• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förlängning av skuldsanering?

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Tror det är lite skillnad från inledande kontra när du har beviljat. Jag får ju också samma fråga från KFMs jurist i detta ärende och får förklara diskrepanserna.
Du ska nog vara glad att ingen borgenär upptäckt att det diffar så mycket och begärt omprövning.

I ett inledande krävs bara ett samtal och de kan ändra premisserna i en ev sanering.

Hade dem vetat om din högre lön dock lär du ju fått betala in mer till skulderna. Nu sitter du istället med hjälp av en skuldsanering samtidigt som du nu sparar ihop massor med pengar pga av felaktiga uppgifter.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Du ska nog vara glad att ingen borgenär upptäckt att det diffar så mycket och begärt omprövning.

I ett inledande krävs bara ett samtal och de kan ändra premisserna i en ev sanering.

Hade dem vetat om din högre lön dock lär du ju fått betala in mer till skulderna. Nu sitter du istället med hjälp av en skuldsanering samtidigt som du nu sparar ihop massor med pengar pga av felaktiga uppgifter.
Jo, det är jag medveten om.

Jag jobbar dock provisionsbaserat och har haft mycket fina månader bakom mig som ser ut att plana ut framåt.

Mycket svårt för mig att räkna på det utifrån det, mer än grundlön samt företagets snittprovision.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vet du om det är vanligt att borgenärer, när de får del av gälderens uppgifter i en omprövning, själva väljer att skicka in en omprövning till KFM?

Det finns det nog inte statistik på men det sker absolut, ditt fall känns nästan som mallen för när dom borde göra det om man ska vara ärlig.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Vet du om det är vanligt att borgenärer, när de får del av gälderens uppgifter i en omprövning, själva väljer att skicka in en omprövning till KFM?
Har ingen av dina borgenärer tagit kreditupplysning på dej under saneringen? Om de gör det o upptäcker att det skiljer så mkt i inkomst så kan de t o m begära att saneringen upphävs.
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Har ingen av dina borgenärer tagit kreditupplysning på dej under saneringen? Om de gör det o upptäcker att det skiljer så mkt i inkomst så kan de t o m begära att saneringen upphävs.
En upplysning under 4 år. Dock ingen omprövning, mig veterligen.

Som jag förstår det ska det väldigt mycket till för stt upphäva saneringen, misskötsel av betalningar eller att man inte omprövat högre inkomster själv, vilket jag ju har gjort. Så utifrån det ser jag en förlängning som betydligt troligare i så fall
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
181
Poäng
357
En upplysning under 4 år. Dock ingen omprövning, mig veterligen.

Som jag förstår det ska det väldigt mycket till för stt upphäva saneringen, misskötsel av betalningar eller att man inte omprövat högre inkomster själv, vilket jag ju har gjort. Så utifrån det ser jag en förlängning som betydligt troligare i så fall
Du låter ganska tvärsäker på vad som kan hända. Jag skulle inte vara det. Tvärtom skulle jag om jag fick chans till skuldsanering göra allt i min makt för att göra rätt.
Jag blir faktiskt provocerad av ditt inlägg. Du kan lägga undan (för mig) enorma summor under en skuldsanering och det sticker i ögonen på mig som knappt har råd till mat under löneutmätning.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
En upplysning under 4 år. Dock ingen omprövning, mig veterligen.

Som jag förstår det ska det väldigt mycket till för stt upphäva saneringen, misskötsel av betalningar eller att man inte omprövat högre inkomster själv, vilket jag ju har gjort. Så utifrån det ser jag en förlängning som betydligt troligare i så fall
Jo du har sökt om omprövning men i slutändan ligger ju inte inkomsten ens i närheten av verkligheten. Du borde ju redan efter nån månad sett att ojdå nu sticker det iväg, skicka iväg en omprövning. Du skrev först att du haft högre under ett par år samtidigt som du gjort ett par omprövningar. Vet inte vad väntetiden var tidigare men det känns som det varit en hel del månader där mellan under dessa 2 år som du borde ha anat att ojdå..

Du slipper säkert igenom men jag hade nog inte suttit speciellt lugn i båten under väntan framöver att nån ska upptäcka det.
Svårt att tro att förklaringen "har provisionsbaserad lön så svårt att veta" och beslutet ligger 5 siffrigt under verkligheten kommer se så bra ut
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Du låter ganska tvärsäker på vad som kan hända. Jag skulle inte vara det. Tvärtom skulle jag om jag fick chans till skuldsanering göra allt i min makt för att göra rätt.
Jag blir faktiskt provocerad av ditt inlägg. Du kan lägga undan (för mig) enorma summor under en skuldsanering och det sticker i ögonen på mig som knappt har råd till mat under löneutmätning.
Absolut inte, men det ligger inte riktigt heller i mina händer. Jag omprövsde för 12 månader sedan och igen för 6 månader sedan. Ja, jag har kunnat Spara undan en del men är också beredd på att betala tillbaka en klumpsumma om så är fallet. Just därav så har jag inte bränt pengar eller levt lyxliv, utan de pengarna ligger still på ett konto
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jo du har sökt om omprövning men i slutändan ligger ju inte inkomsten ens i närheten av verkligheten. Du borde ju redan efter nån månad sett att ojdå nu sticker det iväg, skicka iväg en omprövning. Du skrev först att du haft högre under ett par år samtidigt som du gjort ett par omprövningar. Vet inte vad väntetiden var tidigare men det känns som det varit en hel del månader där mellan under dessa 2 år som du borde ha anat att ojdå..

Du slipper säkert igenom men jag hade nog inte suttit speciellt lugn i båten under väntan framöver att nån ska upptäcka det.
Svårt att tro att förklaringen "har provisionsbaserad lön så svårt att veta" och beslutet ligger 5 siffrigt under verkligheten kommer se så bra ut
Kan inte göra så mycket annat än att sitta lugnt. Det ligger inte i mina händer. Jag har gjort två omprövningar senaste 12 månaderna, och med handläggningstider är det inte direkt så mycket mer än så jag kan göra.

Det är inre heller hållbart att göra en ny omprövning var eller varannan månad.

Min estimersde Inkomst augusti 2024-februari 2025 kommer vara drygt 57000 kronor brutto, gentemot angivet 59000
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Kan inte göra så mycket annat än att sitta lugnt. Det ligger inte i mina händer. Jag har gjort två omprövningar senaste 12 månaderna, och med handläggningstider är det inte direkt så mycket mer än så jag kan göra.

Det är inre heller hållbart att göra en ny omprövning var eller varannan månad.

Min estimersde Inkomst augusti 2024-februari 2025 kommer vara drygt 57000 kronor brutto, gentemot angivet 59000
Under första året då med förhöjd? då gjorde du alltså ingen omprövning.

Men om det du stämmer har du ju dubblat årslön så du måste ju upptäckt det tidigare.

Har väl inte jättebetydelse att det sista 6 mån stämmer om de senaste 24 har legat tokigt.

Aja det visar sig i slutändan
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp