• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Froda - Upp till 15 miljoner
2. Creddo - Jämför 20 företagslån
3. Krea - Jämför 30 företagslån

Företagslån enskild firma

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Kan väl lika väl vara ett AB, varför måste det vara en enskild firma?
 
  • Bästa Företagslån Creddo Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Ett tips kan vara att kolla frilanslösningar så slipper ni rodda i enskild firma. Det kan gå till viss del att dra av inventarier med bestående värde o.s.v privat i deklarationer, och typ förbrukningsmaterial knutet till specifikt uppdrag kan dras av direkt i faktureringen.
 

Missbruk

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
7 Juli 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
15
Poäng
46
Ansök Qred visa, de erbjuder 10k till nystartade enskilda firmor

aldrig hört någon blivit nekad trots betalningsanmärkningar.
 

Lanetorsk

Medlem
Poäng: 37
Blev medlem
26 Januari 2019
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
10
Poäng
37
För att först svara på ditt företagslån: Du kommer inte få ett företagslån det första året med din enskilda firma även om du har bra UC. Det handlar om att man sällan lånar ut till nystartade företag som inte har något påvisat resultat.

Du kommer inte få F/FA-Skatt om du har skatteskulder hos Kronofogden.

Hur tänker du mer om din firma? Har du underlag för kunder? Varför ska kunderna gå till dig istället för din nuvarande arbetsgivare?
Har du lokal att verka ifrån? Vad tänker du att du ska omsätta / månad ?

Jag startade enskild firma för under ett år sedan, så jag har lite input, men kan inte svara för allt.
Saker du bör tänka på:

Du kommer behöva betala preliminär-skatt varje månad (Hur mycket beror på hur mycket du förväntas få i resultat)
Du kommer behöva betala för ett bokföringsprogram (Mitt kostade ca 4800 första året)
Du kommer behöva betala för ett företagskonto och ett bankgironummer (Mitt kostar 700kr / år)
Du kommer eventuellt behöva betala för en företagsförsäkring (ansvarsförsäkring). Denna är sjukt individuellt men ca 1000kr/månad.

Kanske utöver det behöver du en hemsida, domän, e-postadress och viss marknadsföring.

Ett räkneexempel.
Ditt första år omsätter du 100.000kr.
Din utgående moms är då ca 25.000
Din ingående moms kanske bara är 5000
Du har utgifter på 30.000kr
Du har då ett resultat på 50.000 förutsatt att din preliminära skatt stämmer.
Du ska sedan betala skatt på ditt resultat, så du har kvar 35.000 av dina 100.000 i omsättning.
Du kan då göra ett eget uttag på 35.000 på dina 100.000 intjänade pengar.

Det är superkul att vara egen företagare, men du måste omsätta rätt stora belopp för att det ska vara värt det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp