• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dilemma samlingslån, enskilt eller på totala beloppet 565k

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Tror det är dags att försöka få ner månadskostnaden nu.

Sammanfattning status:

Inkomst 32700/mån 392400/år

Lån totalt: 565k

Lunar: 230k 11.73% 4364/mån
Collector: 335k 16% 4875/mån
Totalt: 9239 / mån

Kreditkort: 5k/10k
Kredit: 0/5k

1 tidigare UC förfrågan

Kreddy app: 0.3 Mycket Bra / Ej gjort UC koll

Fråga 1:

Jag pratade just med support på Zmarta bara för att kolla vad som är det smartaste draget att göra om jag vill få ner månadskostnaden.
Han rekommenderade att jag söker samlingslån på TOTALA beloppet i mitt fall, FÖR ATT bankerna kommer ändå att ge vad de kan erbjuda som högst och bäst.
Och att jag bör skippa tanken att förhandla ner räntorna på de enskilda lånen var för sig. Men samtidigt ger ju inte alla deras lånegivare upp till 600k lån och det står att de anpassar och frågar de lånegivare som passar min förfrågan bäst. Lite dubbeltydlig information.

Vad säger experterna här, vad skulle ni gjort i mitt läge?

Fråga 2:

Jag har sagt upp alla mina krediter, men en syns ännu i upplysning, även om den är nollad och ligger där mest troligen till slutet av denna månad än. Kan den påverka lånet, trots att den är nollad och även med tanke på att jag även har ett kreditkort som jag nyttjat? Zmarta supporten sa att den inte bör påverka eftersom bankerna kommer att se att den är nollad och därför inte bry sig desto mer om den. Har dock hört att om man har många olika krediter trots att man inte utnyttjar dessa kan det ses som dåligt av vissa banker?

Verkar även blivit fler frågor nu.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Skulle oxå söka på hela beloppet, du borde få bättre ränta , Collector har förhög ränta , Lunar relativt ok men tycker du bör få erbjudande med räntan runt 10%
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Skulle oxå söka på hela beloppet, du borde få bättre ränta , Collector har förhög ränta , Lunar relativt ok men tycker du bör få erbjudande med räntan runt 10%
Mest orolig för att beloppet ligger på 565k när maxtaket är 600k (vilket bara gäller ett par av de 40? lånegivarna de kollar mot) och att därför drar många banker sig ur, Fast det kanske stämmer som Zmarta support sa? Ville därför ha er åsikt också för att möjligen bekräfta detta påstående.

Eller att fler banker kanske skulle ge fler bud om jag t.ex. bara sökte på Collector beloppet 335k först.

Jag har lånat mycket i mitt liv och baserat alla dessa på riktigt dåliga beslut, antagligen därför jag har dessa finna räntor på sista lånen kvar, men man är ju åtminstone av med alla smålån, krediter och får nu vardagen att gå runt ekonomiskt, nu gäller det bara att lyckas finjustera det sista. Förhoppningsvist. :)
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Jag hade sökt 340000kr för att få med så många banker som möjligt och legat under 90% av årsinkomsten.
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Jag hade sökt 340000kr för att få med så många banker som möjligt och legat under 90% av årsinkomsten.
Ja, det har jag också läst någonstans att hålla sig under årsinkomsten helst. Men också läst på andra sidor att du KAN få ett lån baserat på 1 TILL 2 gånger din totala årsinkomst?
Det är sådana här skumma grejor jag vill undvika med att fråga er som har lite mer koll, så man inte kastar en UC i sjön i onödan och får vänta på att försöka igen om ett år. Lika att göra rätt direkt nu.
 

MALINDER

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Kan man inte göra tvärtom hos zmarta då, söka lågt belopp först — blir det beviljat fråga om dom kan höja beloppet på samma ansökan?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag tror ärligt att du kommer ses som överbelånad och inte beviljas något alls. Zmarta ger tipset för att dom har bättre kickback på en större än en mindre förmedlad kredit
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Kan man inte göra tvärtom hos zmarta då, söka lågt belopp först — blir det beviljat fråga om dom kan höja beloppet på samma ansökan?
Har läst att folk kunnat justera lånebeloppet efteråt via Lendo på samma ansökan. ?Om man skulle veta ens hälften hur detta med lån fungerar. :D
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Har läst att folk kunnat justera lånebeloppet efteråt via Lendo på samma ansökan. ?Om man skulle veta ens hälften hur detta med lån fungerar. :D
Jag kan iafall svara när det kommer till ansökan via Lendo, du kan så fort låneansökan är färdigbehandlad ringa tillbaka för att justera ned summan du ansöker om. Jag gjorde nog det flera gånger i vintras när det var snålt med lån till drägliga villkor. Sen kan nog få svara på om det har en negativ inverkan hos bankerna att du egentligen ville ha ett större belopp men är beredd att ta det du får, om jag raljerar lite.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp