- Blev medlem
- 18 Augusti 2017
- Meddelanden
- 6 012
- Mottagna reaktioner
- 6 183
- Poäng
- 3 937
Till viss del kan jag förstå vad Du menar, men likväl... Du bor i en hyreslägenhet - då betalar man sitt boende i tid.Ja, det är jättesynd om stackars hyresvärdar som får vänta tre dagar på hyran.
Själv har jag haft översvämning i källaren tre gånger vilket lett till vattenskador, och jag fått betala runt 5 000 i självrisk totalt.
Hela helger gått utan internetuppkoppling då hyresvärden haft stängt och jouren inte haft kunskap att starta om terminalen, vilklet lett till ekonomiskt bortfall för min del.
För att inte tala om de gånger hissen eller dörren varit ur funktion och rörelsehindrade fått vänta i timmar på att gå in i sin lägenhet.
Allt detta med noll kompensation - inte ens hyressänkning.
Så jag hade kanske haft mer sympati för hyresvärdar om de skötte sina åtaganden lika plikttroget som jag förväntas göra.
Några av de saker som Du gör gällande bör dock fastighetsägaren hanterat på ett bättre sätt, dvs. ge jouren access och kunskap i hur bredbandsterminalen fungerar (vilket i och för sig är märkligt...det är inget som vi hanterar i våra fastigheter alls). Vi behöver ibland ge bredbandsleverantören access till utrymmet, men vi hanterar på ingalunda villkor deras utrustning.
Hissen...denna ständiga HISS fråga ! Bra är om hyresgästerna först och främst fel anmäler hissen och inte BARA tror att någon annan har gjort det, vilket är vanligt förekommande. Sen är vi därefter beroende av att våra hissleverantörer kommer ut och åtgärdar felet. Många ggr saknas dock delar till hissarna som då behöver beställas, vilket kan ta tid.
Och jo, enligt framtagna riktlinjer mellan Hyresgästföreningen och Fastigetsägarna, så kan man bli kompenserad med 5% nedsättning på hyran för de dagar som hissen har stått still. (Klen tröst för någon som inte kan komma ut, men så ser det ut).
Gällande översvämningar, så är dessvärre de flesta fastighetsägare drabbade av detta mer eller mindre och många ggr pga dräneringen runt fastigheterna och pga det eftersatta underhållet gällande det kommunala avloppssystemen i marken.
Vi säger alltid till våra boende att ha inga kartonger direkt på källargolvet, placera isåfall på pallar, så det kommer upp från golvytan.