• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Du skrev
Jag har aldrig haft en påminnelse på hyra, el osv så d

Jag svarade
Jag hoppas det beror på att du betalat i tid, för diskussionen handlar ju just om att det inte kommer någon påminnelse.

Du kan alltså inte ha fått någon påminnelse för hyra.
Nej precis.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Då förlorar hyresvärden möjligheten till direkt uppsägning av hyresavtalet (som hyresgästen vinner tillbaka med betalning inom utsatt tid).
Ja, det är jättesynd om stackars hyresvärdar som får vänta tre dagar på hyran.

Själv har jag haft översvämning i källaren tre gånger vilket lett till vattenskador, och jag fått betala runt 5 000 i självrisk totalt.
Hela helger gått utan internetuppkoppling då hyresvärden haft stängt och jouren inte haft kunskap att starta om terminalen, vilklet lett till ekonomiskt bortfall för min del.
För att inte tala om de gånger hissen eller dörren varit ur funktion och rörelsehindrade fått vänta i timmar på att gå in i sin lägenhet.
Allt detta med noll kompensation - inte ens hyressänkning.

Så jag hade kanske haft mer sympati för hyresvärdar om de skötte sina åtaganden lika plikttroget som jag förväntas göra.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 084
Mottagna reaktioner
1 979
Poäng
1 307
Ja, det är jättesynd om stackars hyresvärdar som får vänta tre dagar på hyran.

Själv har jag haft översvämning i källaren tre gånger vilket lett till vattenskador, och jag fått betala runt 5 000 i självrisk totalt.
Hela helger gått utan internetuppkoppling då hyresvärden haft stängt och jouren inte haft kunskap att starta om terminalen, vilklet lett till ekonomiskt bortfall för min del.
För att inte tala om de gånger hissen eller dörren varit ur funktion och rörelsehindrade fått vänta i timmar på att gå in i sin lägenhet.
Allt detta med noll kompensation - inte ens hyressänkning.

Så jag hade kanske haft mer sympati för hyresvärdar om de skötte sina åtaganden lika plikttroget som jag förväntas göra.
Är väl fritt fram att flytta om du inte är nöjd med motpartens leverans...?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
Ja, det är jättesynd om stackars hyresvärdar som får vänta tre dagar på hyran.

Själv har jag haft översvämning i källaren tre gånger vilket lett till vattenskador, och jag fått betala runt 5 000 i självrisk totalt.
Hela helger gått utan internetuppkoppling då hyresvärden haft stängt och jouren inte haft kunskap att starta om terminalen, vilklet lett till ekonomiskt bortfall för min del.
För att inte tala om de gånger hissen eller dörren varit ur funktion och rörelsehindrade fått vänta i timmar på att gå in i sin lägenhet.
Allt detta med noll kompensation - inte ens hyressänkning.

Så jag hade kanske haft mer sympati för hyresvärdar om de skötte sina åtaganden lika plikttroget som jag förväntas göra.

Du får flytta till en bättre hyresvärd?
Kimsan kan nog det där, men borde det inte vara något du kan dra till hyressnämnden?
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 780
Mottagna reaktioner
2 698
Poäng
1 677
Låter som en avhysning som blir av modellen "fast jag ska ju betala, det har jag ju sagt" när man står där och byter lås och försöker stänga dörren med personen på utsidan..
Typ så, problemet är ju också att han hör ju inte av sig till hyresvärden eller nått, utan han skiter bara i det.. "kommer ändå inkasso räkning sen"..
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 126
Mottagna reaktioner
620
Poäng
637
Vår hyresvärd har blivit lite tuffare, men de brukar fortfarande skicka påminnelse i alla fall tror jag. Tidigare for en av förvaltarna och pratade med hyresgästen. Var väldigt sjyssta och gjorde upp betalningsplaner osv. innan de skickade dem vidare till "vargarna" (no offence till berörda tjänstemän och myndighetspersoner som läser här;)). Tror de har slutat med det. Antingen för att det tog för mycket tid eller om det kanske oftast var lönlöst att ens försöka hjälpa de som börjat tappa taget.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
Typ så, problemet är ju också att han hör ju inte av sig till hyresvärden eller nått, utan han skiter bara i det.. "kommer ändå inkasso räkning sen"..
Stöter på den typen då och då
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 054
Mottagna reaktioner
13 789
Poäng
9 547
Jag har inga synpunkter varesej på extra kostnader som tillkommer eller för den delen att det hamnar hos inkasso. Är fine med det, jag tycker bara en vecka vore rimligare innan det hamnar på Inkasso. Jag som jobbar med provision t.e.x får ofta fel lön och då betalar arbetsgivaren "rätt" runt den 1-2:a i månaden och då kan det bli knepigt.

Hade man väntat 7-10 dagar innan det blir en enorm sak av det (vilket inkasso är) hade jag tyckt det var rimligare.

Jag har aldrig någonsin missat en hyra med en dag ens så hade ingen kännedom om hur fort det gick.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Jag har inga synpunkter varesej på extra kostnader som tillkommer eller för den delen att det hamnar hos inkasso. Är fine med det, jag tycker bara en vecka vore rimligare innan det hamnar på Inkasso. Jag som jobbar med provision t.e.x får ofta fel lön och då betalar arbetsgivaren "rätt" runt den 1-2:a i månaden och då kan det bli knepigt.

Hade man väntat 7-10 dagar innan det blir en enorm sak av det (vilket inkasso är) hade jag tyckt det var rimligare.

Jag har aldrig någonsin missat en hyra med en dag ens så hade ingen kännedom om hur fort det gick.
Jag håller med dig!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp