• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Första gången hos Kfm

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Jämka gjorde du inte än dock kolla upp det! Det ger dig lite extra så kanske det kan hjälpa dig att gå runt
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Randigabollen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 September 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag menar inte att jämföra mig med någon annan, men jag vet varför allt började med mina skulder och det var inte pga mig. Det finns bevis med polisanmälan osv som kan styrka det. Jag blev id-kapad av mitt ex som hämtade ut kreditkort, inte ett utan tiotals. Det snurrade igång allt. Sedan 2019 har jag fått släcka bränder varje månad och jag vet inte om jag orkar längre.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Jag menar inte att jämföra mig med någon annan, men jag vet varför allt började med mina skulder och det var inte pga mig. Det finns bevis med polisanmälan osv som kan styrka det. Jag blev id-kapad av mitt ex som hämtade ut kreditkort, inte ett utan tiotals. Det snurrade igång allt. Sedan 2019 har jag fått släcka bränder varje månad och jag vet inte om jag orkar längre.
Du måste även ha ansökt om att få betalt från ditt ex genom KFM, annars kommer de bedöma att du inte gjort allt för att bli skuldfri. Dvs det kommer bedömas som oskäligt att bevilja dig skuldsanering eftersom du inte gjort allt för att få tillbaka pengarna. En polisanmälan räcker inte. ,

Och även om det skulle bedömas skäligt med skuldsanering så måste du fortfarande bedömas som kvalificerad insolvens vilket blir svårt utifrån dem förutsättningar som du angivit.
Det räcker alltså inte med att klara ena villkoret, båda villkoren (kvalificerad insolvens och skälighet) måste vara uppfyllda. Jag kanske låter negativ, jag vill bara informera att skuldsanering är inte enkelt att få (och ska inte vara det) utan det ska vara den absolut sista utvägen.

Som sagt försök istället få samlingslån, kanske med din mamma eller annan anhörig som medsökande.
 

Randigabollen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 September 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Du måste även ha ansökt om att få betalt från ditt ex genom KFM, annars kommer de bedöma att du inte gjort allt för att bli skuldfri. Dvs det kommer bedömas som oskäligt att bevilja dig skuldsanering eftersom du inte gjort allt för att få tillbaka pengarna. En polisanmälan räcker inte. ,

Och även om det skulle bedömas skäligt med skuldsanering så måste du fortfarande bedömas som kvalificerad insolvens vilket blir svårt utifrån dem förutsättningar som du angivit.
Det räcker alltså inte med att klara ena villkoret, båda villkoren (kvalificerad insolvens och skälighet) måste vara uppfyllda. Jag kanske låter negativ, jag vill bara informera att skuldsanering är inte enkelt att få (och ska inte vara det) utan det ska vara den absolut sista utvägen.

Som sagt försök istället få samlingslån, kanske med din mamma eller annan anhörig som medsökande.
Nej jag förstår. Jag fick faktiskt en liten spark i baken nu, jag har tidigare försökt ringa till långivarna för att förhandla. Dock såg jag nu att budget och skuldrådgivarna hjälper till med sånt också. Så jag ska ge detta en sista chans och ringa dom imorgon bums. Ingen i min närhet vill eller kan stå med på lån, så om de på kommunen kan hjälpa mig förhandla osv tänker jag vänta ett år tills alla upplysningar är gone. Sedan ta ett samlingslån ☺️ Tack!
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag har kontaktat flertalet men det gjorde ingen skillnad som var värt det egentligen, annars hade jag såklart inte varit påväg att agera såhär.
Jag har pratat med flertalet olika som haft mindre skulder än mig och fått sanering, även gjort testet på KFM:s hemsida som visade, på ett ungefär såklart, att jag hade tillräckligt för att få skuldsanering. Ingenting som jag har tagit från tomma intet.
Nu var det inte det jag frågade om i mitt huvudinlägg heller.
Det är en bra början iaf att du försökt förhandla.
Som någon skrev, det testet på KFM;s sida ska man ta med en nypa salt.
Du kan aldrig jämföra dej med andra som fått beviljat. Varje ärende är unikt och det är så många parametrar som väger in dom KFM utreder om du är kandidat för sanering.
Och du har turen att du är fortfarande ung.
De finns jätteduktiga personer här på forumet som skulle kunna hjälpa dej räkna.
Spalta upp dina skulder deras räntor och vad du betalar per månad.
@onetwo Visst är du bra på sånt? FInns fler här som gjort jättebra uträkningar.
De kanske kan hjälpa dej se det fr en annan vinkel. Jag vet själv då jag varit där i gropen, hur man fastnar o inte klara se det från annat håll.
 

Randigabollen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 September 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det är en bra början iaf att du försökt förhandla.
Som någon skrev, det testet på KFM;s sida ska man ta med en nypa salt.
Du kan aldrig jämföra dej med andra som fått beviljat. Varje ärende är unikt och det är så många parametrar som väger in dom KFM utreder om du är kandidat för sanering.
Och du har turen att du är fortfarande ung.
De finns jätteduktiga personer här på forumet som skulle kunna hjälpa dej räkna.
Spalta upp dina skulder deras räntor och vad du betalar per månad.
@onetwo Visst är du bra på sånt? FInns fler här som gjort jättebra uträkningar.
De kanske kan hjälpa dej se det fr en annan vinkel. Jag vet själv då jag varit där i gropen, hur man fastnar o inte klara se det från annat håll.
Ja det hade absolut varit till stor hjälp, för det känns exakt som du beskriver, att man fastnat i en grop. Känns som att lånen inte går ner med en endaste krona, det finns inget utrymme för att kunna betala mer på något och inte många ören över. Där är jag nu.
Jag ska ringa och boka tid imorgon hos budget och skuldrådgivaren i min stad, jag hoppas att de kan hjälpa mig på något sätt.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ja det hade absolut varit till stor hjälp, för det känns exakt som du beskriver, att man fastnat i en grop. Känns som att lånen inte går ner med en endaste krona, det finns inget utrymme för att kunna betala mer på något och inte många ören över. Där är jag nu.
Jag ska ringa och boka tid imorgon hos budget och skuldrådgivaren i min stad, jag hoppas att de kan hjälpa mig på något sätt.
Jättebra steg men ha i åtanke att alla skuldrådg inte är bra. Det hon ska först göra anser jag är att ställa upp alla dina utgifter, inkl lån och utifrån det försöka räkna på rimliga nivåer för att betala på dina lån. Är hon duktig så hjälper hon dej att ringa runt och hjälper dej förhandla kring räntor, amorteringsfrihet så du kan lägga det på nått mindre lån som du snabbare kan bli av med. Du vet alla bäckar små :)
Jag har för typ 100 år sen träffat en sådan rådgiv i kommunen och hon var jätteduktig. Inget om att släppa allt utan hon gjorde ett kanonjobb verkligen. Tyvärr verkar dess vara få numera.
Det är så mkt bättre att få nån att titta på det.
Min svåger o svägerska fick faktiskt hjälp av en kurator som då jobbade inom den kyrka de var med i som hjälpte dem att reda ut deras finanser. Men det är längesen nu.
 

Randigabollen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 September 2023
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag skriver här alla mina lån/krediter, vad ska jag göra? I vilken ände börjar man? Hjälp tas emot med bamsekramar!


Avida 212.000
Brixo 2.584
TryggKredit 49.275
Ferratum 16.079
Northmill 20.000
Klarna 19.000
Qliro 28.000
Avida 212.000
Brixo 2.584
TryggKredit 49.275
Ferratum 16.079
Northmill 20.000
Klarna 19.000
Qliro 28.000
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 503
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Jag skriver här alla mina lån/krediter, vad ska jag göra? I vilken ände börjar man? Hjälp tas emot med bamsekramar!


Avida 212.000
Brixo 2.584
TryggKredit 49.275
Ferratum 16.079
Northmill 20.000
Klarna 19.000
Qliro 28.000
Avida 212.000
Brixo 2.584
TryggKredit 49.275
Ferratum 16.079
Northmill 20.000
Klarna 19.000
Qliro 28.000
Du nämner samma kredit två gånger så filtrera bort dubbletter., slängde ihop nedanför åt dig.
Fick din skuldbörda till nedanför (346938) vilket relativt till din inkomst så bör du klara detta, men kan vara lite svårt nu, du har väntat lite länge.
Men fyll i nedanför de blanka områden, kolla om något lån saknas, har du möjlighet utöka din inkomst? jobba övertid, ett jobb till? Provat ansöka om ett samlingslån? Eller är din UC körd i botten?

1695380900621.png
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp