• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förlängning av skuldsanering?

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej. Jag har under två år av min skuldsanering tjänat betydligt högre än angivet belopp. Detta har gjort att jag har kunnat Spara undan en del.

I januari i år begärde jag omprövning för ökade inkomster och nu verkar processen kommit igång.

Om borgenärerna inte accepterar min omprövning och tycker att den ska förlängad, skulle jag då kunna föreslå tillbaka att jag betalar en klumpsumma istället för att få förlängt?

Någon som varit med om liknande?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Den ska inte kunna förlängas om det är du som begär omprövning.

Av ren nyfikenhet, hur mycket mer har du tjänat per månad i snitt? Och hur stor återbetalning i % ligger din betalplan på?
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Den ska inte kunna förlängas om det är du som begär omprövning.

Av ren nyfikenhet, hur mycket mer har du tjänat per månad i snitt? Och hur stor återbetalning i % ligger din betalplan på?
Snittlön cirka 90.000 sek / månad brutto. Angiven lön var drygt 43.000 sek.

Vet inte vad du syftar på kring procenten men vet att borgernärerna skulle beräknas återfå cirka 50% av det lånsde beloppet, strax under, efter den förra omprövningen.

I januari omprövade jag med en månadslön om 60.000 sek cirka då det är vad jag beräknar få kommande år.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Så du har suttit med över dubbellön gentemot vad du angav i 2 år?

Och nu har du sökt för vad du kommer tjäna nästföljande år? Inte detta året?

Snacka om att ha levt risky :p
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Jo, det var den procenten jag menade. Jag har en egen liten teori, tagen helt ur luften, att om man ligger på en hög återbetalningsprocent så är det minde risk att borgenärerna kollar ens verkliga inkomst under skuldsaneringen. Och dom har ju uppenbarligen inte kollat din lön för då hade dom såklart begärt en omprövning.

Men ca 50 000 mer i månaden är ju en väldig skillnad. Jag vet inte om personen som hanterar din omprövning kommer att titta bakåt på dina inkomster, och om denna gör det, om denna kommer att göra något eller om han/hon inte bryr sig då det är borgenärernas sak att kolla detta.

Uppdatera gärna tråden löpande sen när du hör av kronofogden.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Du kan föreslå det ja.
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Så du har suttit med över dubbellön gentemot vad du angav i 2 år?

Och nu har du sökt för vad du kommer tjäna nästföljande år? Inte detta året?

Snacka om att ha levt risky :p
Nja, inte riktigt.

Jag omprövade förra sommaren men och ökade min betalning men med facit i hand så tjänade jag mer än vad jag trodde då.

I januari i år skickade jag åter igen in omprövning men de har inte börjat kolla på det förrän nu.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Och jag som fick förklara hur det kunde skilja 3-4000 från det att jag ansökte sanering till inledande samtalet
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Och jag som fick förklara hur det kunde skilja 3-4000 från det att jag ansökte sanering till inledande samtalet
Tror det är lite skillnad från inledande kontra när du har beviljat. Jag får ju också samma fråga från KFMs jurist i detta ärende och får förklara diskrepanserna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp