• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Bra initiativ! Tyvärr tror jag inte på att lån utanför uc kommer göra det bättre? Ofta så ökar det månadsbeloppet! Tror mer på amorteringsfria månader.
Jag väger det lite fram och tillbaka. Ekonomiskt (kortsiktigt i alla fall) är det säkert negativt om jag tar något med högre ränta utanför UC. Men om det snyggar till mina siffror tillräckligt mycket så kan det ju förhoppningsvis leda fram till ett bättre samlingslån som jag kommer ha kvar länge så kan det ju kanske vara värt det om räntan på det blir tillräckligt låg
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag tycker det låter väldigt intressant! Skulle gärna få först en liten sammanfattning av din ekonomiska resa fram till idag och sen se hur du lyckas fortsätta framöver. Snacka om inspirerande för oss andra som jagar mot samma mål :)
Jag tror @Lånforum.se skulle sätta ned foten för något så narcissistisk och hänvisa till Rika Tillsammans-forumet istället. :) Det här är ju ett nischforum, trots allt, och det passar nog inte riktigt in i den nischen.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag tror @Lånforum.se skulle sätta ned foten för något så narcissistisk och hänvisa till Rika Tillsammans-forumet istället. :) Det här är ju ett nischforum, trots allt, och det passar nog inte riktigt in i den nischen.
Du kanske har helt rätt, men om du startar en tråd där så länka den gärna här i tråden så ska jag följa den där. Jag brukade lyssna på deras podd fram till för några år sedan. Ofta väldigt intressant. Men det var på den tiden jag hade som ambition att också satsa på lite sparande/investeringar. Men som läget är nu för tiden känns avbetalning på min värsta högräntekrediter som bästa investering och säker "avkastning" :).

Det får mig förresten att tänka på min livs sämsta investering. Jag har i princip aldrig sysslat med enskilda aktier. Lite Fermenta i övre tonåren och så gick jag in i Telia när staten sålde ut typ. Men när Fingerprint låg i "bara" 28 kr för några år sedan och jag hade kvar en hel del pengar efter ett samlingslån så gick jag in ganska tungt. Köpte först 1500 stycken, sen fyllde jag på 500 stycken till när de bara låg i typ 23 kr. Senaste för någon vecka sen köpte jag faktiskt ännu fler när de passerade 1 kr. Mest för att spä ut förlusten per aktie. Helt vansinnigt allting. Skulle jag sälja idag (för 86 öre styck som de ligger i just nu) skulle jag ha förlorat 39578 kr. Och jag har inga större förhoppningar om att det ska ske några drastiska förändringar men känner att jag nog hellre följer skutan ner mot botten med en mikroförväntning att de ska komma med någon revolutionerande innovation än att realisera en sån praktförlust :-D. För lånade pengar dessutom, det är bara så dumt allting att jag inte ens orkar bli särskilt nedslagen av det.

Hm, förresten. Om jag skulle sälja aktierna med brakförlust. Är det något som går att dra av i deklerationen som underskott? Kan ju vara bra för jämkning osv. Å andra sidan kanske ett ännu större underskott gör bankerna ännu räddare för att låna ut pengar till mig om ett år :)?
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Har du tänkt på att släppa allt till kronofogden istället? Läste att man får behålla 5700 kr som ensam efter allt? Tycker det låter mycket? Eller har jag fel?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Har du tänkt på att släppa allt till kronofogden istället? Läste att man får behålla 5700 kr som ensam efter allt? Tycker det låter mycket? Eller har jag fel?
Hm, jag har faktiskt inte funderat på det. Men tack för input, ska ha med mig det i planeringen framåt. Men spontant känner jag att jag ska kunna kirra det här ändå. Lyckas jag få bort krediten på Swedbank och blancot på Marginalen och sen få till två bra samlingslån (som på sikt kan bli ett) så kommer jag känna att jag har mer kontroll. De fyra övriga blancolånen är ju ändå hyfsade om man ser på räntan. Men det blir ju ändå väldigt stora pengar med tanke på summorna, men även hos KF ska ju pengarna in. 5700 lät ju annars som en dröm att ha kvar när allt annat är betalt!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Hm, jag har faktiskt inte funderat på det. Men tack för input, ska ha med mig det i planeringen framåt. Men spontant känner jag att jag ska kunna kirra det här ändå. Lyckas jag få bort krediten på Swedbank och blancot på Marginalen och sen få till två bra samlingslån (som på sikt kan bli ett) så kommer jag känna att jag har mer kontroll. De fyra övriga blancolånen är ju ändå hyfsade om man ser på räntan. Men det blir ju ändå väldigt stora pengar med tanke på summorna, men även hos KF ska ju pengarna in. 5700 lät ju annars som en dröm att ha kvar när allt annat är betalt!
T.om jag funderar snart på det. Har 700 k , 2 lån. 9000 totalt i månaden. Sen Fairlo 20 k o Klarna 4-5 k. Men tror jag kottar på.

Ett tips är att anteckna o skriva vad du åtgärdar. Riktigt bra inför en skuldsanering om det vill säga illa.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
T.om jag funderar snart på det. Har 700 k , 2 lån. 9000 totalt i månaden. Sen Fairlo 20 k o Klarna 4-5 k. Men tror jag kottar på.

Ett tips är att anteckna o skriva vad du åtgärdar. Riktigt bra inför en skuldsanering om det vill säga illa.
Jo, det kan nog egentligen vara en bra lösning. Samtidigt känns det som jag vill undvika det så länge det går. Det är säkert samma för dig. Det får ju trots allt jobbiga konsekvenser i ekonomiskt manöverutrymme med betalningsanmärkningar osv.

25 K i krediter är ju ändå inte så illa. Kan du betala bort dem på något sätt gör ju det en hel del, speciellt nu när Fairlo dessutom syns på UC och drar ner betyget. Det är ju framförallt de skenande räntorna som ställer till det. De har ju typ fördubblats och idag betalar jag typ 90K i ränta per år. Men framöver så kommer ju räntorna med största sannolikhet börja vända nedåt igen

Bra tips med antecknar också. Den här tråden får funka lite som anteckningsblock :)
 
Senast ändrad:

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Jo, det är bra att du kämpar. Men vet inte hur du ska skapa mer utrymme?
På tal om lösningar så bör du ringa och fråga om du kan få amorteringsfritt eller pausat?
Jag gjorde det idag. Ska inte betala månadens faktura alls och sen ta kontakt med dom nästa månad och betala amorteringsfritt i 6 månader.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jo, det är bra att du kämpar. Men vet inte hur du ska skapa mer utrymme?
På tal om lösningar så bör du ringa och fråga om du kan få amorteringsfritt eller pausat?
Jag gjorde det idag. Ska inte betala månadens faktura alls och sen ta kontakt med dom nästa månad och betala amorteringsfritt i 6 månader.
Jag får in en del extrapengar på försäljning på Tradera. Skulle kunna och vilja lägga in en högre växel där, men det är fortfarande så oklart hur det ser ut med skatt på säljsajter som Tradera från i år och framåt.

Riktigt bra tips att ringa runt och fråga om amorteringsfria månader (och till och med ett halvår för dig). Då kan man ju satsa på att lägga de pengarna på amortera bort på de/det värsta. Jag känner att det måste bara vägen att gå. Amortera, amortera, amortera allt som bara är möjligt. Ser till exempel på mitt nytagna Marginalen. Det är annuitetslån. Är ju bara ren ränta, helt bortkastade pengar :) Samma när jag drogs med både Fairlo Lösa och Varda. Betalde bara lägsta belopp och det var ju som att trampa vatten månad efter månad. Hände ingenting.

Resurs brukar skicka erbjudande om betalningsfri månad ibland. Men ingen av de andra. Antar att man måste kontakta dem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp