtidigt som KFM säger att det inte är något konstigt alls. Men jag oroar mig lite för hur de andra långivarna ställer sig när de ser att min sambo ska få mer pengar av mig än vad de själva skulle få.

Söker nu någon som själv har haft privata skulder vid en skuldsanering och helst en familjemedlem (typ sambo då), hur det gick till och så vidare.

Min mamma har jag två gemensamma lån med som vi betalar, jag skickar pengar till mamma och mamma betalar på de lånen för de pengarna i huvudsak. De andra lånen hon har i sitt namn tar hon egna pengar av och betalar på.

Min sambo har två lån i sitt namn som jag ger henne pengar för varje månad att betala med. Hon står för resten av hushållskostnaderna.

Finns det någon fördel/nackdel att INTE ta med dessa privata skulder? Skulle det öka chansen till sanering eller spelar det ingen roll? Vi förstår att de inte har någon rätt att kräva in pengar av mig om de inte skickar in några krav, vi vill bara göra det som gör att skuldsaneringen beviljas och kanske den beviljas enklare om de står utanför saneringen... Nåja.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Halloj,

jag har fått inledande och uppgett att jag har privata skulder till min mamma samt min sambo. De båda har fått brev från KFM och ska inkomma med sina krav. De har både lånat ut privata pengar samt tagit lån i sitt namn för min räknings skull. Cirka 800 000SEK från båda, allt som allt.

För mig känns det lite märkligt och konstigt att min sambo skulle få pengar via skuldsaneringen, hon får ju redan pengar av mig från det jag får behålla, likaså min mamma. Det jag har över går till dem redan för dessa skulder. Under inledande ska jag ju inte heller betala på mina skulder, detta borde ju inkludera min mor och min sambo, men givetvis får de fortsatt pengar av mig.

Hur som helst... Både min mamma och min sambo känner inte att de "måste" finnas med i skuldsaneringen och att jag kan reglera dessa skulder när jag blivit skuldfri, samtidigt som KFM säger att det inte är något konstigt alls. Men jag oroar mig lite för hur de andra långivarna ställer sig när de ser att min sambo ska få mer pengar av mig än vad de själva skulle få.

Söker nu någon som själv har haft privata skulder vid en skuldsanering och helst en familjemedlem (typ sambo då), hur det gick till och så vidare.

Min mamma har jag två gemensamma lån med som vi betalar, jag skickar pengar till mamma och mamma betalar på de lånen för de pengarna i huvudsak. De andra lånen hon har i sitt namn tar hon egna pengar av och betalar på.

Min sambo har två lån i sitt namn som jag ger henne pengar för varje månad att betala med. Hon står för resten av hushållskostnaderna.

Finns det någon fördel/nackdel att INTE ta med dessa privata skulder? Skulle det öka chansen till sanering eller spelar det ingen roll? Vi förstår att de inte har någon rätt att kräva in pengar av mig om de inte skickar in några krav, vi vill bara göra det som gör att skuldsaneringen beviljas och kanske den beviljas enklare om de står utanför saneringen... Nåja.
Det valet skulle du ha gjort innan du ansökte. Nu vet ju kf redan om dessa skulder och jag tänker att din chans att få skuldsaneringen beviljad minskar om dessa skulder plötsligt inte finns längre. Men du kan ju givetvis inte fortsätta att betala till dem utanför skuldsaneringen. Hur skulle du ha pengar kvar till det? Och det är dessutom gynnande av borgenär.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Det valet skulle du ha gjort innan du ansökte. Nu vet ju kf redan om dessa skulder och jag tänker att din chans att få skuldsaneringen beviljad minskar om dessa skulder plötsligt inte finns längre. Men du kan ju givetvis inte fortsätta att betala till dem utanför skuldsaneringen. Hur skulle du ha pengar kvar till det? Och det är dessutom gynnande av borgenär.
Ja, det är det jag funderar på också - om det är gynnande av borgenär. Men jag får ju också behålla mitt förbehållsbelopp och vart de pengarna går spelar väl egentligen ingen större roll. De ska ju gå till hushållsutgifterna bland annat, indirekt gör dem ju det men det ger ju min sambo ett utrymme att betala de andra skulderna. Överföringarna till min mamma däremot, slutar jag med dem så kan inte hon betala de där lånen.

Och när jag pratade med KFM så sa handläggaren att, kommer de inte in med sina skulder så har de ingen rätt att kräva mig på pengar efterråt, så det kändes ju inte som några krav från KFM att de skulderna tas med, det är ju om de vill ha betalt så får de inkomma med sina krav. Men jag håller med dig.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Jag har ca 600k i privata skulder i min sanering. Var inga problem alls. Det får en bit av kakan iallafall då och var ingen som sa ngt alls om det
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Ja, det är det jag funderar på också - om det är gynnande av borgenär. Men jag får ju också behålla mitt förbehållsbelopp och vart de pengarna går spelar väl egentligen ingen större roll. De ska ju gå till hushållsutgifterna bland annat, indirekt gör dem ju det men det ger ju min sambo ett utrymme att betala de andra skulderna. Överföringarna till min mamma däremot, slutar jag med dem så kan inte hon betala de där lånen.

Och när jag pratade med KFM så sa handläggaren att, kommer de inte in med sina skulder så har de ingen rätt att kräva mig på pengar efterråt, så det kändes ju inte som några krav från KFM att de skulderna tas med, det är ju om de vill ha betalt så får de inkomma med sina krav. Men jag håller med dig.
Egentligen ska du ju inte betala på dem privata när du får sanering men om du nu väljer att göra det ändå så se till så dem ingår då får dem iallafall lite därifrån varje år och mindre för dig att lägga ut
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547

KurtJager

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 Juni 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Utan någon egen erfarenhet. Men har du angett skulderna i sin ansökan så bör du nog stå fast vid dem. Skulderna är trots allt en del i helhetsbedömningen av din skuldbörda dvs om det bör bli skuldsanering eller ej. Se till att dina närstående är tydliga och sakliga i sina krav. Det är bara positivt om de skulderna får ta del av saneringen. Det är trots allt betydande belopp.
 

brödmannen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 Maj 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja, det är det jag funderar på också - om det är gynnande av borgenär. Men jag får ju också behålla mitt förbehållsbelopp och vart de pengarna går spelar väl egentligen ingen större roll. De ska ju gå till hushållsutgifterna bland annat, indirekt gör dem ju det men det ger ju min sambo ett utrymme att betala de andra skulderna. Överföringarna till min mamma däremot, slutar jag med dem så kan inte hon betala de där lånen.

Och när jag pratade med KFM så sa handläggaren att, kommer de inte in med sina skulder så har de ingen rätt att kräva mig på pengar efterråt, så det kändes ju inte som några krav från KFM att de skulderna tas med, det är ju om de vill ha betalt så får de inkomma med sina krav. Men jag håller med dig.
Enligt mig ska du 100% ta med dom i skuldsaneringen just för att dom ska få "extra" pengar från KFM om du sen skickar pengar till din mamma och sambo med ditt förbehållsbeloppet ska ju ingen bry sig om
sen efter 5 år så är du skuldfri både från din sambo och mamma ... men jag skulle fortsatt att betala av dom eftersom dom är familj

själv är jag i en liknande situation och en familje medlem lånade mig pengar dom finns med hos KFM och när/om jag får min skuldsanering beviljad så kommer den skulden också vara med i skuldsaneringen självklart de som finns kvar och betala kvar till x kommer ju ske efter min skuldsanering är klar om det finns något kvar att betala
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Jao, de kommer skicka in uppgifter och jag hjälper dem ordna med allt underlag. :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp