• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

TappatHoppet

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Februari 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej alla här inne.

Jag har idag helt tappat hoppet om att min skuldsanering kommer bli beviljad efter att ha ägnat hela dagen åt att läsa trådar både här och på Flashback om hur nästan alla blir nekade. Jag är livrädd och känner en stor ångest över hur min framtid kommer bli.

Idag när jag skriver detta har det gått ett år exakt sedan jag flyttade in i min nya hyresrätt i en mindre stad (bodde i Stockholm innan) och har under året i min nya stad funnit ett lugn och en ro i själen trots att skulder hängt över mig. Jag har alltid arbetat och har därför i alla år jag haft skulder betalat varje månad då jag varit livrädd för att hamna hos Inkasso och i värsta fall Kronofogden. Men för ett halvår sedan insåg jag att det är min enda väg ut från skuldträsket att faktiskt ta hjälp av KFM. Jag accepterade det på ett annat sätt än tidigare och informerade mina anhöriga om min situation (jag hade hållt det hemligt att jag varit skuldsatt). Jag insåg att om jag fortsätter att låta hela min lön gå till dessa räkningar som ändå bara leder till att skulden blir + - 0 pga så höga räntor så skulle jag gå i graven och fortfarande vara skuldsatt. Jag fyller 28 i år.

Jag skickade därför in min ansökan om skuldsanering i november 2023 och förstår att ingen handläggare kommer titta på det förens april (då har det gått 5 månader) och att jag då kommer få ett preliminärt besked om dom går vidare med ansökan eller ej.

Min frågor lyder
1. OM jag skulle bli beviljad skuldsanering, är man fast i att arbeta de 5 åren då? Jag har drömmar om att plugga vidare men är de bara att lägga på hyllan? Eller kan man börja plugga under en pågående skuldsanering? Vad har ni varit med om?

2. Om jag inte blir beviljad skuldsanering så kommer jag ha löneutmätning (säkert många många år) och är det bara att fortsatt lägga drömmarna om studier på hyllan då också?

Skulle vara så tacksam för ärliga och svar från era egna erfarenheter, inte bara gissningar.

Mvh en mycket ledsen och ångestladdad person.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 085
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Det finns inget som förbjuder att du börjar plugga efter beslutad skuldsanering. Men du måste då fortsätta betala enligt din betalplan. Klarar du det på studielån så är det ju ok.

Det finns inget som hindrar dig att börja plugga när du har löneutmätning. Studielån räknas inte som inkomst och utmäts inte.
 

TappatHoppet

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Februari 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Det finns inget som förbjuder att du börjar plugga efter beslutad skuldsanering. Men du måste då fortsätta betala enligt din betalplan. Klarar du det på studielån så är det ju ok.

Det finns inget som hindrar dig att börja plugga när du har löneutmätning. Studielån räknas inte som inkomst och utmäts inte.
Tack för att du svarade ❤️
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp