• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Det stämmer att det bara är i extrema situationer. Har aldrig under mina år här på forumet sett något fall (inte ett enda av tusentals) där någon fått sin skuldsanering överklagad år 6 och framåt. Här har det dessutom funnits alla varianter av skuldsaneringar och knep genom åren. Det ska verkligen till en extraordinär situation som gör att det uppstår en utredning.

Säg att eventuell sambo gör slut år 3 och 3 år senare år 6 gör en hämndaktion genom att maila en borgenär med bevis om att fusk skett som gör att dom överklagar i tingsrätt. Finns ingen borgenär som utför några utredningar långt efter avslutad sanering. Ingen som jobbar år 7 efter skuldsaneringen startat med att, nu ska vi granska vad denna gäldenär haft för sig under senaste 7 år. Det existerar verkligen inte om det inte är en extrem situation.

Ingen ide att sitta och försöka skrämma upp folk med något som inte har en uns sanning i sig.
Så du börjar din text med att erkänna att det faktiskt kan hända till att avsluta att det inte finns en uns sanning?

Kanske är mer att man ska tänka sig för att det faktiskt finns i lagboken innan man funderar på att göra nåt dumt : )

Fast du kanske tycker det är bättre att uppmuntra möjligheten att utnyttja situationen för att sen kanske råka hamna i just det extremfallet? : )
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Så du börjar din text med att erkänna att det faktiskt kan hända till att avsluta att det inte finns en uns sanning?

Kanske är mer att man ska tänka sig för att det faktiskt finns i lagboken innan man funderar på att göra nåt dumt : )

Fast du kanske tycker det är bättre att uppmuntra möjligheten att utnyttja situationen för att sen kanske råka hamna i just det extremfallet? : )
Det stämmer att det finns lagstöd för det. Men det är högst högst ovanligt att det sker efter avslutad sanering oavsett hur mycket man fuskat. Har man tagit sig igenom avslutad sanering + ett halvår så är man grön i 99.9999% av fallen

Däremot lite vanligare att folk tappar sanering under saneringen. Oftast då på missad omprövning av relevanta ekonomiska förändringar som syns i kontroller eller missade betalningar.

Säger inte att man ska uppmuntra om att göra fel. Säger bara att chansen att man åker dit för det långt efter avslutad skuldsanering är näst intill obefintlig, då är skulderna borta ur registren, konton avslutade, anmärkningarna borta, inga fler kontroller sker på rutin från borgenärer etc. Åker man dit för det så är det under pågående skuldsanering.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Cirka 10.000 personer per får skuldsanering i Sverige.

På tio år är det således 100.000 människor.

Andelen personer som får sin skuldsanering "ogiltigförklarad" alltså att dom gör sina fem år korrekt men att det sedan något efter dessa fem åren sker skulle jag gissa rör sig om kanske 10-20 personer.

Det är alltså 0,0001%...

Det finns naturligtvis en risk men det finns med allting det är dock så exceptionellt ovanligt att det knappt är vårt att ens diskutera.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Cirka 10.000 personer per får skuldsanering i Sverige.

På tio år är det således 100.000 människor.

Andelen personer som får sin skuldsanering "ogiltigförklarad" alltså att dom gör sina fem år korrekt men att det sedan något efter dessa fem åren sker skulle jag gissa rör sig om kanske 10-20 personer.

Det är alltså 0,0001%...

Det finns naturligtvis en risk men det finns med allting det är dock så exceptionellt ovanligt att det knappt är vårt att ens diskutera.
Du skulle gissa att det rör sig om det? Om du nu använder faktiska siffror på ena sidan, sånt du tror på andra sidan är det svårt att räkna ut nåt

Det finns dem som tror att P-piller hindrar kvinnor från att bli gravida också : )
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Du skulle gissa att det rör sig om det? Om du nu använder faktiska siffror på ena sidan, sånt du tror på andra sidan är det svårt att räkna ut nåt

Det finns dem som tror att P-piller hindrar kvinnor från att bli gravida också : )
Terry har rätt i sak och poängen med inlägget är mer viktig än exakta siffrorna. Det är så exceptionellt ovanligt att det knappt är vårt att ens diskutera.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Du skulle gissa att det rör sig om det? Om du nu använder faktiska siffror på ena sidan, sånt du tror på andra sidan är det svårt att räkna ut nåt

Det finns dem som tror att P-piller hindrar kvinnor från att bli gravida också : )

Det var en ganska bra jämförelse för med den logiken du applicerar så skulle kvinnor inte använda PP för att dom trots allt ändå kan bli gravida.
Jag skulle dessutom tro att andelen kvinnor som blir gravida trots PP är bra många tusen procent högre än dom som får sin skuldsanering hävd efter genomförd sanering,
Om du menar att det är vanligt förekommande är jag faktiskt nyfiken på vad du grundar det på?
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Det var en ganska bra jämförelse för med den logiken du applicerar så skulle kvinnor inte använda PP för att dom trots allt ändå kan bli gravida.
Jag skulle dessutom tro att andelen kvinnor som blir gravida trots PP är bra många tusen procent högre än dom som får sin skuldsanering hävd efter genomförd sanering,
Om du menar att det är vanligt förekommande är jag faktiskt nyfiken på vad du grundar det på?
Men nu tog jag mest upp det för att visa upp att det faktiskt går, att det inte är någon omöjlighet att det kan hända folk efter vad dem tror är avslutad sanering.

Sen om det är 0,1 eller 1000 är oväsentligt.

Samma med pillrena... folk vet det är en liten chans men man berättar det väl fortfarande så folk vet? Eller?

Kan lova er att de flesta inte har en susning härinne att det faktiskt kan ske, hur liten den än må vara.
Samtidigt sitter folk och pratar om hur man indirekt ska lura borgenärer på pengar och hur man ska kunna flytta tillgångar.
När folk då läser detta tror ni inte man kommer få fler "dumma idéer" för det ska vara "lugnt".
Ena sekunden är rätt info väldigt viktigt för en del på forumet för att i nästa sekund strunta i att delge annan info, för man anser det aldrig sker
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Men nu tog jag mest upp det för att visa upp att det faktiskt går, att det inte är någon omöjlighet att det kan hända folk efter vad dem tror är avslutad sanering.

Sen om det är 0,1 eller 1000 är oväsentligt.

Samma med pillrena... folk vet det är en liten chans men man berättar det väl fortfarande så folk vet? Eller?

Kan lova er att de flesta inte har en susning härinne att det faktiskt kan ske, hur liten den än må vara.
Samtidigt sitter folk och pratar om hur man indirekt ska lura borgenärer på pengar och hur man ska kunna flytta tillgångar.
När folk då läser detta tror ni inte man kommer få fler "dumma idéer" för det ska vara "lugnt".
Ena sekunden är rätt info väldigt viktigt för en del på forumet för att i nästa sekund strunta i att delge annan info, för man anser det aldrig sker
Att folk här på forumet lyckas ”indirekt lura” och gömma undan 30.000 från Remember, Vivus eller Lumify rör mig faktiskt inte det minsta i ryggen.

Jag är milt uttryckt som många här ingen större vän av dessa borgenärer som hela dess existens går ut att på att lura oss i organiserad och direkt form.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Att folk här på forumet lyckas ”indirekt lura” och gömma undan 30.000 från Remember, Vivus eller Lumify rör mig faktiskt inte det minsta i ryggen.

Jag är milt uttryckt som många här ingen större vän av dessa borgenärer som hela dess existens går ut att på att lura oss i organiserad och direkt form.
Var det någon som tvingade dig att ta hjälp av någon av dessa till en början?

De kanske inte finns på min topp 50 lista heller över bästa företag men tänker knappast skylla mina misstag på dem : )
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867

Genom åren har det funnits några på forumet som velat låna någon miljon och fly utomlands. Ovan person/personer gick något längre än så...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp